onsdag, januari 31, 2007

Primrose - Att vara författare

Första gänget

En del skolor mår bättre än andra. Man kan undra vad det beror på, om det är en ledningsfråga eller slumpen.
Själv tror jag inte på slumpen. Jag tror det handlar om ledning.

Till Primroseskolan i Östersund har jag kommit nästan varje år sedan 1994. Jag är alltså inne på trettonde året. Det som mött mig i alla år är glada, varma och öppna elever. Redan när jag träffar dem i korridoren eller i matsalen. Det ligger också frukt framme överallt och det förekommer inget klotter och ingen förstörelse, så vitt jag vet.

Likadant när jag träffar lärare på Primrose. De verkar må gott, ha kul på jobbet.

Jag vill inte politisera mina inlägg om skolor jag är på, men kan inte låta bli. Allt detta goda har Primrose uppnått utan de makt- och ordningsmedel som landets nya regering vill införa på våra skolor.
För mig framstår Primrose som ett engagerat, levande och fungerande bevis på att vår nuvarande regering är helt ute och cyklar vad gäller hur man sköter en skola. Tvärt emot vad skolministern tror sker det inte med hårdare tag.

Bra skolor skapas genom engagemang och omtanke. Så föds respekt också hos de unga, eleverna.

Men det var om mitt författande jag pratade inför två grupper.
Jag brukar inte tycka om att framföra samma föredrag med bara en kvarts vila emellan, men idag tror jag banne mig att det andra uppträdandet blev bättre än det första. Detta bör jag analysera; hur jag laddade om denna dag, så jag kan göra det fler gånger.

Det är aldrig mätbart detta, vilken ”föreställning” som är bäst. Det är bara en känsla man får i magen.
Ändå vill jag försöka ringa in och utforska detta så att jag kan bli bättre.

Eftersom jag hållit föredrag i så många år finns ingen blyghet kvar, ingen rädsla att stå framför större grupper. Nu handlar det mer om att tagga sig själv, att verkligen vara alert och levande – varje gång.
Jag måste ha roligt på scen och det är mitt ansvar att det blir roligt, inte publikens.
Publiken får aldrig märka att jag sovit dåligt, har ont i halsen, är bekymrad över kvarskatten och att min fru är sjuk.
Sådant får på inga som helst villkor märkas.
När jag står framför publiken finns bara den och min uppgift; att under den timme vi möts ge en så trevlig och minnesvärd stund som möjligt.
Jag tror jag lyckades ganska väl.

Andra gänget

2 kommentarer:

xxara sa...

såklart du lyckades.
är jag övertygad om!

Anders sa...

xxsara: Kul att höra ifrån dig!
Här är det full rulle. Hustrun sjuk, och jag har tre racersnabba barn - och måste iväg på föredrag så brodern får rycka in som barnvakt.
Hur det går på förlaget med boken har jag inte hunnit kolla, däremot har jag sett att "Den andra hustrun" är med i adlibris försäljning redan, vilket väl innebär att den finns med i bokkatalogerna för våren.
Det verkar alltså rulla på!
Tack ännu en gång för hjälpen!!