fredag, september 25, 2009

Priset på våra själar

Jag hade för avsikt att skriva om ämnen i tiden, fildelning och integritet, men allt mitt skrivande följer sin egen logik, har eget liv. Efter en resa i Uzbekistan skulle jag leverera en reseskildring till en tidning, men halkade av spåret och försjönk i skriftliga källor rörande Djingis Khan eftersom jag hade fått en obändig lust att skriva om honom när jag var i Asien.

Strax fann jag fakta om Balkh, en av de städer föremålet för mina efterforskningar funnit bäst att jämna med marken. Jag sökte vidare för att skapa en historiskt autentisk ram kring min påbörjade romansvit om Djingis, men hamnade påfallande ofta i för berättelsen fullständigt ovidkommande sidospår. Det var så jag mötte Rumi, diktaren, som lyckades fly från Balkh och på så sätt undkom massakern. Plötsligt föreföll hans liv vida viktigare än krigarens och Jalal al-din Rumi kan fortfarande knäcka mig med sina fraser. Han är en av få poeter som lyckas ändra, ibland helt slå sönder, min invanda föreställningsvärld:

"There was once a man who inherited a lot of money and land. But he squandered it all too quickly. Those who inherit wealth don't know what work it took to get it.

In the same way, we don't know the value of our souls, which were given to us for nothing!"


Jag ser mig omkring i den tid och civilisationsyttring som råkar vara vår och finner att den inte har förändrats till det bättre och dessutom är svårt kluven; på ena sidan fylls den ständigt på med mer misstro, mer misstänksamhet, fler repressiva lagar och för friheten fullständigt halsbrytande direktiv.


Jag får ibland för mig att all denna primitiva rädsla och vilja till allt strängare straff, snarare föder det man säger sig vilja stoppa; terrorism, brottslighet, krig.


På den andra sidan ser jag människor som känner tillit och vilja till öppenhet i världen och oavsett politisk färg äger man en mer generös och givmild hållning.


Rumi som rörde sig obesvärat mellan folkligt begripligt och andligt svårt skrev för 800 år sedan:


"... If you want peace, don't harbor bad thoughts do not gossip and don't teach what you do not know."


Att han avsåg "peace in mind" försämrar inte orden när vi använder dem i vårt av lagstiftarna tillkrånglade tidevarv, snarare tvärt om.


När allt kommer omkring handlar det om priset på våra själar.


_____

7 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Anders! Så rätt, så rätt.
Men hur kan det komma sig att inte mänskligheten kunnat ta till sig dessa (och andras)goda tankar.

Detta har ju sagts av stora tänkare och religionsstiftare genom många sekler. Men tyvärr bara med begränsad verkan. Det dessa el andra tänkare sagt med annat och sämre innehåll, det tycks ha större genomslagskraft.

Varför?

(Säger jag, medan en krånglade dator undandrar mig möjligheten att läsa inkommande mail och att betala räkningar. Och därmed ger tid att kolla t ex din blogg. )

Anders Nilsson sa...

Så fick jag då förklaringen på varför din bloggadress är djingis.nånting.

Ett annat fynd på bokmässan var John Cages poetiska dagbok. Mycket visdom och mycket iakttagande.

Anonym sa...

Det är oerhört starkt det du citerar här. Det här är riktig visdom.
För mig är det som om jag minns något när jag läser det. Sanning är att minnas.

Jag är helt såld på det allra första som finns att läsa på sajten "Poems by Rumi"

"
Lord, said David, since you do not need us,
why did you create these two worlds?

Reality replied: O prisoner of time,
I was a secret treasure of kindness and generosity,
and I wished this treasure to be known,
so I created a mirror: its shining face, the heart;
its darkened back, the world;
The back would please you if you've never seen the face.
"

Anders sa...

Lars-Erick, ja varför är vi så ignoranta?

Då kommer jag att tänka på Gandhi. Man måste börja ta de små stegen själv. Men även fylla på med symbolhandlingar som omgivningen kan förstå.

Det där grubblar jag över.
Gandhi nådde definitivt effekt genom symbolhandlingar...

Anders sa...

Anders: John Cages låter mycket spännande, det är ett spår jag måste följa!

Och ja, därför heter min blogg och djingis.

Anders sa...

Perraj: Rumi har fällt oss alla, Goethe, Rembrandt. Hegel.
Dag hammarsköld och Gunnar Ekelöf...
Gandhi...

Så vi är i gott sällskap!

Anders sa...

Perraj: Rumi har fällt oss alla, Goethe, Rembrandt. Hegel.
Dag hammarsköld och Gunnar Ekelöf...
Gandhi...

Så vi är i gott sällskap!