söndag, maj 11, 2008

Högsta punkten



Titta pappa!
Högsta stället i hela huset!!
Det satt en bra duschstång här som jag kom på att jag kunde klättra på!!!


Som förälder gör jag inte alls de kloka, överlagda val jag trodde jag skulle göra.
När man upptäcker ett av sina barn i denna situation, eller liknande, har man egentligen tre val, allt beroende på ens egna preferenser:

1) Uppmuntra och säga: ”Oj, vad duktigt!”
2) Lite mer neutralt och med lugn röst: ”Bäst jag tar ned dig innan du ramlar och slår dig.”
3) Bli skärrad och skrika: ”Där får du inte vara!!! Kom Genast ned!!!” Och med de orden rycka ned ungen.

Så trodde jag att det skulle vara att bli förälder och se en sådan här situation. Att jag med glädje skulle välja att utbrista 1) ”Oj, vad duktigt!” för att sedan lite lugnt hjälpa brabben att klättra ned under kontrollerade former.

Och så gör jag de dagar jag är pigg och utvilad. Men häromdagen hörde jag mig själv säga, helt utanför alla protokoll: ”Men va fan”, och så drog jag bort Odin från kontakten, som det gällde den gången.

När jag hörde min egen röst förstod jag att jag hade förfallit till sämsta föräldern. Jag utstrålade leda och trötthet mot min son. Sen märkte jag att jag gjorde det mot alla tre barnen.

Man väljer alltså inte alls rationellt och pedagogiskt och fint. Man väljer aktionssätt mot sina barn helt efter sin egen dagsform.
Är dagsformen kass, ja då blir man kass mot sina barn.
Utan att jag märkt eller förstått har jag blivit sliten.

Dags för rekreation. Dags för mig att rida och skjuta pilbåge och ha kul!





4 kommentarer:

Peter Madison sa...

hehe...eller så har du ett fjärde val: Att fotografera ungarna strax innan de ramlar ner från högsta punkten, eller brinner upp efter att ha lattjat med kontakterna...:)

Odin är söt...men galen...precis som pappa! :)

Såg dig i tidningen idag, spelade ni Djinghis Khan-låten?

Anders sa...

Peter: Galen säger du, framåtanda säger jag!

Emil hade med sig någon musik som var läcker och som han valt till sin uppvisning. vi kunde ju inte veta att jag skulle köra uppvisningen i hans ställe!
Så jag hade inte en tanke på att ta med egen musik, dvs din.

Anonym sa...

men HUR tog han sig upp dit?! Jag börjar misstänka att det inte är ett barn utan någon sorts filur som är här för att testa människans saker.
Som en utomjording *fnissar*
Men iof, han ser ju allting för första gången så det är väl inte så konstigt att han vill testa dess funktioner?

Kunde jag klättra iväg så där skulle jag nog också göra det *hehe*

Du har mail fö :)

Anders sa...

Susanne:
Ja, man börjar undra över Odins genpol...
Eller så är det just en tvättäkta Sahlin/Widén vi ser här!!!

Ännu ohämmad och ostukad av samhällets normer...