söndag, juli 12, 2009

Att välja att vara närvarande i livet

Som arbetssökande stöter man givetvis på seriösa företag men också rena lurendrejare.

Utan att ta ställning eller kommentera ett av de företag jag kommit i kontakt med tänkte jag ge några länkar.

Det kan vara besvärligt att spåra företagets verksamhet eftersom det byter namn ofta och genom åren har hetat bland annat Scandinavian Water systems, Aromatech, Aromatisk teknologi, G3, Pro-Aqua Sverige.

Media om företaget:

DN Ekonomi om ruffliga säljmetoder som får kritik 2004

Sydsvenskan skriver om samma företag, att det fick lönebidrag trots att det redan 2004 var ökänt.

SR om säljarjobbet som blev en mardröm 2007

Blekinge tidning skrev 2008 "Oseriöst företag raggar försäljare".

Arbetarbladet 2008 "Christina fick slavjobba på oseriöst företag"

Och det kanske mest olustiga för dem som är arbetslösa och av Arbetsförmedlingen anmodas att söka alla sorters jobb: Arbetarbladet 2008 om: "Ett nej tack kan ge sänkt A-kassa."

I nwt.se varnar en kvinna i Degerfors för att skriva på slavkontrakt.

Listan med artiklar om företaget som ofta byter namn kan göras längre, det är bara att googla.

Jag har sagt till min arbetsförmedlare men arbetsförmedlingen i Östersund fortsätter att ha med företaget i sina platsannonser.
* * *

Efter intervjutillfället gick jag ut och satte mig på en bänk på gågatan i Östersund och jag var berusad av lycka. I ljudklippet nedan, ett koncentrat av det som hände.



Rymdradion
Quantcast

4 kommentarer:

Erik Laakso sa...

Stort Anders. En fantastisk betraktelse. Så bra.

Susanne sa...

"och plötsligt så började fåglarna kvittra"
Tänk vad mycket man missar när man ständigt söker bättre, jobb,bättre boende, mer status eller hela tiden grubblar över de val man gjort tidigare.

Det underbara är ju att vara just här och nu

Anders sa...

@ Erik. Tack! Vad kul att du gillade den!

Anders sa...

@ Susanne. Visst är det märkligt att vi glömmer detta enkla faktum hela tiden.