tisdag, april 25, 2006

Krav på Förlag

Kravspecifikation på ny förläggare
1) Ni ska vilja ge ut mina 5 kommande böcker om Djingis Khan.
2) Ni ska ha god soliditet och villigt uppvisa resultat och balansräkning.
3) Ni ska ge bättre förlagsavtal än det jag har.
4) Ni ska planera långsiktigt med en tidshorisont på lägst tio år.
5) Ni ska ge mig full insyn i marknadsplaner och tänkt strategi.

Jag har ett förlag, med anständiga målsättningar och anständig personal. De har uppfyllt mina krav ovan tills en olycklig stroke drabbade en av medarbetarna. Detta fick grava konsekvenser eftersom förlaget är litet. Denna olyckliga omständighet har gjort att min förläggare för tillfället inte kan garantera kontinuiteten i utgivningen av mina böcker.

Härför har han erbjudit mig friheten att söka nytt förlag.

<<<<<<<<<<>>>>>>>>

Jag skriver detta lika mycket till mina författarkollegor.
Börja ställ krav på era förlag. Gå inte med på usla ersättningar. Gå inte med på att de inte ger er någon som helst information.

3 kommentarer:

Peter Madison sa...

Har faktiskt ALDRIG riktigt fattat varför sk "kulturarbetare" ska jobba gratis......egentligen. Bokförlag/skivbolag eller alla andra som arbetar med konstnärer ska vara jävligt glada att just DU valde just deras skitnödiga förlag etc, att låta DOM få ge ut just DITT konstverk. Som världen funkar idag verkar det ju som om du ska vara tacksam för att någon vill ge ut dina verk. FEL. Det är dom som ska vara jävligt tacksamma. Så är det.

Anders sa...

Kanske har vi oss själva att skylla. Vi har ofta en sak gemensam, vi är lite anarkistiska, så där... Vi kör vårt eget race.
Kanske dags att starta "Union K"

I ett annat inlägg fick jag kommentar från annan författare, att hon ansåg att man även byggde sitt varumärke när man var ute på gratisgig.

Jag håller inte med. Jag har aldrig gjort ett totalt gratisgig. Inte ens till fattiga byföreningar.

Vill de ha en ska de betala.
Jag utför ett jobb när jag står på scen.
Jag utför ett jobb av värde när jag skriver.
Punkt.

Anonym sa...

Han den där Peter har en poäng där! :D