tisdag, oktober 24, 2006

Fullt sysselsatt

Elavbrotten fortsätter. Idag är vi inne på dag fem med mer elavbrott än ström i ledningarna.

Teleledningen är lika lynnig den. Ibland kan vi ringa. Ibland inte. Det enda som håller jämn standard är att modemet aldrig är snabbare än 12,2 kbits och alltid kopplar ned av sig själv och mot ens vilja inom tre minuter.

Vi lagar mat på stormkök.

Och så har vi strul med vattnet. Vattenpumpen har gått sönder. De korta perioder vi har ström försöker jag ställa diagnos, om det är pumpen, läckage längs ledningen eller bottenventilen. Efter tre dagars diagnostiserande tror jag mig förstå att det är membranet inne i själva trycktanken.

Ska åka och köpa ny trycktank/pump idag.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Och plötsligt blir tillvaron väldigt basic. Hur får man vatten? Hur gör man vattnet varmt? Hur håller man värmen? Hur fixar man mat? Hur håller man sig ren?

Lite kul att leka lägerliv i tre timmar eller så, gissar jag?

Men eftersom jag har för mig att du högg en massa ved förut, så lär ni väl inte frysa i alla fall?

En mil från mig finns en uppfinnare som utvecklar teknik som gör att man kan omvandla värme till elektricitet. Tänk om ni hade en mockatjong som ni kunde lägga på spisen som samlade upp värme och så gick en elledning vidare till lampan, datorn eller TVn!

Familjen A - Ö sa...

Hojja så slitsamt... Tur att det finns ved så ni kan hålla er varma! Kan förstå att det blir lite "trixigt" med småbarn också...
Trösta er med att de som köpte huset i Kännåsen flydde ett 8 grader varmt (kallt?) hus häromdagen om jag förstått det hela rätt.

Här ute vid kusten har vi klarat oss betydligt bättre, och bredband har vi också! Ändå blir jag lite pipig och gnällig över hustrusket... Har tröstat mig med att starta en fotoblogg så att släkt och vänner ska kunna följa oss och "hunderverket" (Titti's påhitt) från håll.

Hälsa äkta hälften och de små!

Anonym sa...

Jag förstå inte, var kommer dina uppdateringar att ske i framtiden? Här eller på Djingissidan?

Mvh

Anders sa...

Åsa: Mycket Basic!, men det går bra. Men jag måste åka in till stan, Östersund, för att koppla upp mig och utföra arbete. Mycket mejl osv från uppdragsgivare som bara blir liggande.

Familjen a-ö
Just nu har vi el, ingen telefon/modemuppkoppling...
Det ska bli storm til helgen, så vi blir nog utan el igen...

Annars har vi det bra! Sitter hos min bror o jobbar/svarar på mejl just nu.

Mattias: Just nu har jag svårt att uppdatera både här och på www.djingiskhan.com
I framtiden är det tänkt att den här bloggen får leva vidare ett tag. Vad gäller mitt författande, böcker, föredrag och särskilt Djingis Khan är det tänkt att www.djingiskhan.com ska bli platsen där sådant uppdateras.
Men, men, den senaste månaden har jag varken haft telefon, därmed heller ingen modemuppkoppling.

MvH
Anders W