söndag, oktober 17, 2010

Andetag

Inom Islam, men ändå inte. (det ger en sådan missvisande inlåsning).

Sufierna är inga filosofer, de bejakar allt som sker, de dömer inte någon eller något som varande ont eller gott. Av inre drift praktiserar de sitt liv i kärlekslängtan. En del kallar denna längtan efter kärlek Gud.

Rumi dog i solnedgången den 17 december 1273.
Tidigare har jag tänkt att hans dikter endast rört min andliga del. Mer troligt är han varenda dag på denna jord dagsaktuell. Men låt oss inte förstöra hans diktning med alla dessa tråkiga konflikter, politiska, religiösa, krigiska.

Låt oss bara vara. Andetag.

2 kommentarer:

Perra J sa...

Hej!
Oj så bra den videon passar till mitt senaste (nja, näst senaste) inlägg! Jag tog mig friheten att haffa denna. Och Rumi kan inte få nog reklam.

Anders sa...

@Perra: Såg din posting, men jag var oartig nog att inte lämna någon kommentar!

Jag ser ju i min högerspalt i min blogg när du och andra uppdaterar sina bloggar!

Och Rumi kan vi gott sprida!