lördag, januari 08, 2011

Värsta bortklantade affären - ever



Tänk om nöjesindustrin - läs upphovsrättsmaffiafirmor som Warner, Sony, MGM och deras lika giriga underorganisationer som Copyswede o Stim  - hade taggat ned lite, sagt som Googles grundare när de började ta in ekonomer och affärsmän och säljare och nya VD:ar för att driva det framexploderande sökmotorfenomenet vidare. Enligt legenden skrevs det på en tavla av någon av de gamla nördarna när de med förskräckelse satt o lyssnade på de nyanställa ekonomernas diaboliska tugg: "Don't do evil".


Det är en rätt juste grundsten och jag kan tycka alla borde ha den. Det skulle ge hemskt mycket klirr i kassan i vilket företag som helst. (Vi lämnar helt därhän diskussionen om Google fortfarande lever upp till devisen eller inte).


Tänk om upphovsrättsmaffian som istället för att skapa nytt snart i 100 ideligen får lagstiftaren att förlänga upphovsrätten just varje gång musse pigg eller liknande håller på att hamna i publik domän. Enligt upphovsrättsmaffian kan upphovsrätten aldrig bli för lång, bara vara för kort.
    Tänk om de hade lånat in en enda av nördarna från grundarna av Google och frågat: Hur gör man affärer? Mer bestämt; hur bör vi som säljer nöjeskonsumtiosvaror på plastbitar, som är skitdyrt att distribuera, göra i den nya tiden?








Googlekillen/motsarande nörd hade sagt:
- Grabbar, det är elementärt. Ge folk bra saker. Bygg bredband i hela världen. På fiber. I luften. Per satelit. Använd all känd teknik för att nå 1000Mb/s till varenda kotte på jorden. Ge alla detta gratis. Och släng åt dem en gratis dator när ni ändå håller på. 

Sen  säljer ni innehåll i det här härliga nya distributionsnätet, som är mycket, mycket billigare än att trycka upp plastbitar i form av CD-skivor att lager hålla och skeppa och lasta över på lastbilar och lagerhålla igen och plockas in och ut ur butiker och dessutom behöva ha horder med advokater anställda som ska stämma var och varenda människa på jorden, vilke bara skapar mer och mer badwill. 
    Snacket breder ju ut sig att er industri består av Suckers. 
Skapa istället nya härliga appar eller programvaror där folk kan tanka hem eller strömma eller på vilket sätt de nu råkar vilja komma åt er underbara och begärliga nöjesproduktion. Och eftersom varenda kotte i hela världen kan komma åt grejerna kan ni sänka styckepriset till pråkdelen av en cent. Ni kommer ändå tjäna exponentiellt, vinskurvan kommer aldrig att upphöra att stiga brantare och brantare för varje kvartal.
    Särskilt om ni breddar utbudet och släpper fram fler filmmakare, fler artister, författare, poeter, fler allt. Då finns det bara mer att köpa och inga lagerhyllor behövs. Allt svävar i det digitala molnet. 


Hade ni börjat denna utveckling för säg 8-10 år sen hade ni idag varit rikare än Apple, Microsoft och Google och Yahoo och förenade arabemiraten tillsammans. 
Ni skulle ha ägt världen.


Mycket jävla snart är skadan helt fucking irreparabel.

_______

Gammelmedia på Copyswedes senaste girighetskampanjer där man vill beskatta bla externa hårddiskar. aftonbladet1 aftonbladet2 SvD och IDG som inte kan låta bli att betrakta det från den bittra konsumentens horisont.
Copyriot skriver bättre där han frågar sig om Copyswede kommer att lyckas 

Edit: Farmorgun har utförlig text om Hollywood och hur industrin fungerar.

4 kommentarer:

Dennis Nilsson sa...

Klokt talat!

Göran Widham sa...

Å när skadan redan är irreparabel har vi ingen äkta glädje - endast skadeglädje.

Anders sa...

@Dennis. Tja kanske. Men för mig känns det ju så himla uppenbart och självklart, särskilt när man har livs levande bevis hur bra det går för vissa företag - och vilken goodwill de bara får av bara farten...

underhållningsindustrin har ju verkligen produkter marknaden vill ha. Varför ser man då inte till att kunna distribuera dem billigare och bättre och enklare???????????????????????????????????????????????????????????????????????

obegripligt

Anders sa...

@Göran. Sant. Det här förloppet är verkligen tragiskt att åse.