måndag, april 04, 2011

Tidningsrubriken blev: Filmade på arbetsplatsmöte - får hård kritik av ledningen


Jag fotar LT:s reporter ovan medan han fotar mig nedan.



Så når det då tidningarna. Att jag lagt ut en film efter att ha fått godkänt av berörda. 
Jag vet inte hur lång tid jag har jagat tidningarna med tipset om att FAS3 helt är på väg att gå över styr. (Med fakta och statistik i näven). 

Jag har försökt få tidningar att förstå att regeringen håller på att sänka allas våra löner, att FAS3 endast är ett av verktygen för att uppnå det. Det har inte ansetts tillräckligt intressant att skriva om.
Men efter det att jag filmat vill man skriva och jag får väl acceptera att det är så, om än motvilligt, eftersom jag anser att vinklingen är helt galen. 

För saken är mycket större och allvarligare en min helt harmlösa film.

Anders Borg talar numer klartext i saken. Han säger bland annat att han anser att kommunalarbetarnas lägstalöner är för höga. De ligger på ca 16.000 kronor. Behändigt då att ha FAS3 i beredskap som gör att lönen sänks något oerhört för den enskilde, samtidigt som arbetsgivaren får betalt för att någon arbetar åt honom.

Till hösten beräknas över 40.000 personer vara i FAS3.
Folk hamnar inte i FAS3 av slöhet. Folk hamnar i FAS3 eftersom våra politiker väljer att vara "Europas Tigerekonomi". För att vara det krävs de högsta arbetslöshetssiffror det här landet har upplevt under min livstid.
Hög arbetslöshet håller nere två saker; inflation och löner.

Jag stretar vidare för att förhoppningsvis kunna höja debatten. 
På fredag, den 8 april kommer vi att anordna ett informations/starta-kampen-möte på Folkets Hus i Östersund. Tid kl 13.00.

Det blir i regi av LO.
Riksdagsman Gunnar Sandberg (S) kommer att hjälpa till att dra i en del trådar, samt så får vi se vad jag hinner förbereda på min fritid. Nu ska jag gå runt till mina barns sängar och borra in ansiktet tätt intill dem för att påminnas om det som är viktigt i livet. Därefter smyger jag ned i min egen säng och hoppas somna. 

Länk till Länstidningens artikel här.

__________

Media på lägstalöner i Anders Borgs tappning; Arena Västerbottenkuriren

(Jag har märkt detta Pirat eftersom myndigheter tycks vilja stänga medborgares möjligheter att dokumentera. Allt medan myndigheterna med automatik övervakar all vår e-post, FRA-lagen, och all elektronisk trafik via Datalagringsdirektivet osv. Piratpartiet är fortfarande den politiska rörelse som bevakar dessa snedvridna lagrum bäst.)


6 kommentarer:

Peter Madison sa...

Suck. Här får en landsortstidning, i det här fallet LT, öppet mål att skriva om något viktigt, som rör hela landet, att skriva ner regeringen. Det reportern tycks förstå vara det viktiga att skriva om är att du har filmat spektaklet arrangerat av AF. Häpnadsväckande för att uttrycka sig milt. Hoppas innerligt att berörd reporter läser detta och inser vilket självmål big time denne gjorde som inte förstod vad allt handlade om och att denne "reporter" antagligen kommer arbeta på en landsortstidning lång tid framöver...

Nå.
Broder, du har satt bollen i rullning, iaf lokalt, och om du och dina vänner inom S slipar denna kniv klokt får vi väl hoppas att ett och annat huvud nere i Rosenbad så småningom rullar ner i strömmen och långsamt äts upp av en och annan av deras likar, ålen...

Uppåt framåt. Alltid.

Anonym sa...

Ja, jag läste artikeln och kan bara hålla med. Jan Andersson på LT Östersund missar fullständigt möjligheten att göra ett rikigt bra jobb.

Han är inte ensam. Dessvärre.

Avsaknaden av kritisk journalistisk granskningen i svensk media saknar motstycke i modern tid. Mycket beroende på att merparten av radio, press och tv ägs och styrs av regeringstrogna.

Vi som vill protestera mot politiken som förs skriker efter en journalistkår som vågar sätta sig upp mot ägarintressen och chefredaktörer.

Jag menar, även när public service rapporterar om skandalerna som följer av regeringens politik så saknas bett. Man bara nafsar lite på husses hand. Med undantag av Uppdrag Granskning-redaktionen och SRP1/EKOT:s Tomas Ramberg.

Hur i helvéte ska vi nå ut och bilda oppinion när vi har en journalistkår som hela tiden vinklar och tillrättalägger så kritik blir m-propaganda.

Klart som fan att vi måste beväpna oss med kameror och mikrofoner allihopa.

Vilket är precis vad jag ska göra.

Tack för att du gör jobbet Anders!

Sanna (r)

Anonym sa...

Det är lustigt.. för 20-30 år sedan inpräntades det att norrland och norrbotten i synnerhet var "tärande", bidragsberoende och så vidare. En hel landsända skulle helst avfolkas som lösning på arbetslösheten. Så ser synen tyvärr ut än idag när arbetslösheten är väl så stor även i den södra delen av sverige. Men idag är det faktiskt så att folk i norrbotten börjar få svårt att kunna ta ut sin semester, förhållandet är idag deyt motsatta, det går inte att få tag på folk, det råder arbetskraftsbrist. Men har retoriken inverterats på samma vis? Det hörs inga sörlänningar som ropar "vi flytt int" så vitt jag vet, jag tror inte att någon säger "flytta till norrbotten eller bli av med a-kkassan". Det här har också kopplingar till journalismen.

-M

Anonym sa...

Hej igen Anders,

Jag kopierade och omskrev något i början det inlägg jag gjorde här tidigare imorse och klickade in det i kommentatorsfältet till artikeln.

Det kom aldrig in.

Jag hade väl inte heller trott det... Naturligtvis uttnyttjar moderatorn rätten att inte publicera ett kritiskt inlägg riktad mot en journalist men jag undrar med vilken motivering han/hon rättfärdigar beslutet inför sig själv?

Vad säger du?

Upplever du något av det jag skrev i inlägget här ovan som kränkande, rasistisk eller hatisk?

Sanna (r)

Emma K sa...

Undrar om du är med i forumet "Kollegor i Jobb- och Utvecklingsgarantin"? En Carina Länk frågar efter någon i Östersund som vill prata med en journalist och jag tänkte på dig efter att ha läst dina texter. Om du inte är med, gå in via Facebook och sök på det namnet.
Lycka till, vi är många som sitter fast i skiten och tillsammans kan vi ta oss loss :)

Anders sa...

@ Sanna (r)
Jag anser din text här relevant. Den borde även få hamna i tidningens kommentarsfält.
Mycket olyckligt om LT väljer att moderera saklig kritik som kan förbättra tidningen.

Försök igen.
Jag ska så fort jag hinner påpeka detta för nyhetschefen för jag har samma invändningar som du, vilket jag iofs redan under intervjun klargjorde för reportern, men jag talade även med nyhetschefen.

Vad med är, är att hela artikeln är felvinklad och att reportern felciterar museichefen.

Jag pratade med museichefen idag. Vi hade ett långt och trevligt samtal.
Han kommer att låta alla filma som vill filma MEN, man måste fråga först.
Det enda han vill uppnå som arbetsgivare är att skydda sin personal från obehagligheter.

Dessutom har han ingen, som han själv säger, ingen laglig rätt att förbjuda filmning....