fredag, juni 01, 2007

Bok i Cinemascopeformat


När jag kom hem från min turné låg en recension och väntade. Det var Östersundsposten som på tisdagen skrivit att ”Scenerierna är ofta filmiska. Typ mastodontfilm i Cinemascope…Det står en doft av äventyrsfilm…”

Recensenten roar sig senare med att jämföra mig med andra författare: ”Här har Anders Widén knyckt ihop några karaktärer som fanns redan i de antika skådespelen, senare omkokta och förädlade hos Shakespeare och andra.”

På ett annat ställe skriver recensenten att det jag skriver är som någon sorts ”ungdoms- eller pojkbok med historiska förtecken”, att det ”här ekar av Karl Mays indianböcker om Winnitou och Old Shatterhand”.

Tja. Sådan är min bok: ”Den andra hustrun” alltså:

Som en mastodontfilm i Cinemascope, med karaktärer förädlade som hos Shakespeare men ändå pojkboksaktig som rena rama indianboken.


* * *

Tyvärr lyckas jag inte med min dåliga uppkoppling att få upp den i datorn, så jag kan inte ge exakt adress, men den som vill kan söka sig vidare på www.op.se

* * *

Underrubrik till recensionen är TECHNICOLOR

Jag förmodar att detta är god kritik, även om jag inte riktigt begriper...

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.op.se/parser.php?level1=4&level2=12&id=787838

hmm konstig recension, jag begriper inte heller vart han vill komma med den... nenne