fredag, januari 07, 2011

inovative new diagnosis

"Those who feel bad are terrorists"
  Obama Administration

and the organization that got the U.S. blow out the brains. http://mirror.wikileaks.info/

First in Swedish, then a quick translation into English

fr Badlands Hyena:
"Psykundersökning av myndighetspersonal ska genomföras i USA, uppger SVT,SvDDNSydsvenskan och Aftonbladet. Efter avslöjandena av WikiLeaks vill Vita huset undvika framtida läckor genom att låta psykiatriker utvärdera anställdas pålitlighet."


Även Farmorgun tar upp denna maniska jakt efter trygghet


_________________________


straitjacket
i dessa dagar 
kryper det i skinn o ben
mal i mjälten 
hjärnan, en irritation [fruktan]
mot dem som mår litegrand dåligt


de där som ställer frågor
vart är vi på väg?
Är det bra eller nödvändigt
eller klokt?


Dekret går ut [från vita huset]
Scanna dom jävlarna som
tänker o mår dåligt
såna som förråder
    presidenter
    kungar
        o diktatorer


eftersom Vi inte kan döda dom
måste vi sjukförklara dom


långt därnere 
i askan efter Babylon
trevar leden med karriärsugna
psykiatrer sig fram
mot den strålglans
kemiterapi och nya rön
kring folk som mår dåligt kan ge


Diagnoser ryker som 
konfetti i världsväntsalarna
o tejpas i pannan
på dom krackelerade
psyken som hittills
gömt sig o i lönn
kunnat utföra 
kamp för rättvisa


MOT ETABLISSEMANGET!


På högre ort säger man:
Det behövs hundratals
tusentals kanske 
miljontals 
- as we say -
Innovative diagnoses 


undersåtarna lyder inte
o de lider inte, de är 
besatta av maktavund
    Men de är lömska i sin
    förlorade
        vara-i-världen-känsla*
            o säger att de kämpar för Demokrati



* * * * * *

English

these days
  It creeps into skin and bones
grind in the spleen,
brain! an irritation [fear]
against those who feel a little bad

those who ask questions
where are we headed?
Is this good or necessary
or wise?

The decrees go out [from the White House]
Scan the bastards who
thinking and feeling bad
those who betray
     presidents
     kings
         and dictators

  We can not kill them
we must declare them ill

far beneath
the ashes of Babylon
hordes of career psychiatrists
grope their way towards the
radiant splendor
chemical therapy, and new findings
the treatment of people who feel bad can Provide

Diagnoses rains as
confetti in the worldwaitingrooms
and taped to the forehead
of them cracked
psyches so far
hiding and on the sly
able to perform
fight for justice



against Power!


higher authorities say:
We need hundreds,
perhaps thousands,
millions!
- as we say -
Innovative diagnosis

subjects do not obey
and they do not sufferthey are
possessed by envy to power
     But they are insidious in their
     loss of
         being-in-the-world-feeling*
            and say they are fighting for Democracy

___________________



*inovative new diagnosis
             
_____________________________________
The largest four Swedish newspapers have published this news and nationwide SVT,Swedish television, as have NBC and the best link I got.

2 kommentarer:

Suss sa...

Jag är lite nyfiken på vad som ligger bakom att du ofta skriver på engelska också nu?
Spännande kontakter på andra språk i världen?

Jag har tagit tag i mitt bloggande lite och lagt upp en ny sida!
http://alltien.blogg.se som skall ägnas helt och hållet och tyckande och tänkande!
Kika in vid tillfälle och hälsa släkten!

Anders sa...

Ja, jag har lite läsare som inte kan svenska.
Hittills har de använt den automatiska översättningen som finns i webläsaren Chrome. (Bästa värsta snabbaste webläsaren!!! Byt om du inte redan kör den!)

Att låta googletranslate eller chrome översätta går till 90% bra, men rätt viktiga meningsbyggnader kan rätt som det är få totalt motsatt betydelse, förutom att språket ju är lite latjo i maskinöversättning:)

en annan orsak är att min engelska är så förbannat rostig att jag inte vet vad! Behöver öva, samt att jag vill bemöta mina e-vänner som inte kan svenska lite bättre än jag hittills gjort.

Jag ska glida in på din blogg!
Och dessutom minns jag att du skrev en kommentar tidigare i min blogg som jag inte svarat på. jag klagade lite på S, samma parti som du nu fått förtroendeuppdrag i!

jag kan bara säga att jag beundrar dig som vill!
Jag trodde jag ville, men inser att jag ska spela någon annan fiol!