tisdag, november 09, 2010

Upphovsrättsmaffian (copypaste)



Här en copypaste rakt av vad min bror har skrivit på sin blogg. Han råkar vara vicevärd i en bostadsrättsförening och fick en märklig faktura från Upphovsrättsmaffian. Jag blir inte ens längre arg, bara matt:

"...det damp ner en räkning i brevlådan häromdagen från en intresseorganisation som heter Copyswede. Som vicevärd i den brf där jag bor är det jag som attesterar inkommande räkningar. Copyswede vill ha 288kr i betalt därför att de 29 hushåll som finns i fastigheten har möjlighet att se SVT:s programutbud i trådbunden infrastruktur, dvs via fiber, LAN, koppar och kabelnät.

Min första reaktion på denna räkning var att det kändes som att jag och alla andra i huset nu blir tvingad att betala sin tv-licens. En gång till. För att se exempelvis Agenda om söndagskvällarna betalar jag tv-licens, inget konstigt med det, och nu vill någon, oklart vem, (Copyswede?) ha betalt en gång till om jag vill se samma Agenda-program på SVT Play på datorn. (SVT Play torde ju redan vara finansierat via tv-licensen?)

För att se det utbud som SVT har och som jag redan betalar licens för blir jag nu alltså tvungen att betala en avgift en gång till, om än en liten summa, för samma program därför att SVT själva erbjuder möjligheten att sända programmen på SVT Play, som jag redan betalat för. Woohaa...

Man skulle kunna tro att det är SVT som är de gnidna i detta men så är inte fallet. Jag ringde helt enkelt upp Copyswede för att få ett svar på varför jag ska betala en gång till för samma program men något vettigt svar fick jag inte mer än att de verkade för upphovsmännen, oklart vilka. Inte heller är det SVT som varit delaktig i denna förhandling med företrädarna för trådbunden infrastruktur utan det är Copyswede.

SVT har således inget med detta att göra, trots att det är SVT som är upphovsrättsinnehavare till de program som vidaresänds via kabel och fiber. SVT får heller inte del av de pengar som alla hushåll nu måste vara med att betala, utan det är Copyswede!

Vad blir nästa steg? Att alla som har SVT Play-appar i sina mobiler betalar ytterligare en avgift, utöver abonemangskostnaden för mobilen, utöver tv-licensen, utöver avgiften till Copyswede, för att de har möjlighet att se Agenda trådlöst?"


Edit 9nov kl 21.59: Farmorgun skrev om avtalet mellan copyswede och fastighetsägarna igår:  Avtalslicenser - En väg som mot himmelen bär. 

13 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Hej Anders!
När jag skrev om Avtalslicenser stötte jag på uppgörelsen mellan CopySwede och Fastighetsägarna, som är en förlikning sedan de drabbade samman i våras. Fler länkar i mitt inlägg - här länken till Fastighetsägarna http://www.fastighetsagarna.se/web/CopySwede_och_upphovsratten.aspx

Toni 'CLUEZ' Cherfan sa...

Dags för copyswede att ta betalt av alla ISPer över hela sverige nu då? ^^

Anders sa...

@ Farmor: Har faktiskt missat det du skrivit om Avtalslicenser, jag som brukar scanna av din blogg ordentligt med lite olika mellanrum!

Anders sa...

@ Toni Ha ha! eller kanske man får sätta skrattet i halsen om någon månad eller något år...

Anders sa...

@ Farmorgun: HA HA!
Där ser man!
Jag har inte läst din blogg idag och igår!

http://farmorgun.blogspot.com/2010/11/avtalslicenser-en-vag-som-mot-himlen.html

scaber nestor sa...

KabelTV-bolagen räknas som slutkund för SvT (av copyswede), när de sedan sänder vidare signalerna så räknas det som en ny överföring och den överföringen anser Copyswede är avgiftsbelagd.

http://www.copyswede.se/nc/news/artikel/copyswede-och-kabel-tv-branschen-oeverens-om-villkoren-foer-svt-i-kabel-tv-naeten/?sms_ss=blogger&at_xt=4cd073a95d78b414,0

CableGuy sa...

Farmor Gun, förlikningen var mellan Copyswede och ComHem m fl kabel-tv-operatörer, inte Fastighetsägarna. Det är kabel-tv-operatörerna som betalar ersättningen och som i sin tur kan lämpa över kostnaden på sina kunder, som de flesta av sina kostnader för olika tillstånd och annat.
Om det är ComHem ni har i huset så är det ComHem som lämpat över kostnaden på er. Det har de rätt att göra, de lägger sannolikt alla kostnader på sina kunder.

Copyswede tar ju ut ersättning för att programmen vidaresänds i kabel, så vidaresänder ni själva är det däremot er Cooyswede tar betalt av. Det framgår inte riktigt i bloggposten om ni själva sänder eller köper tjänsten av t ex ComHem. Vad som är klart är dock att bland de tillstånd man behöver för att vidaresända finns det som Copyswede administrerar för upphovsmännens räkning. Om du besöker www.copyswede.se framgår det vilka dessa är.

CableGuy sa...

Scaber: Det är väl snarare lagen som anger hur det här ska gå till, än Copyswede.

Anders sa...

@ scaber/farmor/spacelounge.

CableGuy kommer med lite annan fakta. Tyvärr hinner jag inte själv kolla, (ska hämta på dagis osv).

Jag finner det ändå spontant lite märkligt att denna extra avgift plötsligt poppar upp från copyswede. _ och att den ligger utanför den vanliga räkningen från tex ComHem, cableguy påstår ju att det är comHem som vill vältra över alla sina kostnader på kunden.

Jag förstår alltså i hastigheten inte om Cableguy är ett ganska listigt troll eller om han han här fogar in relevant fakta.

Gun Svensson sa...

@Anders Jag kan tänka mig att kabelgrabben tillhör lobbyn som arbetat för avtalslicenser så som det beskrivs i det förslag som varit ute på remiss. Utredare är regeringens och upphovsrättslobbyns hjälpreda Jan Rosén.

Anders sa...

@Farmorgun: Jag delar din misstanke - och delade den från början, men jag är ju inne i en annan fas i livet då jag inte kan prioritera vår kamp särskilt väl.

Anonym sa...

Den här typen av "logik" påminner mig om en rolig historia som florerar runt...:
"En dam stoppar ner en bok och en termos i en liten roddbåt och paddlar ut en bit på en sjö. I båten ligger det lite fiskeutrustning hon inte tar nån större notis om. När hon ligger därute och guppar och läser den medhavda boken dyker fiskevakten upp och säger att hon inte får fiska. -Men jag fiskar ju inte, säger damen förvånat. -Nä, men eftersom du har utrustning för det med dig så anses du fiska och då måste du lösa fiskekort, i annat fall måste jag bötfälla dig!
-Om du bötfäller mig kommer jag anmäla dig för försök till våldtäkt eller nåt liknande! Sa damen i ren protest!
-Men jag har ju inte ens rört dig? Stammade fiskevakten.
-Nä, men du har utrustningen för det...kommenterade damen torrt.
Fiskevakten åkte därifrån utan ett ord...

//hovslagare Daniel

Anders sa...

@ Daniel: HA HA!!
Den här kanske jag snor/copypastar och kastar in i piratdebatten en dag när den passar!! :)