onsdag, augusti 20, 2008

Stor otur

Det slog mig inatt när sonen väckte mig och ville ha välling.
Vi går mot lågkonjunktur igen.
Precis som förra gången vi hade borgerlig regering.
Och gången före det

I Svenska dagbladet läste jag om det igår. Mannen med hästsvansen Borg får råd av
Handelsbankens chefekonom Jan Häggström, Swedbanks chefekonom Cecilia Hermansson, och som det inte var nog med det av Ann-Sofie Kolm som är docent i nationalekonomi och ledamot i Finanspolitiska rådet.

Alla vill de att regeringen ska börja agera, vilket de inte gjort sedan de klev på. Istället förvärrar de lågkonjunkturen, enligt dessa experter.

Jag ska försöka vara snäll och tänka helt lekmannamässigt: skapar borgerliga regeringar lågkonjunktur eller har de bara, som kineserna säger, stor otur?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tidigare kan borgerliga regeringar påstå att man haft otur... Dock inte denna gången...

De ekonomiska förutsättningarna 2006 var bättre än vad någon annan Svensk regering haft sedan mitten av 60-talet åtminstone...

Sedan saknar den borgerliga regeringen helt politisk kompetens.

Anders sa...

Anonym. Jag kan bara hålla med.
Regeringen har ingen samlad bild över sina beslut och åtgärder. Man saknar stratergi för att bygga ett gott samhälle. Man har en enda vilja och energi, att sälja ut, att privatisera, att slö sönder fackfföreningsrörelsen, och så vidare.

Men den här rena dumheten att inte börja mota och sätta in åtgärder mot lågkonjunkturen kan jag inte fatta.

Det är makalöst.

Man häpnar.

Anonym sa...

Hade förväntat mig större läsförmåga hos en jämtländsk författare...eller har vi läst olika artiklar i SvD?

Reformerna är redan utarbetade och olika förslag/alternativ ute på remiss. "Experterna" kommenterar dessa i artikeln.

Otur...ja vad ska man säga.
Eftersom Bildtregeringen tas upp så är det väl lämpligt att du/ni läser på lite om ni inte kommer ihåg. "Alla dessa dagar" av K-O Feldt om tiden innan Bildt-regeringen. Och sedan om alla de artiklar där Sossarna tar på sig stor del av den ekonomiska kris som var i början på 90-talet.
Jag anser inte Bildt-regeringen mer eller mindre kompetent för det.

Men borgare har ju åtminstone några uns av självkritik....verkar saknas helt hos många röda.

Ha det gott i regnrusket :-)

Anonym sa...

Добрый день!
Необыкновенно ппц какой сайт.

Ппц сколько приколов...MDMA, Спайс, PVP, Соль, и т.д.
Переходи на сайт:
[b]
http://hydraruzxpnew4af-onion.nijezesaja.tk


[/b]