fredag, mars 19, 2010

Barnböcker och upplopp

Från CC CopyCat byrån

År 2030.
Jag sitter här i min VPN-tunnel (sponsrad länk) och skriver barnböcker. Jag börjar bli gammal och har upphört att förvånas över vad som händer med våra barn. Ändå är det svårt att veta var man ska lägga den pedagogiska ribban när man skriver barnböcker idag. Som bekant infördes ASK-samhället, (Följ ej länken om du inte är i VPN-läge, då ser FRA dig) där vuxna skulle stå och titta på när barnen urinerade i skolan under 10-talet. Som bekant var det bara ett av alla steg i ledet för att öka den samhälleliga kontrollen.  

Man kan säga att det fått smått bedövande konsekvenser. Om vi på 10-talet debatterade och såg problem i segregationen mellan svenskar och invandrare så måste vi idag tala om total ålderssegregation. Uppemot 38% av ungdomarna (OBS nyspråk för barn under 15) är idag enligt en hemlig rapport från det tidigare Folkhälsoinstitutet (nuvarande Folkkontrollmyndigheten) totalt alienerade. Termen man använder är alltså "alienerad", men man kräver fler kravallpoliser och tätare sk "obligatoriska urinkontroller" för att, som man säger, "bemästra denna del av ungdomen". 

Vi som lever VPN-life är givetvis inte förvånade, men att omfattningen var så alarmerande har vi inte förstått. Andra högst oroande siffror är att hela 22% av ungdomarna (läs barn under 15) har fallit in i någon form av lättare letargi, ända upp till svår apati. De vill ingenting. Enligt min mening har de drabbats av svår melankoli eftersom de inte ser någon utväg att leva fritt. Enligt "Folkkontrollens" hemliga rapport rör det sig om: "depressiv anamnes som skall åtgärdas med bla bupropionhydroklorid. (Länk till FASS årg 2010, bör vara säkert att följa). (Här skriver Charliene vad substansen förde med sig för henne).

Av de ungdomar som "mår bra" och klarar sina studier intar 73% någon form av antidepressiv. Mest förskrivet är fortfarande någon form av SSRI. (säker länk)

Mitt barnboksförfattande i VPN-life går ut på att visa att det är fullt rimligt, vettigt och normalt för ett barn att få "elaka tankar" mot lärare och personal på skolan som inte bara kränker utan rent av förgriper sig på dem. Svårigheten är att få till stånd ett stänk av humor mitt i allvaret. I figuren ovan tror jag och min VPN-vän, psykologen Gert Simonsson att vi börjar närma oss ett tonläge som kan fungera. (Vi tar givetvis tacksamt emot er hjälp. I detta skede är det helt enkelt dags för Crowd intelligence). 

Vi måste få våra barn att förstå att det är normalt att bli arg när man blir kränkt, likväl måste vi samtidigt lära dem att inte visa sin ilska, för då blir de tvångsmedicinerade.

Lagen om tvångsmedicinering i skolan kom som bekant år 2016.  Det enda hindret, att alla våra barn ännu inte står på medicin beror på att vi lyckats få EU att gå baklås med hjälp av "Direktivet om risk för Allergier". Med hjälp av detta direktiv kan enskilda föräldrar ta strid på kommunal nivå mot sin skola och åtminstone förhala insättningen av tvångsmedicin, i bästa fall under flera läsår.
Läkemedelsindustrins lobbygrupper jobbar nu för högtryck för att få bort detta direktiv, så vi måste inom loppet av två till fyra år hitta nya vägar att vägra medicin till våra barn. 

Beatrice Ask när hon år 2010 införde urinkontroll i svensk skola.

ikväll på ICR#13 diskuterar vi vägar att komma runt skolplikten.
Väl mött!
Anders

PS.
Nätet minns. 2010 skrevs i ämnet av bla följande: 

13 kommentarer:

Thomas Tvivlaren sa...

Manuell trackback:

Bloggers ordverifikation och SD

Peter Madison sa...

Jag var å fikade med chrille och Pecka idag och jag ställde frågan vad de ansåg vara valets viktigaste fråga och de sa nästan unisont att det var skolfrågan. Inte så konstigt då de är lärare båda två. Som du vet är den ene åt vänster och den andre mer åt höger.

Själv tycker jag integritetsfrågan är den allra viktigaste då den får så katastrofalt långtgående följder om vi väljer att växla in på fel spår. Det spår som den rakt igenom livsfarliga Beatrice Ask förespråkar. Tvång, kontroll, övervakning in i absurdum.

Jag hatar den här Alliansen av kontrollfreaks som inte ser faran i det som håller på att hända. De måste bort. Punkt.

Återstår att se vad sossarna med kontrollmuppen Bodström vill med allt det här. Antingen blir det helmörker med den sittande regeringen en mandatperiod till eller så blir det halvmörker med de rödgröna...

minata sa...

@Peter Madison

Thomas Bodström stoppade FRA internt inom det socialdemokratiska partiet och dessutom står han på upphovsmännens sida med lagändringen i upphovsrättslagen (tillsammans med vänsterpartiet) år 2005. Thomas Bodström är bra för socialdemokratin vilket bevisas av att han var talesman på S-kongressen (ungdomsfrågor), etta på Stockholms läns riksdagslista samt den som tar debatten mot Beatrice Ask(M) som justitieutskottets ordförande. Thomas Bodström är en Olof Palme i vår tid. Men - man skall vara socialdemokrat för att gilla och förstå honom. Precis som Olof Palme - älskad av sossar hatad av vänstern plus borgerlighet.

Peter Madison sa...

Minata: ?

Bodström är för Datalagringsdirektivet och Bodström är för FRA. Det är möjligt att Bodström är bra för Socialdemokratin men för vanliga medborgare som önskar sin integritet kvar och som inte vill bli övervakade, kontrollerade och slussas in i en Orwellsk mardrömstillvaro är han inte bra. Någonstans.

Sen vet jag inte vad upphovsrätten har med detta att göra men det vet antagligen du...

Att jämföra Bodström med Palme är väl som att jämföra Zlatan med Klas Ingesson...

Lars-Erick Forsgren sa...

Anders, du skriver så bra att jag börjar gråta.

Måste tyvärr dock instämma i din (ungefärliga) kommentar på en annan blogg, den om hur vi ska få folk att vakna och se vad som händer.

Bloggarvärlden kokar. Kokar snart över. Men utanför är det tyst.
Har alla börjat ta antidepressiva medel och bryr sig inte längre??

Thomas Tvivlaren sa...

@Lars-Erick Forsgren: "Har alla börjat ta antidepressiva medel och bryr sig inte längre??"

Det finns inget att bry sig om helt enketl. Det är fortfarande så att gammelmedia i mångt och mycket styr den allmänna debatten. Den stora massan är lyckligt ovetande ty gammelmedia tar inte det ansvar de borde.

Anders sa...

@ Peter.
Jag vet inte vad jag ska göra åt trollet Minata, men för en gångs skulle håller jag med Minata lite grand.

Bodström stoppade faktiskt FRA när det hamnade på hans bord när han var justitieminister.
Som gammal folkrättsjurist såg han att det inte var bra. Försvarsdepartementet fortsatte dock att kämpa vidare med FRA på sin kant. Utrikesdep och försvarsdep har någon konstig strid emellan sig...
Nåväl, när regeringsskiftet kom tog Odenberg tag i FRA direkt och körde Radioanstaltens rejs rakt igenom på rekordfart...
Däremot har han varit för ivrig i fallet Datalagringsdirektivet.


Som du vet väljer jag att stanna i S för att kämpa vidare i integritetsfrågorna.

Anders sa...

Lars-Erick. TAck, det var snällt sagt!
och visst är det hemskt att det kokar här, men är dödstyst på gatorna...

Anders sa...

@T Tvivlaren. det är rent bedrövligt vad pressen/media är dåliga på att hålla saker i fokus...

Men ännu har vi trots allt inte nått Italiens totala bottennivå men vi är baske mig på väg dit....

Peter Madison sa...

Anders: Att Bodström stoppade FRA när det låg på bordet betyder inte att han är mot FRA. Jag är helt mot FRA och det är skillnad. När nu de rödgröna vinner valet, vilket jag hoppas och tror, så kommer inget att ändras. Vi kommer ha kvar FRA, tyvärr.

Anders sa...

@ Peter, ser nu att jag inte länkade dig i mitt nästa inlägg. Illa!
Jag tänkte att man kunde börja bygga en liten bloggvägg mot idi... förlåt Beatrice:)

Hur som.
Ja, Försvarets Radioanstalt blir kvar. Någon form av spaning i kabel blir också kvar.
Återstår att se hur långt man kan påverka så att lagrummet kring det hela åtminstone blir så rättsäkert det bara går.

... Ett steg i taget. kämpa i det lilla... uppnå det möjliga... sakta förbättra...

Jag hatar det, men alternativet, REVOLUTION, ser jag som tristare, framför allt blodigare. Och då poppar alltid bara upp en ny maktelit som krasar sönder alla goda föresatser genast.

Peter Madison sa...

Anders: Njae, det har ju skett fredliga revolutioner förut i historien. Jag föredrar sådana istället för de blodiga som sällan blir bra.

Anders sa...

Peter: då kallar jag det hellre (r)Evolution!