tisdag, februari 08, 2011

SONY är skit. Bojkotta SONY


Jag har ledsnat, faktiskt ruttnat totalt på SONY.
Jag fattar inte hur man kan vara så infernaliskt korkad. Här söker jag - säkert många med mig - efter musik eller små videoklipp för att återuppliva minnet. Det kan sen hända att jag vill ha musiken, eller filmen. Men inte om SONY-skitarna råkar äga rättigheterna. Då får man inte se något. Man blir bara förbannad och tänker: JAG SKA ALDRIG I MITT LIV KÖPA NÅGOT FRÅN IDIOTERNA PÅ SONY.

Några som förstått detta är Monty Phyton.
Se och lär SONY.




Monty Phyton har inte bara haft förstånd att låta sakerna ligga och frodas på tuben, man har gjort en egen kanal. Så trevligt. Jag får mina minnesfragment. Jag får chans att, om jag vill, köpa det jag vill efter att ha haft en rolig stund och uppfriskat minnet. Monte Phyton var verkligen så bra som jag mindes dem, tänker jag och blir köpvillig.
Men när jag träffar på skitarna som handhar Sonys Public relations vill jag bara spy. Jag vill inte köpa en grej och dessutom börjar jag tala illa om Sony så fort jag får chansen. Jag sprider så mycket "Bad Will" jag bara kan.

Bojkotta Sony.

8 kommentarer:

jeffer sa...

Helt rätt! Vi måste bli rebeller, annars tar aristokrater, monopolister och kartellister över :-)

Organiserade och upptrappade köpbojkotter var viktiga inslag när de amerikanska rebellerna mobiliserade sig mot det brittiska styret.

Ett fritt internet ger alla frihet. Frihet att leva sina liv, frihet att minnas och avnjuta allt som skapats, ögonblickligt efter eget val och egen smak. Att motsätta sig den friheten är ondska.

Mike sa...

Jag har inte köpt någonting från Sony sedan de släppte CDer med inbakade root-kit som kopieringsskydd.

Tyvärr så har man inte så mycket makt mot företag som Sony men ge dem fan inte pengar!

Amiechan sa...

Baen (publicerar sf och fantasy) gör som Monty Python. Och det lyckade utmärkt med mig och min make: vi har ett par hyllmeter med böcker från Baen nu efter att ha provat författare online först. Och naturligtvis har vi köpt de första böckerna i serierna också (de vi redan läst på nätet) för vilken boksamlare klarar av att inte ha den första boken i en serie i sin bokhylla när man har resten? Inte jag i alla fall. :)

På http://www.baen.com/library/ finns manifestet och böckerna att läsa. :)

Mike sa...

Det blir bara värre och värre. Nu vill Sony stämma hela nätet!

http://www.wired.com/threatlevel/2011/02/sony-lawsuit-factory/

Dags för lite streisandeffekt?

Anders sa...

@Jeffer: Ja, kampen handlar inte om "gratis" kultur från någon. Det handlar om fritt internet.

Det värsta är att andra delar av sonykoncernen gör fantastiska underbara saker, som flyglar, elektronik från kameror till spelare...

Det är helt sjukt att den sidan av sony som har valt att köpa upp rättigheter håller på så här jävla fult...

Anders sa...

@Mike. jag försöker verkligen heller inte köpa sonygrejer. särskilt inte från deras del som handlar om upphandlade upphovsrätter...

Anders sa...

@Amiechan: tack för tipset!

Anders sa...

@Mike: Ja, det är skit att de ska ta i så hårt. men någonstans finns också en gräns.
vi måste börja förstå motståndarsidan för att bättre slipa våra argument.

Din länk leder till exempel kring Playstation3 hack.

Någonstans måste vi förstå att dessa företag vill skydda sina otroligt stora investeringar. Vad kostar det inte att ta fram Playstation?

Nu kan det tyckas att jag argumenterar mot mitt eget inlägg som säger "bojkotta sony", och det gör jag väl delvis.

Men faktiskt, vi måste vidga debatten.

I den värld vi ännu lever i måste vi förstå deras ståndpunkt för att sakta förskjuta det hela åt ett bättre håll...

revolutioner sker sällan utan blod. jag gillar inte blod.