måndag, juni 01, 2009

Nära och direkt demokrati


En på alla sätt anspråkslös byggnad i Lit. Ett nedlagt kommunhus, som genom byföreningens försorg återuppstått.

Jag skulle förbi idag på väg in till min första anställningsintvervju på över 22 år. Jag tog kameran med för att dokumentera och kunna rapportera om något var på tok.

Till min glädje fanns alla valsedlar på plats. Jag hade inte för avsikt att själv rösta på Piratpartiet, men jag ville att sedlarna skulle finnas där.

Min kandidat, Jens (S), behöver känna flåset i nacken från PP.

På det hela taget behöver vi alla påverka de gamla "sittande" partierna allt vi kan. En otroligt stark påverkan blir med automatik given om/när Piratpartiet erövrar mandat. Samtidigt ska vi vara på det klara med att PP behöver goda och vettiga allierade.

Jag ska erkänna att jag våndats en del, för det finns en annan bra kandidat i S, Åsa Westlund, och jag delar till fullo Johans analys varför, se hans inlägg här.

Men liksom Johan valde en lokal representant väljer jag min lokala kille som jag dels känner, dels kan prata med direkt och därmed kan påverka.

Jag hört till dem som klagat och skällt mycket på demokratin. Och jag hävdar med viss envishet fortfarande att det finns fel och brister.

Samtidigt när jag blickar tillbaka på tiden från 8 oktober då jag blev en av de aktiva i Riksdagssvar.se och fram till nu - och inser vad som hänt blir jag frapperad:

Jag, då en hemmavarande pappa med 3 småbarn, har varit med att skriva 4 motioner som blivit antagna i flera arbetarkommuner, som nu är på väg till socialdemokraternas partikongress.

Jag har hållit föredrag om FRA och IPRED inför sossar.

Jag har våldgästat min närmaste boende riksdagsman för att lära honom om FRA och IPRED - och när jag häromdagen träffade honom av en slump sa han att han vill komma hem till mig på en fika.

* * *

Jag uppmanade tidigare till en utbildningsutmaning.
Jag menar det fortfarande. Hugg tag i närmaste parlamentariker och snacka!

Så nära kan man komma makten och vill det sig väl har jag snart även en EU-parlamentariker i bekantskapskretsen.

Vad är det om inte ganska nära och direkt demokrati?

Såvitt vi medborgare engarerar oss en smula så kan vi påverka.
Jag börjar tro att det bara finns ett allvarligt hot mot demokratin; likgiltighet.

Fortsätt brinn.


Alla valsedlar på plats. Trots att jag inte röstar PP blev jag mycket glad att deras valsedlar fanns på plats.

10 kommentarer:

Tor sa...

Kruxet med (s) är ju bara att utöver deras historia av integritetsfientliga förslag så uttrycker de tydligt i den integritetsrapport de släppt i samband med EU-valet att de fortfarande stödjer datalagringsdirektivet. Se'n har socialdemokraterna varit bland de som röstat sämst vid tidigare omröstningar om mjukvarupatent. Jag hoppas att din kandidat gör ett bättre jobb än vad (s) gjort tidigare.

Anonym sa...

Angående era motioner till partikongressen.

Av någon anledning verkar det vara det enda jag kan prata om med sossar på stan så att de förstår. Försöker jag förklara sakfrågorna tittar de ofta konstigt på mig, undrar vad jag tagit för något och rultar sedan tyst vidare.

Men när jag går fram till deras valstugor och säger " Jag har ett litet tips till er! På er partikongress i höst, då kan ni titta lite extra på motionerna från Östersunds Arbetarkommun." Då Lyssnar även vissa av de mest inbitna motståndarna till piratpartiet/unga/människor i allmänhet/övriga partier. Förhoppningsvis har jag väckt många socialdemokratiska hjärnor att det håller på att hända något uppe i norr som skulle kunna förändra massor!

David sa...

Du sätter faktiskt fingret på min egen orsak att rösta på Pirapartiet.

Internet gör att man inte behöver bo samma ände av Sverige som kandidaten man röstar på, man kan ändå uppnå en grad av närdemokrati. Jag röstar på piratpartiet för att jag hoppas att det ska leda till en allmän utveckling där även andra partier ger sig in i den utvecklande dialogen på Internet.

Jag har försökt utveckla detta resonnemang.

Under Pseudonym sa...

Ja just, det där jädra valet var det ju också som man skulle göra...

Beelzebjörn sa...

Du vet vad du gör, gissar jag. Datalagringsdirektivet gör S omöjliga i min värld, men å andra sidan är det som du säger - man måste ligga på för att förändra, och med tillräckligt många arga sossar måste partiledningen till slut ge vika.

Go get them!

Jens O sa...

Det finns ingen anledning att sluta arbeta framåt, för något man tror på. Det ger ett resultat i slutendan, bara man är trogen sin sakframställan och känner att man gör rätt.

Inte förrens nu har jag börjat se resultatet, av ett års slit. Det var under den paneldebatt, vi hade på Stockholms Central. Med kandidater till EU-parlamentet. Det syntes i åskådarnas ansikten och kroppshållning, vad panelen hade att säga gick hem.

Olof Bjarnason sa...

Anders, alla tar vi våra strider! Du jobbar med en av de tyngsta :)

Gun Svensson sa...

Kolla valresultatet i Jämtland - kan vi börja tala om en Widén-effekt?
http://www.val.se/val/ep2009/valnatt/lan/23/index.html

Anders sa...

@ Alla:
Tack för era kommentarer och jag vill som alltid svara var och en, men nu har jag varit afk så länge att alla svar känns inaktuella.

Med hopp om mer och tätare kommunikation och samvaro inom en förhoppningsvis snar framtid.

Anders

Martin Gustavsson sa...

Nja, "direkt demokrati" aer inte direkt samma sak som att vaenskapskorrumpera politiker med moessan snaellt i hand.

Naer partieliten koer oever majoriteten i viktiga fraagor som ex. EU aer inte demokratin bra.

Nej, direktdemokrati innebaer att folket kan aaterkalla sitt mandat naer som helst och ge det till annan politiker eller parti eller att kunna roesta direkt i sakfraagor, anser jag.

Bra att du dokumenterar att alla valsedlar fanns på plats...men vi kan goera mer foer att trygga demokratin.

Vi kan ex. ha videokontroll i sjaelva roestraekningen, goera lagar saa att alla partiers valsedlar finns paa plats automatiskt. Eller varfoer inte kunna prioritetsroesta saa att om inte ens foersta val kommer in saa hamnar roesten paa ens andraval, m.m.

Som det aer nu gynnas stora partier paa ett odemokratiskt saett.

Bra att du skriver motioner. Det aer en del av demokratin. Kanske du skulle skriva fler som goer Sverige mer demokratiskt?

/MrPerfect72 Roedgroen medlem av www.aktivdemokrati.se