tisdag, juni 19, 2007

De allt ovänligare affärsuppgörelserna

Jag har alltid försökt göra rätt för mig och jag äger en vilja att betala mina räkningar i tid, men numer är det mer regel än undantag att jag tvingas betala förseningsavgifter och dröjsmålsavgifter.

Vägverket är värst. De skickar ut sina räkningar med så liten tidsmarginal att jag sällan hinner betala i tid. Fick just en avi från vägverket med posten idag. Den ska vara betald inom 12 dagar. Annars.

Jag frågar mig varför? Jag är uppvuxen i ett samhälle där det varit kutym att ge kunden en månad på sig att betala.

Man kan vara på semester.
Man kan ha strul med sin uppkoppling.
Man kan även ha strul med sin postgång.

Varför ger de mig endast 12 dagar att betala en registeravgift som dessutom kommer att gälla ett helt år i förskott?
Varför kunde de inte sänt ut blanketten 20 dagar tidigare?
Varför har de så snäva rutiner?

Allt fler myndigheter, verk och privata företag har hängt på denna trend. Vi får allt snävare med tid att betala våra räkningar.
Det är som en kvarleva från 90-talet då ekonomiska controllers rusade igenom varje företag, och offentlig verksamhet, vilt skrikande: ”Ni måste tänka på er CASH FLOW”.

Cach Flow var under nittiotalet det heliga mantrat. I dess efterdyning håller man nu på att se över varje betalningsrutin och mantrat har blivit: ”Pengarna in först, sen levererar vi kanske den service folk vill ha”.

Jag vet inte. Jag har betalat räkningar i 30 år. Jag kan inte minnas att jag betalade ett enda dröjsmål de första 25 åren. Nu kommer dessa krav allt tätare. Inte för att jag vill fuska, utan för att jag helt enkelt inte hinner.

Företag och offentlighet kräver av mig att betala snabbare än jag kan. Min postgång och min internetuppkoppling är inte snabb nog för det samhälle jag lever i. Och jag har fyra mil till närmaste kassaservice som tar hutlöst betalt för att utföra den enklaste betalning åt mig.

Det här borde vi kräva lagstiftning kring. Det här är banne mig en folkhälsofråga.
Åtminstone jag känner mig alltmer pressad och stressad. Räkningarna blir allt svårare att betala i tid.

Vem kom överhuvudtaget på att mäta ett samhälles lycka med hjälp av ett transaktionshastighetsindex; ju fler transaktioner per capita och år, ju lyckligare är vi?

För det är ju faktiskt vad Cash Flow handlar om.

6 kommentarer:

Åsa Mitt i Världen sa...

Jag instämmer! Jag blir galen på alla varianter med 10, 12, 15 dagar!

Samtidigt undrar jag varför ett företag som Wasa kredit (där vi leasar dator) alltid skickar ut sina räkningar i extremt god tid? De missar man aldrig. Eftersom de ju jobbar med pengar och bara pengar borde de väl enligt logiken med cashflow ha kortare betalningsvillkor? Kan det vara så att de insett att det är mer kundvänligt att vara ute i god tid?

Anders sa...

Åsa: Jag vet inte hur Wasa tänker. Kanske tänker de som Googles grundare när de växte och blev tvungna att börja anställa en massa affärsfolk och ekonomer, då skrev en av grundarna på whiteboarden som en uppmaning till nykomlingarna hur grundtonen i alla deras affärer skulle vara: "Don´t do evil"...

Wasa kanske har tänkt!
Wasa kanske har en policy!
För det känns ju hemskt tråkigt att tänka sig motsatsen, att Wasa ännu inte bara hunnit ändra sina rutiner och snabbat upp dem!

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Och sen är det så...att om du lyder och betalar inom 12 dagar så har du ACCEPTERAT detta och får alltid påminnelseavgift hädanefter....
Betalar du efter 30 dagar...så kommer ALDRIG någon påminnelse sen om du är någon dag sen...

Man har faktiskt alltid 30 dagar på sig så länge man inte gjort den där första ödesdigra inbetalningen.....

Susanne

Anders sa...

Susanne: Jag hade vagt för mig att det var så, att man inte ska acceptera den där första inbetalningen på alldeles för kort tid...
Men samtidigt. Man har så många räkningar. Och från början uppförde sig våra myndigheter och verk inte på detta sätt, de gav oss en månad, sen började de med det här!
Att skicka ut sina räkningar tajtare. Varför?
Varför ska våra myndigheter vara trendsättare in i denna tråkighet?

Sen är det ju som så att man står ju inte med alla sina räkningar i handen och kommer ihåg exakt när man slöt avtal med alla dessa olika företag och verk och myndigheter.
Man har ju bara en ångest, att hinna betala i tid så man inte hamnar hos inkasso eller än värre hos kronofogden.

Det här är en väldigt osnygg och omänsklig och konsumentovänlig ordning som uppkommit, som vi borde bekämpa.

Anders sa...

Vag jag alltså försöker säga är att vi i lag borde förbjuda möjligheten att göra utskick om betalning som är kortare än säg 30 dagar. Punkt.

Åsa Mitt i Världen sa...

Jag har för mig att jag läst att det är en myt att man alltid har 30 dagar på sig.

Däremot är jag helt säker på att man alltid kan ringa till företag och be att få 30 dagar - funkar särskilt bra hos företag man är frekvent kund hos.