lördag, mars 26, 2011

FAS3 och Tystnaden





När jag kom in i mötesrummet: Alla FAS3:are satt i ring runt ett bord. Utanför denna ring satt arbetsplatsens alla avdelningschefer. De skulle lyssna på oss FAS3:are när vi anmodades att berätta om våra liv.

Medan jag väntade på min tur steg vreden inom mig så att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Varför skulle vi sitta där och schavottera vår olycka inför chefer och alla andra? Jag vägrade att berätta hur värdelöst mitt liv blivit, jag lär mig inget, jag tjänar inget, jag känner bara desperationen växa inom mig och hur nära total nervkolaps jag är av att befinna mig i ett system som dag för dag mal ned mitt självförtroende och min självkänsla - och allt mer ruinerar mina framtidsutsikter att stå på egna ben.

Som tur var hade jag kameran med mig och började filma. I början av filmen hamnar arbetsförmedlarna i försvarsställning. De försvarar FAS3 mot mig, den aggressiva och aparta deltagaren.

Efter en fikarast där jag väljer att stänga av kameran och på tu man hand tala med arbetsförmedlarna händer det: De visar sina verkliga och mänskliga jag. När jag därefter filmar igen mer än anar vi en helt annan historia. Arbetsförmedlarna byter ståndpunkt.

De talar i vissa fall klartext. De vill se helt andra åtgärder och reformer, bland annat vill de ha utbildning istället för FAS3. De säger som det är, de är förbjudna att hjälpa människor med de åtgärder de med sin långa erfarenhet vet skulle vara bra och ge effekt, så som utbildning eller individuellt utformade praktikplatser.

De ser ohyggliga inlåsningseffekter i nuvarande system, där människor stjälps istället för hjälps.

Vi skildes som vänner. De kämpar på sin kant inom systemet för att korrigera detta katastrofala och inhumana resursslöseri, och jag, jag lägger upp denna blogg och hoppas att jag orkar fortsätta kämpa.

Det råder 9% arbetslöshet i Anders Borgs tigerekonomi. Vi är hundratusentals arbetslösa i landet. Det är ett helt Göteborg som regeringen helt ger fan i och just nu finns det 6800 lediga jobb att söka i hela landet.

Det är svårt att förstå hur regeringen tänker sig att jobbcoatcher och FAS3 ska rå på det som vid deras regimtillträde beskylldes vara en massarbetslöshet om 6% som var sossarnas fel, men nu har lyfts till oanade Borgesiska tigerarbetslöshetshöjder om 9%?

________________

Edit 27/3: Jag ser att många länkas hit via twitter/FB. En fortsättning på resonemanget i satirform finns här och upprinnelsen, som också många länkas till direkt är i inlägget "Eftersom deras röster brände mig".

_________________
PS. Någon som vet om en gratis videoredigerare som är enkel och snabb, framförallt bättre än Microsofts skitmoviemaker? Jag höll på att bli galen över att inte inom rimlig tidsrymt kunna klippa 30 klipp på ett snyggt sätt, jag tvingades sänka ambitionen avsevärt vad gäller klippningen, färre och fulare och ryckigare fick det bli...

32 kommentarer:

Anonym sa...

TACK snälla ANDERS. Du talar för oss alla och med kloka ord! Vi är på gång med spridning och vi är många som kämpar på olika sätt och efter bäste förmåga. Kom gärna med i våra FB-grupper (om du inte redan är det) Vi peppar och tröstar varandra - För det är många som blir knäckta av detta utnyttjande och denna förnedring.
Jag såg detta ditt inlägg på FB - gruppen "Kolleger i Jobb och Utvecklingsgarantins fas 1, 2 och 3" Kram Ewa

Nannis sa...

Har praktiserat på af och då med den här handledaren. Han är ingen "fegis" fick jag uppfattningen av då, men det är tråkigt att de anställda inte känns riktigt bekväma i att säga sina åsikter.

Bra att du filmande! Och säger ifrån.

the secret life of english b sa...

Mycket bra gjort. Vi som står i diskussioner om att ta emot FAS3:are resonerar precis som du, det är vare sig moraliskt eller mänskligt rätt. Om ni gjorde revolution skulle ni få stöd av många av oss som har lyckan att ha ett jobb.

goran_grauers sa...

Så här kan vi enkelt göra oss hörda. Arbetslösa, arbetslösa ungdomar, Fas-1-2-3 are, utförsäkrade, ensamstående fattiga föräldrar, ungdomar som jobbar till slavlöner under slavvilkor, alla som är missnöjda. Så här gör vi oss hörda. Varje tisdag mellan klockan 1300-1600 samlas vi på vår egen arbetsförmedling. Till en början kanske det bara kommer en eller två, men ju mer känt det blir ju fler blir vi och snart kanske alla landets arbetsförmedlingar blir överfulla varje tisdag. Makthavarna kommer att få meddelandet och det blir en demonstration som alla har råd med. Ställ upp oavsett om du är drabbad eller inte. I morgon kan det vara din tur. SKICKA DETTA VIDARE TILL ALLA DU KÄNNER. I en diktatur får du inte säga vad du vill och myndigheten lyssnar hela tiden. I en demokrati får du säga vad du vill men myndigheten lyssnar aldrig.

Läs mer eller gå in på facebook och bli medlem

http://grauers.blogg.se/2011/march/tisdagsupproret.html

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_108357419245938#!/home.php?sk=group_108357419245938&ap=1

Björn Felten sa...

Men Anders då! Vilket fullkomligt fantastiskt videoklipp!

Ett litet stavfel 24 sekunder in ("ombas" i stället för "ombads"), men småskit i det stora hela.

Du är ju minst lika duktig undersökande journalist som du är författare (och det vill inte säga lite)!

Har jag sagt att jag älskar dig? Jag hoppas i alla fall det. Och du vet ju att jag, liksom du, är gift och har barn, så det är absolut inget "sådant"... :)

*visslingar och applåder*

Anonym sa...

Jag är arbetslös och jag är sjuk.

Jag har haft någorlunda lindrig värk i några decennier. Ett tag arbetade jag 75% för att jag inte orkade mera. Sedan hittade jag ett arbete som jag klarade av på heltid. Där blev jag kvar i 10 år.

I samband med en omorganisering blev jag som många andra omplacerad. Jag försökte förklara att jag skulle få svårt att klara av de nya arbetsvillkoren, men jag hade ju aldrig varit sjukskriven för någon värk, så arbetsgivaren trodde uppenbarligen att jag bara var missnöjd med omplaceringen, och därför ville bråka.

Efter ett halvår var jag i ett uselt skick, fysiskt, och fullkomligt uttröttad. Min nye chef var trött på mig för mina upprepade sjukskrivningar, men tyckte ändå att det skulle vara för kostsamt att koppla in företagshälsovården.

Jag sade upp mig, främst för att rädda min psykiska hälsa.

Sedan dess har jag varit arbetslös.

Min erfarenhet av just min arbetsförmedlare är att han är hur sympatisk som helst, men att han inte har några som helst verktyg att arbeta med.

Jag tycker synd om honom, och han tycker synd om mig, men ingen av oss kan ta oss ur våra respektive återvändsgränder.

Han väntar på pensionen.
Själv vet jag inte vad jag väntar på.

Men en sak är klar:
Jag lider med personalen på försäkringskassan och på arbetsförmedlingen. Ingen av dem har sökt sig dit för att utföra det som de nu måste verkställa.

Googles utvecklare är idioter sa...

Fan vad du är bra, Anders!

Vi är fler som står med dig än vad som syns i kommentarsfältet, det twittrades t.ex. en del om detta i går kväll, det var så jag hittade dina utmärkta artiklar.

Blir mer och mer frustrerad över den s.k. "arbetslinjen", och framför allt över flatheten och tystnaden kring denna cyniska misshandel.

Någonstans måste man börja värdera människor och behandla även de som inte har jobb eller inte är arbetsföra med respekt.

Kudos!

Epan sa...

Det här var ju fiffigt och lite komiskt gjort, men jag undrar om alla som syns i filmen godkänt att de är med? Jag skulle inte vilja figurera på det här sättet om jag varit på ett sådant möte, definitivt inte som Fas3:are. Får man göra så?

Jag tycker du ställer jättebra frågor men jag anser att du går på fel personer. Dessa människor har ett arbete, de sitter i en svår sist där de bör vara lojala emot sin arbetsgivare, samtidigt som många utav dem (uppenbarligen) egentligen tycker reglerna är fel.

Jag hoppas att inte revolterna gentemot fas3(jag själv också) anser att folk som jobbar på AF bör säga upp sig, för att moraliskt visa sitt stöd. Det kan vi inte begära av dem, för det är inget (98%) av oss skulle göra heller i dagsläget.

Som sagt, denna "grej" skulle varit högintressant på ett möte med högre beslutsfattare, de som utformat fas3 och dess regler.

Anders sa...

@ Anonym Ewa: Tack för kram och uppmuntran. Jag suger i mig den för jag behöver det!

Anders sa...

@ Nannis. Tack. Båda dessa arbetsförmedlare var nya bekantskaper för mig.

Jag pratade både under mötet och efter mötet mycket med dem - och utan kamera eftersom den tyvärr gör folk spänd.

Jag har fullt förtroende för dem båda. De utför sitt jobb väl och dessutom, de arbetar hårt inom ramarna för sin yrkesroll att rapportera "rätt" signaler uppåt.

Ingen skugga faller över dessa två arbetsförmedlare.

Anders sa...

@ The secret life of english b: Tack, det värmer mitt hjärta och jag förstår verkligen att det är som du säger.
Min hustru arbetar som rektor/skolledare i en grannkommun. genom henne känner jag ju massor av ledande personer. Jag vet att de flesta har både hjärta och moral på rätt ställe.

en sak kan jag dock tycka, att de/ni kanske kunde ryta ifrån lite mer...

Kanske skulle det ta lite bättre om kritik kom från "fina ledare" än slöddret som redan åkt ur arbetslinjen....

Det är hemskt att behöva säga, men det finns folk som ser på mig nu på ett helt annat sätt än när jag var exv systemerare/chef/datakonsult på det då i tiden väldigt framgångsrika Ericsson...

Ur mitt eget perspektiv är jag något visare, något klokare, något ödmjukare än jag då var.
Ändå aktade folk mig högre då än vad de gör nu...
sorglig mekanism folk har. Att titlar fortfarande ska betyda något?!

Anders sa...

@Goran-Grauers: TAck för länkar.

Anders sa...

@Björn Felten: "Ombas" är förkortning för "Omgruppering av Bas90" alltså när vårt förr så ärevördiga flygvapen bytte en hemlig vägbas mot en annan. I innevarande situation är det kod för att jag snart skjuter ur mig ur FAS3 systemet - eller dör.

*Skämt åsido*
Fy tusan vad irriterande det är med stavfel!!! Och i vanliga blogginlägg tar det bara sekunder att ändra. Att ändra i den här filmen tar säkert en timme, för den ska genereras om och dessutom laddas upp på nytt på tuben... Förlopp som tar okontrollerbar tid eftersom man är helt i händerna på okända servrar och deras lika okända toppbelastningstider...

ack Ombas får alltså bestå i denna film och jag kommer att gå i graven med vissheten att du sett min svagaste punkt och akilleshäl, stavningen.

I torsdags var jag förresten hos tandplågaren och lät denne skrapa bort tandsten under tandköttet. Under denna säregna masochistiska njutning kunde jag inte undgå att tänka på dig med stor och varm, närmast blöt kärlek, eftersom du på din blogg varnat oss alla för denna njutning. (hustrun läser över axeln och godkänner mina utgjutelser, bara så du vet läget).

Blöta nätpussar alltså, från min alldeles tandstensfria mun!

Anders

Anders sa...

@ Anomym som skriver:
"...Jag tycker synd om honom, och han tycker synd om mig, men ingen av oss kan ta oss ur våra respektive återvändsgränder.

Han väntar på pensionen.
Själv vet jag inte vad jag väntar på.

Men en sak är klar:
Jag lider med personalen på försäkringskassan och på arbetsförmedlingen. Ingen av dem har sökt sig dit för att utföra det som de nu måste verkställa..."


Jag hoppas alla läser dina kloka och medkännande ord.
Det är ju så och jag försöker verkligen framföra det i filmen också - SKJUT INTE PÅ BUDBÄRAREN.

Särskilt inte om budbäraren inom ramen för sitt arbete arbetar för att sända signaler uppåt i sin organisation.

Anders sa...

@ Christer. Tack! Själv använder jag inte Twitter, så det var bra att veta.

jag kan bara be dig och andra att fortsätta Twittra och sprida ord och kunskap om mifförhållandena.

Tystnad och flathet har aldrig lett till någon förbättring. Tystnad och flathet konserverar och gör saker värre.

Anders sa...

@ Epan. Ärligt talar förstår jag inte dina invändningar, att jag exv skulle gå på fel personer.

Jag - och många med mig vad jag bla förstår via FB och mejl, även kommentarer ovan - ser ju i filmen det viktiga:

1) Först försvarar arbetsförmedlarna systemet.
2) När vi lyckas bryta isen och bli mänskliga mot varandra tar de avstånd från systemet de är satta att exekvera.

Filmens berättande dramatik handlar om detta enda - undertexten som inte längre får tillåtas att vara undertext, för då kommer det aldrig att bli någon förändring.

Filmen, i all sin enkelhet, är ju väldigt vacker på det viset. Den vänder ju undertext till klartext.

Och det beror ju inte på att jag är en duktig filmare. Det beror helt enkelt på att De två arbetsförmedlarna är människor vars hjärta och moral sitter på rätt ställe.

När vi skildes nickade vi förstående mot varandra. De ord vi yttrat var att de för sin kamp för förändring och jag min.

Och hur ska jag kunna föra min kamp?
Tidigare har jag varit frilansjournalist, men får inga uppdrag så att jag kan ha min firma igång. jag tjänar inga pengar där. Denna tråkiga situation tvingar in mig i FAS3

Hade du klagat lika mycket på mig om det SVT på min kamera eller vad?

Anders sa...

@Espan 2:

Avslutande mening blev lite kryptisk..

Naturligtvis ska det stå:

Hade du klagat lika mycket om det stått SVT på min kamera och även som logo uppe i ena hörnet av filmen?

Slå på TVn. Kolla vilka otroliga rättigheter journalister tar sig. Varje dag. Året om.

Men nu när dessa journalister inte tar sig tid att bevaka vissa viktiga samhällsfrågor finns som tur är billig teknik att sprida information på.

Ska vi låta bli det bara för att vi inte får betalt för att sprida informationen?

Eller vad är din tanke?

Epan sa...

Hej! Jättebra att det kom fram att de inte försvarar systemet, men anser fortfarande att frågorna är ställda till fel personer. Det spelar ingen roll om de försvarar eller inte systemet, de måste utföra det i alla fall. Skillnad om du hade frågat dem, rent allmänt i ett annat sammanhang, men du tar frågorna i samband med att de ska ha någon slags utvärdering, klart det blir försvarsställning och lite fel då.

Men din tanke var ju att förmänskliga arbetsförmedlarna, och det tycker jag iof är bra, det behövs. Hatet är tyvärr riktat emot dem många gånger och eftersom ditt inslag uppenbarligen får folk att fatta så är det ju bra.

Dock anser jag inte man filmar dolt med hänsyn till alla berörda på filmen, men de kanske godkänt det. Jag tycker det är lika fel när svt och likvärdiga tv-bolag filmar dolt, och skulle säga detsamma till dem. Jag själv var jättearg när Östnytt skulle komma till en plats jag var på och trodde de bara kunde filma hur som helst, dock ej dolt. Så jag lovar, jag vågar säga till de stora jättarna med*S*.

Självklart ska du fortsätta kämpa emot fas3. Jag hade bara en åsikt angående detta inlägg. Du välkomnar väl både bu och bä?, hoppas jag. Trevlig dag/kväll!

Anders sa...

@ Epan: *Skratt* jag tycker nog fortfarande att du missar rätt mycket av poängen.
1) När jag och många av mina vänner i FAS3 träffar af-are visare de inte med en min att de inte tror på systemet. Det känns faktiskt rätt hemskt att ha en sådan person framför sig. En person som bara, visserligen artigt och trevligt, men ändock utan mänskliga kommentarer och tillkännagivanden exekverar det som för en själv blir något alldeles förhatligt och hemskt. Som så att säga förvärrar ens möjligheter att klara sig i ett rike som begåvats med inte enbart massarbetslöshet utan det som Anders Borg kallar Europas tigerekonomi, som alltså då på något sätt kräver av sin befolkning att det också måste råda tigerarbetslöshet om 9%.

2) Att jag tar frågorna och överhuvudtaget filmar beror ju på att jag blev så paff. Vad hade jag eller medlemmarna för försvar? Varken jag eller dem jag pratade med efteråt eller mina chefer på arbetsplatsen förstod sig på vad det var för slag möte eller för ett sorts förhör som hölls av oss. Observera; jag filmade inte när arbetsförmedlingen förhörde mina fas3-kolleger. Jag filmade bara när jag själv skulle ha ordet och bli förhörd. Jag filmade för att skydda mig och oss mot eventuella represalier. Jag förstod ju inte vad som skulle hända när jag vägrade att svara, så jag gick alltså till attack med frågor som råkade ligga och bränna i mitt huvud sedan alla gånger jag varit inne på af och inte kunnat fråga något eftersom min arbetsgivare inte vill svara...

3) Det var alltså inte planerat att filma. Men jag gjorde det alltså för att dokumentera en händelse som jag inte visste hur den skulle förlöpa för mig själv och mina fas3-kolleger. När jag ändå hade kameran i hand ställde jag alltså en rad frågor, eftersom de, arbetsförmedlarna tyckte sig ha rätt att fråga ut oss om de allra mest intima saker, så ställde jag bara lite likvärdiga frågor.

Anders sa...

@ epan: fortsättning


4) Du missar också att af-arna till en början gå i försvarsställning, sen händer ju det enastående att de mjuknar. Det är inte längre konflikt. vi upplever till och med ett vackert och glädjefyllt konsensus om vad som istället borde göras med alla pengar som staten slösar iväg på helt galet sätt... Jag hade alltså ingen avsikt med att förmänskliga afarna, men jag är glad att så skedde, jag är glad att kunna visa upp det i film. Jag är glad över att tillföra det i debatten: UNDERFÖRSTÅTT: Hela svenska arbetsförmedlingen underkänner härmed regeringens förda politik.

5) Ja, det som framkommer är ju stort. Arbetsförmedlingen underkänner regeringens politik. Min lilla av slump tillkomna film visar det, om man läser av den rätt. Af jobbar skiten ur sig för att få regeringen att ändra sig, men regeringen ger fan i att lyssna... Det är en stor nyhet som ingen ännu har visat på TV, men den ligger här i mitt klipp...

6) Jag filmar inte dolt. Alla FAS3-deltagare i närheten av mig såg att jag tog upp kameran. De såg också att jag började filma. Den enda som jag inte var säker på att se detta var af.are nr1, den afare jag filmade mest. Därför visade jag honom så fort jag kunde att jag filmade. Jag vinnlade mig också om att filma så högt och bredvid alla deltagare jag kunde. Tittar man på klippen ser man ju att jag långa stunden filmar så att man bara ser en afares huvud i nedre vänstra hörnet av filmen. Ur njutningsbar film att skåda är ju dessa klipp rätt usla, men det är alltså valt. Det finns även klipp som var bättre filmade, och även med bättre prat, men dem har jag valt bort eftersom man såg onödigt mycket av deltagarna.

7) Hade jag haft pengar eller en tidning i ryggen som betalade mig kan du ge dig på att jag åkt på studs ned till "täbyvillan" eller Sagerska palatset för att artigt men bestämt köra upp kameran i nyllet på den med yttersta ansvaret, Fredrik Reinfeldt. Men icke desto mindre blev jag förvånad vad mycket viktig information som kom fram i denna film. Därför valde jag att överhuvudtaget lägga flera timmar på att klippa (Har aldrig klippt film, jag är stillbildsfotograf och filmade med min systemkamera). Jag satt alltså hela kvällen och natten den dag jag fyllde 50 för att pula ihop den här filmen. Inte för mitt höga nöjes skull, utan för att jag bedömde resultatet överaskande viktigt. För som sagt, jag började filma av en helt annan anledning, som ett skydd mot min vägran att svara på i mitt tycke integritetskränkande frågor i storsamling.

8) Och jag tackar dig, all debatt och diskussion är av godo, för då vänder vi ju alla på flera stenar, belyser saken från fler håll. Så jag tackar dig för dina inlägg i debatten!

Må väl!
Anders

Fredrik Larson sa...

Lysande litet "reportage" skuret rakt ur verkligheten!

Min vildhjärna går igång direkt på sånt här: låt ALLA som är i utsatt position filma och spela in vad som sägs! Lägg ut och informera allmänhet vad som sägs, hur myndigheter fungerar i praktiken!
Och jag är också medveten om att väldigt många i både Försäkringskassa & Arbetsförmedling verkställer reformer de inte själva står för.
MEN NÅGON RYGGRAD BÖR DE HA!
Själv vägrar jag göra något inte står för. Och du Anders - du vägrar svara på frågor myndighetsperson ställer. Utmärkt! Inspirerande!

I många myndighetssammanhang myntas klyschor som "människan i centrum" men i praktiken är det bara ord.
I praktiken tjänar de allra flesta, låt oss säga 90 %, systemet.
Man underordnar sig och tvingar utsatta att göra detsamma.

Mycket bra Anders!

Tack
/Fredrik

Anders sa...

@ Tack Fredrik! och även min vildhjärna har gått igång.
Skrev just ett nytt inlägg som fortsätter på den här storyn. Och nu jäklar kommer faktiskt kavalleriet!

Roppedoppedi sa...

Kära, kära Anders! Om du bara kunde ana hur stolt jag är över dig!
Jag har lagt ut klippet på min facebook och även börjat sprida den internt och jag räknar med ganska bra genomslagskraft!

Detta skall ut så omvärlden får se och höra!
TACK för att du gjorde detta!

*kramar*

Suss sa...

ehhh vad hände nu då??
Jag är ju Susanne för det mesta, Roppedoppedi kommer bara fram ibland ;)

Anonym sa...

Helt Gudomligt, undrar varför alla fas 3 möten inte kan filmas, det ligger väl i allas intresse i samhället...
Varför smyga med hur katastrofalt det är !
Bra film och text, varför inte jobba med detta heltid, filma fas 3
Tack Mvh Nils

ulf_pirat sa...

Hej Anders. Tack för att du gör detta. Jag har nu jobb men jag har varit i sådana här sammanhang. Det finns en sak här som är mycket allvarligt. Det är att vi har ett tvåtredjedelssamhälle (vet inte helt fördelningen) med de som har jobb klarar sig medan de som är utanför systemet inte har någon som företräder dom, de känner att det kvittar vad de röstar på. Det är arbetarrörelsen och andra partiers stora moraliska haveri. De som inte har något parti att rösta på kan sluta tro på vår "demokrati" och dras till extrema rörelser. Tvåtredjedelssamhället undergräver detta samhälle, det blir en draksådd som förr eller senare kan/kommer slå tillbaka på oss alla.

Anders sa...

@Ulf-Pirat. Du har helt rätt att extrema rörelser har lättare att locka folk dels i svåra tider, som nu 8% arbetslöshet (trots att man snackar om tigerekonomi) dels för at de etablerade partierna allt mer tappar sin demokratiska och folkliga förankring.

Det enda hoppfulla jag ser just nu är att så många börjar bli pissed off och att det faktiskt kokar i många fb-grupper.

jag önskar hett att piratpartiet kunde omfamna även denna sociala dimension på något sätt eftersom ni pirater har så jävlta helrätt vad gäller integritetsfrågorna!
dessutom jobbar ni på ett skönt och entusiastiskt och inkluderande sätt.

ulf_pirat sa...

Hej Anders
Jag är lite bränt barn när det gäller en del av vänstern, har t ex varit utanför LAS så pass länge så att det känns konstigt när de talar om trygghet. (fast nu har jag jobb ironiskt nog) Jag hörde att dom intervjuvade folk på TV om LAS och en kille sa att det var bra för att det ger trygget, då hade jag länge varit långtidsarbetslös och fått några månader här och där. Det var inte trygghet för mig i alla fall! De som var innanför LAS hade rättigheter, kunde tala med facket, de kunde till och med ta det lungnare på jobbet för att de visste sina rättigheter, jag fick några månader och om jag var snäll och inte ställde till besvär och om konjunkturen var bra så fick jag en månad till. Det är ett A och ett B -lag.

På ett jobb blev jag utskälld första dagen av en fackombudsman för att hon tyckte att jag jobbade för långsamt, på ett annat jobb kunde fackordföranden komma och gå som han ville och lånade företagets bil. Tror du att jag i förtroende skulle vända mig till honom om jag hade problem?

I min hemstad åkte sosse-pamparna på resor för skattebetalarnas pengar och tog med sig fruarna, sen satt de också på stadens Hotell och söp för tusentals kronor (gissa staden).

Det finns en politisk klass och det vet du också. Jag uppskattar det du gör, fortsätt att vara dig själv. En dag kanske de plockar upp dig i den mjuka pamp-värmen. Jag hoppas att du då behåller den glöd som leder dig. Jag är fortfarande pirat men jag ser vad du gör. Ha det bra.

http://www.youtube.com/watch?v=N_R_F9UZsdU

Anders sa...

@ Ulf_pirat. Visst finns det en politisk klass, framför allt finns det svin - i alla etablerade partier.

Jag undviker svinen och söker mig fram till de bra krafter som finns.
Riksdagsman Gunnar Sandberg (S) som jag samarbetar med i detta är en bra kraft (sen har han olidligt stora kunskapsluckor kring mina hjärtefrågor, FRA-lagen, Ipred, datalagringsdirektivet, men det får jag leva med. Jag försöker givetvis ge honom informationer, men ärligt, han sitter fast i andra politiska strider som han ägna all sin tid åt, så det känns lite lönlöst att få honom att byta fokus.)

I Örebro har jag fått fatt i ytterligare en bra ärlig riksdagskvinna från (S) Eva-Lena Jansson. Hon är ihärdig motståndare till FRA-lagen, försöker fatta detta kring Ipred, men fått somt om bakfoten där.

Jag kan, om jag vill peka ut idioter inom alla partier, men jag skiter i dom. Jag söker mig som sagt till dem som kan hjälpa upp saker där jag finner pinsamma brister eller tokidiotfel i vårt lilla hörn av världen.

____
Just nu ser det ut som att jag blir lite upplockad inom LO-facken.
MEn det sker på sådant sätt att de bjuder in mig att hålla mina föredrag kring FAS3. Obetalt. Jag får milersättning (som jag går back på, 18.50:- täcker ju inte de verkliga kostnaderna att köra en bil) de gånger jag ska lämna min hemort.

Sen måste jag nog jämföra mig lite med Maximus i filmen gladiator :)
När Ceasar frågar Maximus om han inte kan bli kejsare efter honom eftersom det är enda sättet att rädda Rom säger Maximus:

"With all my hart, no".

Jag vill inte in i politiken.
Jag vill skriva mina böcker.

Men just nu ligger en strid framför mig som måste tas.

ulf_pirat sa...

Hej Anders
I en av Platons dialoger säger Sokrates att för en filosof att börja med politik är att som att kasta sig för hungriga vargar.
Dessutom säger han att den som är filosof, kommit upp ur grottan och sett ljuset inte vill hålla på med politik. Då måste han eller hon tvingas till det och det gör man endast som en plikt för att slippa styras av de odugliga. Antingen får filosoferna bli politiker eller så får politikerna undervisas av filosoferna.
Man kan inte gilla allt som Platon skriver men "politeia" är en intressant dialog.

Anders sa...

@ Ulf_Pirat: Det där träffar en nerv i mig - och jag tar till det till mig hårt, hårt trängd av mina egna tankar.

Jag är på väg in i ett minfält där jag inte vill vara.
Så det kräver eftertanke. Det kräver egentligen att jag inte alls ger mig in bland minorna, utan skapar mig den spelplan jag vill ha, som jag kan behärska utan att bli anfrätt.

Gandhi är ett makalöst exempel på en person som lyckades med det.

Inga jämförelser i övrigt, men exemplet visar att det kan vara möjligt.

Anonym sa...

www.fars3.se