tisdag, maj 10, 2011

Livgardets snygga helomvändning och en regering som äntligen måste hantera oppositionen

Två av mina projekt på jamtli. Vem vill inte vara med att renovera en vikingabåt eller en T-ford? Felet? Bortsett från att jag inte får  lön, undantränger jag småföretagare och riktiga snickare, målare, akademiker mfl yrkesgrupper att få jobb. Samtidigt leder det mig allt längre bort från chansen att återstarta min firma, samt det som kallas den "reguljära arbetsmarknaden". Men handen på hjärtat. Jag älskar varje sekund av mitt "jobb" inom FASan. Arbetsplatsen Jamtli är GULD, jobben stenkul.
Jag strider eftersom det är så totalt fel. På alla plan. Se gärna alla bilderna vad jag huvudsakligen sysslat med genom att klicka här. Varje dag under striden befarar jag att jag kan missa det roliga jag har med att arbeta med dessa historiska och roliga ting. Än mer befarar jag att jag indirekt sabbar för någon annan som har råkat hamnat i nåt kul i detta livets vem-får-minst-lön-till-slut-tombola styrd av regeringen... Svaret är ändå enkelt. FAS3 måste bort. 
* * *

Den senaste tiden har jag och några av de fackliga ombuden, plus min kontakt inom facket Unionen regionalt, Sussane Persson, på min låtsasarbetsplats, Jamtli, arbetat för att ledningen för Jamtli ska förstå att de bör göra en "Livgardesvändning".

I många år anlitade Livgardet utanför Stockholm ett företag som använde långtidsarbetslösa som arbetsstyrka. På senare tid alltså människor i FAS3. Så bytte Livgardet regementschef och han ansåg på stående fot att regelverket kring FAS3 var så oklart, diffust och oredigt att han inte kunde förstå vad som var tillåtet eller inte.
   Strax innan var Arbetsförmedlingen ut till Livgardet och inspekterade verksamheten; de som var i FAS3 utförde snickeriarbeten, vaktmästeritjänster, hjälpte till att hålla skjutfältet öppet, vilket Arbetsförmedlingen fann vara helt i sin ordning. (Vem kan någonsin mer lita på den myndighetens omdöme i någon enda fråga?)

Den nya regementschefen, Håkan Hedlund, ville ändå inte vara med på noterna. FAS3 får inte konkurrera ut riktiga jobb. I och med att Håkan Hedlund satte ned foten, (Alltså inte kontrollerande myndigheten med namn Arbetsförmedlingen, som borde ha gjort det) kommer det nu att från den 1 juli bli andra som arbetar på Livgardet och utför samma riktiga arbetsuppgifter:
- Ja, till del del kommer anställd personal att göra det nu, säger Håkan Hedlund till SVT. 

__________________________

Lite av samma sak har jag och mina fackliga vänner försökt att utverka på Jamtli; att en stor och stark arbetsgivare säger: "Fan, det här är inte rätt. Vi avbryter skiten". Detta istället för att vi som fack, Kommunal, Unionen, CF, och allt vad de nu kan heta skulle gå till tidningarna och dra Jamtli i smutsen för att Jamtli bara gör vad de ska; följer regeringens och underlydande myndighets, Arbetsförmedlingens, helt igenom dysfunktionella regelverk.

Dock måste jag erkänna att jag har varit otroligt försiktig i mina framställanden. Förra veckan antydde jag saken för Lena Bäckelin, ordförande för Jamtlis stifelse, samt för Märta, som är personalchef.

Denna vecka har jag återigen puffat på ordföranden Lena Bäckelin. (Märta lyckades jag inte träffa under måndagen och tisdagen).

Ibland - läs hela tiden och varje sekund - undrar jag hur mycket och hur länge jag som FAS3-hjon och fackligt engagerad ska behöva puffa på min "herreman" i sidan för att få honom att fatta att fattighjon gick ur tiden för över hundra år sedan. För att inte tala om slaveri. (Jag FAS:ar på en historiskt medveten arbetsplats, det är trots allt ett museum).

Jag har inte hotat, men jag har talat om att jag jobbar på för att få till stånd en förändring - och när jag säger så har jag fått uppmuntran att fortsätta min fackliga kamp, både av personalchefen Märta, och styrelsens ordförande Lena.

Vad gäller VD:n, Henrik Zipsane så har vi, efter den helt igenom idiotiska tidningsartikeln i LT där det framstår som att han förbjuder mig att filma på arbetsplatsen i anslutning till FAS3, haft ett långt och givande samtal. Vi respekterar och lämnade varandra med ett fast handslag där han sade en fras med innebörden:
- Vi spelar våra roller. Jag ikläder mig museichefens roll medan du är en kämpe. (sekunden innan pratade vi om mitt författarskap och då uppträdde jag i rollen som författare och han som intresserad, tja kultursnubbe!?)

Kärnan i Henriks (VD:ns) och mitt samtal blev att hans roll är att vara opolitisk; min roll var den fackliga kämpens. (fast jag just då inte ens var medlem i  något fack eftersom jag gått ur i arg besvikelse).

______________________________

I morgon publicerar troligen tidningen Metro ett inslag där jag berättat hur snett FAS3 slår in i just mitt liv. (Det var den vinkel som Metro ville välja, jag ville naturligtvis "systemfelsvinkeln" men då påstod Metro att den vinkeln ville de täcka från politikethåll) Jag fick hur som förtroende journalisten, Anders Göransson på metro, och han sade sig vilja försöka snickra in något om "systemfel" även i mitt uttalande, varpå jag bombade honom med mejl med nya varianter av sådana uttalanden...
     Jag hoppas innerligt att artikeln blir adekvat.

Än mer hade jag hoppats att min, helt igenom fina arbetsplats, styrelse eller ledning, hade hunnit gjort en Livgardesvändning de med. (Kanske har jag varit för otydligt? Samtidigt kan jag tycka att det är deras jobb att göra som Livgardets chef, Håkan H).

Det hade varit snyggt för Jamtli, för Jämtland - och en välbehövlig känga rakt i nyllet på denna regering som inte tycks vare sig reflektera eller fatta vad de egentligen rattar med sina politiska beslut. Och fattar de blir vidden av deras göranden  i Försäkringarna och arbetsmarknadspolitiken bara än mer bestialisk.

PS.
Kampen fortsätter, med oförminskad styrka eftersom regeringen till varje pris vill köra på för att sänka allas våra löner; även om det i riksdagen just nu ser trevligt ut just på den lilla FAS3-fronten, länk här till SVT. Äntligen formar sig oppositionen åtminstone kring en av ödesfrågorna vi har framför oss.

Dock. Märk väl. Riksdagen har i detta fall ingen lag att riva upp, vilket riksdagen kan göra genom majoritetsbeslut. (ej grundlagar) FAS3 - ja hela FAS-paketet - är en förordning lagd av regeringen och som jag förstår det är det regeringen som styr över sina egna förordningar. Jag är i skrivande stund osäker på vad som alltså rent konstitutionellt kommer att gälla. Klart står att idag har en stor seger i riksdagen ändå vunnits.  D.S.

Edit: Aftonbladet om att Reinfeldt är svaret skyldig om FAS3. Så mycket som 47% av oss i FASan gör riktiga jobb utan att få rätt betalt, allt medan arbetsgivaren ges bidrag...

1 kommentar:

Susanne sa...

http://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-pressas-om-fas-3

Fick denna länk av ngn på redaktionen på Kollega, Unionens medlemstidning.