måndag, oktober 09, 2006

Tre städer

På turné genom natten. Väskan fylld med böcker. Den är tung och när jag står ensam och fryser på en perrong som denna undrar jag varför jag skriver så tjocka romaner som jag sen måste släpa på. Tre städer, tre föredrag ska avverkas inom loppet av 24-timmar.

Fristads folkhögskola, elva timmar tåg hemifrån. Folkhögskolor är alltid mänskliga och varma. Jag höll föredraget i en gammal anrik officerspaviljong som folkhögskolan övertagit. Mitt framförande var det första i en serie kulturkvällar skolan anordnar. Av uppslutningen förstår jag att de har lyckats skapa en god och bra tradition.

På rätt sida perrongen? Inga skyltar, ingen personal. Inga medresenärer. Klockan är fem på morgonen. Jag ska vidare till Stockholm.

Föredrag nummer två. Det handlar om klimatförändringar genom historien och det hålls inför avdelning H, Naturvårdsverket strax innan lunch. Tröttheten börjar komma krypande. Efteråt känner jag att jag har ticks under höger öga. Jag har bytt tåg sju gånger och varit på resa i sjutton timmar, sovit fem.



Sambiblioteket i Härnösand, efter ytterligare några timmar tåg och en timme i buss byter jag ämne och pratar om dyslexi. Jag klarar föredraget men efteråt säckar jag ihop i baksätet på Johans och Kerstins bil. De skjutsar hem mig. Johan säger innan jag somnar att han tycker det är märkligt att man kan tjäna pengar på att stå och prata. Jag håller med, men säger:
- Jag tar inte betalt för att prata. Jag tar betalt för att resorna nästan tar död på mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå Anders!
Nu har jag slegat hemma sjuk ngr dagar och lyckats läsa igenom hela din blogg *puh* :)
Blir så glad över att kussen har så bra man och ungarna så klok far, du skriver väldigt bra saker!
Har mailat dig också!
Kramar//Susanne

Renè sa...

Tjing jag har varit på intensiven/barnavd flera dagar, kom hem idag, ska ut på kurs, och sedan tillbaks på skolan, kurs igen nästa helg, o helgen därpå .. pfhh ibland får man känna man lever ;) (Det var Tina som åkte på Virus/förkylning/diabetes/insulin, smäll igen :( )

Anonym sa...

Hujja, jag blir trött bara av att läsa om det...

Tur att du får landa på er fina gård på Näslägden efteråt, och ladda om batterierna!

Sköt om er!

Anders sa...

Susanne, Rene, Christel:
Förlåt att jag inte svarat tidigare, men jag har inte haft tillgång till internet på några dagar. Telefonledningen hem till näset är dålig.

Susanne: Jag återkommer och svarar på ditt mail när jag kommer åt min mail hemma.

René: Tråkigt att höra om Tina. Jag hoppas hon är på bättringsvägen.

Christel: Det är hur skönt som helst att landa hemma efter sådana resor. (Nu är jag på resa igen, sitter på Sthlm Station och surfar, i väntan på att åka hem.