fredag, januari 19, 2007

Teorier och frågor om stall

Tidigare inlägg har startat en flod av teorier som nu fyller syberrymden. De flesta har valt att mejla dessa teorier till mig - och jag svarar så gott jag kan.

Lägger upp ett svar här som någorlunda täcker in det hela. En sorts FAQ-svar, så jag kanske kan börja ägna mig åt mitt manus och få det färdigt:

Svar på din stallfråga. Du skrev;
Beträffande stallet. Kan det vara så att den hindrar bågen att slå sig baklänges vilket kan hända när topparna är så vinklade?


Jag tror att mongolerna ville bygga in så mycket statisk spänning som möjligt i sina bågar, detta för att få hög dragkraft redan i början av uppdrag. Till skillnad från dig tror jag draglängd/strängens påskjut på pilen i sträcka och tid har inverkan på den slutliga pilhastigheten.

Ju snabbare och starkare strängen far framåt, ju snabbare flyger pilen iväg. Men det finns en till faktor:

Acceleration. Jag tror också att pilen accelererar hela vägen strängen skjuter på den. Har du en längre sträcka med påskjutande sträng så hinner pilen accelerera mer, förutsatt att strängens dragkraft/hastighet på slutet av sträckan inte börjar sakta in.

1)Min gissning är alltså att mongolerna först böjde sina lemmar/syahs mer framåt.
Då upptäckte de att pilen fick mer fart/hann accelerera mera under strängens powerstroke.

2) Mongolerna böjde då sina lemmar/syahs ännu mer framåt, ända tills de upptäckte att bågen kunde slå sig baklänges.

3) För att undvika detta byggde de stallet.

4) Stallet kan ha som bieffekt att strängen slår så hårt och hastigt mot det att strängen en enda gång gör en framåtrörelse och ”katapultar” iväg pilen ett litet grand.
När jag skjuter med min pilbåge kan strängen ibland vibrera någon sekund efter skott. Ett slöseri med energi som borde gått till pilen. Ett riktigt utformat stall kanske så att säga tar hand om denna sista energi och lämnar strängen stilla och tyst? Pilen fick istället alla energi…

5) Ytterligare kan det vara så att stallet tillfördes pilbågen för att kunna ha denna vansinniga vinkling framåt på syahn. Jag försöker beräkna vad detta kan ge i extra ”tip-travel” på slutet av skottet. Pilen har redan fått upp högfart av dragkraften i början av sin färd. Dragkraften har visserligen minskat nu i slutet av strängens färd, men så ökar plötsligt stränghastiheten något och strängen orkar även öka pilens hastighet eftersom det tröghetsmoment den har från början i stillastående är övervunnet.
Stallet kan kanske även öka tip-travel-hastighet i slutet, alltså även strängens och pilens hastighet.

Detta är bara teorier, ännu, men det är detta som på sikt ska testas.

MvH
Anders

Inga kommentarer: