lördag, september 18, 2010

Fanatikern Fredriks totala oförmåga att älska kanske avgör valet

Handlingar slår tillbaka. Såväl goda som onda.
Jag har varit inne på det tidigare och i inlägget Mosa Mona-kampanjens briljanta baksida tar jag upp tråden första gången. Att ägna sig åt smutskastning är som att kasta skit i en fläkt, (för att något förvrida det amerikanska uttrycket - shit in the fan). Uttrycket, eller snarare tankegången, har en lång tradition och i Indien föddes ur det idén om Karma.

En fråga svävar in i mitt oroliga och upprörda sinne: Är fanatism raka motsatsen till kärlek?
Jag tror det men Gudarna ska veta att både Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens regelverk behövde reformeras, men att ändra dem från en viss hälta och dysfunktionalitet till ren och kall och oförstående vidrighet är inte oansvarigt. Det är, jag finner inget annat ord, fanatiskt. 

Och Fredrik Reinfeldts egna svar?
Jo, att: "det kostar [underförstått lite lidande, lite människoliv, sådär i marginalen] när man genomför stora reformer." 

Winston Churchill sa en gång att en fanatiker är en som inte vill byta åsikt och inte kan byta samtalsämne. 

Churchills ord skrämmer mig när jag tänker på hur Fredrik gång på gång väljer att först undvika att svara på frågan om sjukförsäkringen, men när väl svaret kommer säger han. "Det är en nödvändig reform". Punkt. 
Är det så idealister, som närmast fastnat i sin tro så hårt att de inte längre kan byta åsikt, fungerar, tänker jag och bläddrar genom  "Väckelsetrilogin" författad av Fredrik själv.

Läsningen får mig att fasa. Jag kan inte sammanfatta det på annat vis. 

På ett sätt är det sorgligt att allt detta onda som nu kommer ur denna "ideala" tanke som sprang fram i Fredriks huvud redan under unga år ska behöva väcka Karman till liv. Jag hade önskat att de rödgröna (och för all del även piraterna) av egen kraft hade lyst så starkt att vi överhuvudtaget inte lade märke till Fredrik alls. 

Men det är inte så världen eller Karma eller orsak/verkansambanden flödar genom rumtiden och får oss att se och välja det goda. Det sker mer nyckfullt och till synes godtyckligt. Ändå sker hela tiden stora förändringar och därför blev jag så glad ända in i mitt innersta väsen när jag såg min bror på TV där han intervjuades och sade ungefär nedanstående som ju av naturliga skäl klipptes ned:

"Jag kommer göra något jag aldrig gjort förut. Rösta på Socialdemokraterna. Jag har aldrig gillat Mona och har mer sett henne som en belastning för det socialdemokratiska partiet men efter att ha sett och verkligen lyssnat på vad hon sagt i varenda valdebatt på varenda kanal så är hon den ENDA som rakryggat stått upp och tagit mot all skit som kommit från både höger och vänster och om det är ledarskap vi vill ha i det här landet så är Mona Sahlin det enda valet, enligt mig.

Reinfeldt kan stå med sina hundögon och ljuga och vrida på fakta men 4 års politik, i huvudsak moderat politik, gör inte bara det här valet viktigt, det är ett ödesval och när alliansföreträdarna står i tv-studiorna och lika kallt och cyniskt enbart pratar om jobbjobbjobbjobbjobbb så står den andra sidan och pratar om människorna bakom alla siffror, tabeller och diagram och för mig står det helt klart att alliansen bara är en cynisk samling människor som är satta att administrera det här landet medan Mona och hennes samarbetspartier vill leda landet och det är människorna därute som ska leda landet mot ett bättre och lite varmare Sverige. Inte siffror i en kolumn..." 


 ca 2 3 minuter in i sändningen kommer min bror och efter honom en brud som har de mesta sagoliga skäl att rösta på Fredrik :)

Hos Piraten Beelzebjörn hittar jag följande lista över bloggare som också reagerar.
Monica Andersson
Adventskalendern
Hanna Fridén
Sjukskrivningsreglernas konsekvenser
Anders Widén
Moberg
Maktkamp24
Oscarsson
Pophöger
Roger Jönsson
Signerat Kjellberg
Anders Nilsson
Kattalena
Annarkia
Esbjörn Jonsson
I just can’t get enough
Drakfors
Pellefantia
Annahita
In your Face
Högbergs Tankar
SQ
Nerd life deluxe
Sigfridson
Tingeling
Millrel
Maria
Brockman
Utredarna
Yttrandefrihet ftw
embryo
Storstad
Alltid rött, alltid rätt
Röda Berget
Chrissan
S-buzz
Min luktar oxo fisk
Esbati
CattasBubbla
I was cured all right
Tankar från roten
Hobbyorginell
Fjärde Väggen
Erdoderdo

Och Johan Westerholm hur skit flyger ur fläkten på våra tidningar, skrivna av journalister som ska vara kritiskt granskande, inte megafoner. Vilket de så sorgligt glömt.

8 kommentarer:

Beelzebjörn sa...

Skrev det just på twitter, men eftersom du inte finns där (?): Förra året kampanjade @Expressen för @folkpartiet - i år har de breddat sig, och inga dataintrång. Varför gnäller alla? #Val2010

Fria media ftw ;)

Tack för länken, och lycka till i valet Anders.

Beelzebjörn sa...

Heh... ^^
Ja, förra VALET alltså.

Nackdel med twitter tidigt på morgonen - det går snabbare än man tänker ;)

Anders sa...

@ Beelzebjörn. Jag orkar helt enkelt inte ha en kanal till :)

Jag har nästan bara bloggen, för jag gillar inte FB heller, men där hänger jag litegrand för jag får trots allt upp gamla roliga kontakter där.


Jag tror att jag faktiskt regade mig på twitter, men jag vet inte hur jag loggar in igen... password etc etc..

Beelzebjörn sa...

Akta dig - så hamnade jag på Twitter. Reggade för att vakta mitt nickname... Sedan började alla twittra, och tja, jag hade ju ett konto.

FB skyr jag som pesten ;)

Arne Källström sa...

Anders din bror sa kloka ord!
"så är hon den ENDA som rakryggat stått upp och tagit mot all skit som kommit från både höger och vänster och om det är ledarskap vi vill ha i det här landet så är Mona Sahlin det enda valet"
Jag tycker också att Fredrik R, har varit väldigt feg under hela perioden som han regerat landet. Mona S, fick ta fajten med SD,Fredrik bara satt där tyst och såg på när SD, spred skit i varenda blogg om Mona. Men det var väl väl genomtänkt taktik ju tystare han var ju mera skit fick Mona. Ett väldigt simpelt spel från Fredrik R. Nu börjar han gapa om att Sverige behöver en majoritets regering för att hålla SD utanför. Kan vi verkligen ha en sådan stadsminister i Sverige, en stadsminister som gömmer sig i buskarna och endast kommer fram när det passar honom. Mona Sahlin är det bästa valet och Fredrik R, är det sämsta valet som det Svenska folket har att välja mellan. En modig kvinna eller en feg man valet är inte svårt rösta på Mona Sahlin och dom rödgröna!!!

Arne Källström

Lars-Erick Forsgren sa...

Haha, ja twitter har jag aktat mig för. Man kan ju inte sitta och knappa o skriva o läsa dygnet runt. Trots allt. Facebook har jag dock, frugan öppnade konto å så måste jag ju kolla och sköta det. Men det tar för mycket tid. Blir för mycket snuttar... o just nu mest hurtiga hejarop i valrörelsen.
Men i bästa fall kan man få snabb kontakt med ngn. Och kan lyfta upp eller trycka ner ngn för ngt sagt.

Bortsett från det. Anders. Jag förstår precis din reaktion. Så fd folkpartist jag är så önskar jag inte en alliansseger. (Ibland önskar jag att åker ur så det fick besinna sig... ) Jag skulle faktiskt önska att pp kom in OCH att de rödgröna finge såpass mandat att de tillsammans kunde komma fram till ngt bra. Vilket förutsätter att s stänger in Thomas Bodström i en ljudisolerad garderob förstås. Och att sd förstås trillar under 4%.

Önsketänkande förstås. Men vore en rejäl omskakning av partierna. Vilket behövs.

Anders sa...

@ Arne: Jag kan bara hålla med om att Mona är en mycket modig kvinna. Men ärligt har även jag haft mina dubier, det tog lite tid innan jag såg kvaliteterna.

Men. Så fort hon blivit vald som partiledare gick hon genast ut och deklarerade att hon ville hjälpa småföretagarna, att S måste se över sin egen politik på den punkten.
Just den frågan är en kamp som hon fortfarande driver, men det är givetvis tungt för stora maktblock inom S håller emot, Metall, ja alla industrifack, hela LO.

Samma fack har hindrat S från att vara progressiva i miljöfrågan. Alltså tappade S fart även på den frågan. Mona fattade detta och gjorde det oerhörda, vilket inom S är värre än att svära i kyrkan, hon skapade samarbete med MP och det innan valet var över...

Dessutom kämpar hon för att sprida makten inom partiet. hon vill inte vara Ledaren. Hon vill få till stånd teamwork. Göran Persson VAR S när han regerade. Mona vill sprida makten, men media och det egna partiet kämpar så att säga emot. Vi är alla så vana att makten ska ligga hos en enda, Ledaren.

Göran Persson sa att Mona inte är den skarpaste analytikern... det kan han ha rätt i. Men hon är klok och modig.

Anders sa...

@ Lars-Erick: Låt oss önsketänka lite!

Jag har haft tankar att S skulle få på pumpen i 4 år till för att äntligen bli ödmjuka och kanske hitta en ny progressivitet och vitalitet.

Men jag har aldrig helhjärtat tänkt så, utan mer som en desperat utslag över att partiet har fastnat i så många dåliga former och interna maktstrukturer som gör att patiet, trots gott tankeinnehåll och hjärtan hos de flesta medlemmar liksom per automatik stävar vidare i vissa frågor för det går inte att rubba maktstrukturerna.

jag är anhängare av fackföreningar, men i vissa fall har mettal, pappers, hela LO en negativ inverkan på dynamiken inom S.

Allt detta försöker Mona skapa nya former för. som jag nämner ovan är ett sätt för henne att slå in nya tankekilar S att inför samarbete med andra partier.

Så sätt är det synd att vare sig ditt FP eller C är rumsrena längre.

Ett intressant mittensamarbete hade ju varit S MP FP C. men då som FP och C såg ut för ca 15 år sen.