torsdag, april 07, 2011

Farsen FAS3 - Vittnesmål




Efter att jag filmat och lagt ut filmen på ett FAS3-möte har jag fått massor av vittnesmål på hur FAS3 glidit över kanten från det smått pinsamma i politisk klantigt skött styrning till det gediget absurda.

Jag har även intervjuat chefer som av regeringen och sen sin arbetsgivare tvingas ha FAS3-are under sig och en före detta arbetsförmedlare har vittnat. Jag hoppas fler vittnar, även nu arbetande af:are.

Samlar vi detta material kommer det bli större än Monty Python, så låt oss börja samlingen!

Jag föreslår att alla ni som kommer i kontakt med systemet dokumenterar möten, samtal, allt som arbetsförmedlingen håller på med. Även minnen från speciella tilldragelser kring FAS3 är välkomna. För ingen utanför systemet kan tro att det går till som det gör. Det är värre än om Monty Python hade skrivit manus.




Så här skriver Eva till mig - jag upprepar - det är inte Monty Python som står för manus, utan verkligheten:


Vittnesmål från personer i FAS3

Hej Anders! Jag var på ett liknande gruppmöte på AF idag. INGEN kritik kring Fas 3 hördes, nej, handläggaren sa att mindre än 2 av 100 var missnöjda (en kommentar jag hade roligt åt... mindre än 2 måste väl vara 1 och varför inte säga 1 då, för?) Men så alldeles i slutet sa någon att "ja men vi jobbar ju gratis". Nej, sa handläggaren, ni sysselsätts och för det får ni aktivitetsstöd. Om ni jobbar ska ni säga till, för då får vi prata med den anordnaren och ni får eventuellt byta ställe.
Då sa en kvinna: Jag räknar löner, inte bara åt arbetsplatsen jag är på, utan jag lånas också ut till en annan arbetsplats. Så började diskussionen och väldigt många hade saker de var missnöjda med. Så handläggaren avslutade med hast mötet, och sa att alla skkulle kallas enskilt i stället.
Vänligen
Eva

_______________________


Vittnesmål från chefer som av regeringen och arbetsgivaren tvingas att ha FAS3 under sig.

Jag har intervjuat en rad chefer på olika håll. Vanliga hederliga chefer som tar emot FAS3-personer i sin organisation eftersom ledningen ger dem det uppdraget. Detta är vad de säger till mig i förtroende och i full försäkran om anonymitet i landet Absurdistan:

- Det som känns absolut svårast för mig är att här gör personen/erna ett fullödigt jobb och så är det jag och mitt företag som får betalt för det. Jag kan inte leva med det. Det är så orättfärdigt.

- Det här är ett utnyttjande.

- Det sägs att vi ska sysselsätta folk, men gränsdragningen mellan verkliga jobb som vi anställer för och det som mina FAS3 gör är väldigt svår. Ska jag vara ärlig kan jag inte göra den gränsdragningen, om jag inte ska låta FAS3-orna bara koka kaffe eller riva ut papper ur någon gammal pärm som redan är slängd.

- Det finns ingen morot. Det enda deltagaren har att se fram emot är att efter en viss tid få ännu sämre ersättning, allt medan alla andra medarbetare runt omkring är inne hos mig på utvecklings- och lönesamtal.

______________________

Vittnesmål från en före detta arbetsförmedlare
Vittnet svarar på min fråga om varför arbetsförmedlingen är så tyst om att all FAS3 i en eller annan mening bryter mot det egna regelverket eftersom reglerna inte går att följa. Tystnaden beror på att regeringen bytt ut alla högre chefer inom AMS/af och så här svarar fd arbetsförmedlaren.


"Det finns bara regeringslojala medarbetare i statsförvaltningen. Om du är kritisk hamnar du i frysboxen. Jag försökte skapa opinion internt men det var ingen som vågade ställa upp. Jag har många vänner på försäkringskassan och det är samma sak där.
Om du inte får ut handlingar från af så ska du Jo anmäla och tala med tidningen. Många arbetsförmedlare ogillar Fas 3 och effekterna men det är nästan ingen som vågar ifrågasätta."

____________
Så. Sänd in vittnesmål. Håll det kort och koncist. Lägg det i kommentarsfältet. Mejla hoppanders (snabel) gmail. com eller ordna en samlingsplats själv för materialet på något fiffigt sätt på nätet dit vi alla kan länka.
Nu kör vi ända in i kaklet tillsammans med Monty :-)

EDIT: Eller anmäl/ kom till mötet Folkets hus, östersund, fredag 8/4 kl 13.00

23 kommentarer:

Anders sa...

"– Redan första dagarna förstod jag att jag skulle täcka upp för dem som hade semester. Jag frågade också min kontaktperson hos arbetsgivaren om det var meningen att jag skulle täcka upp och han svarade ja, berättade Tomas i Norrbottens-Kuriren den 23 mars."

Via "Nätverket vi Arbetslösa" på Facebook:

http://www.facebook.com/pages/N%C3%A4tverk-Vi-Arbetsl%C3%B6sa/118557131536197

Anders sa...

SR skriver:
På friskolan Waldorf i Kalmar är de oavlönade så kallade fas 3-jobbarna lika många som de ordinarie anställda inom områden som matlagning, vaktmästeri och administration.

- Risken när det kommer in många med fas 3-stöd är att det tränger undan riktiga jobb, säger Ulf Nilsson, Kommunal.
Åtgärden som kallas fas-3 ska egentligen öka chansen för att den arbetslöse får riktigt jobb. Men hittills har siffrorna visat att det bara är en på 60 som får det.
– Här ska det ges möjligheter till att fås jobb men den möjligheten är lika med noll, säger Ulf Nilsson. Han fortsätter:
– Jag vet då ingen som fått arbete genom det här bland våra medlemmar.

Länk:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4439438

Anonym sa...

Jag minns mötena på AF under fas 1 och 2. Jag minns att gången ofta var som sektmöten. Negativ kritik var underförstått helt förbjuden och om jag eller andra yppade något kritiskt, om än i konstruktiv mening så blev det barsk och svart syn tillbaka. För mig hände det flera gånger att jag ombads stanna kvar efter mötet och redogöra för varför jag "negativiserat" stämningen, och dessa mötesledare rapporterade också till min handläggare som senare skulle läxa upp mig.

På den af jag var fick jag aldrig nån en enda hjälp, jag har heller inte bett om det, men jag skulle dit och tvingas vara med på sektmöten och diverse aktiviteter med pussla cv, mm mm. Allt verkade kretsa kring den heliga platsbanken, pussla cv, söka alla jobb, och spamma alla företag med massansökningar. Det skulle man göra. Sen skulle listor lämnas in på sökta företag. Jag kom in med dessa i glappet kanske en eller två gånger och en chef där sa vid tillfälle till mig, med leende, att om jag en enda gång lämnade in för sent igen om så en dag, så skulle jag bli avstängd. Och kan ni tänka er, han log när han sa det!

Jag blev lurad på praktikplatser. Först på ett ställe, mkt krävande arbete med glasfibersprutning och mekaniskt arbete, skruv, borr, montering. Jag lärde mig omgående och var mycket snabb ty detta sa af till mig sen att de fått höra om mig. Men jag fick skyddskläder som var för stora och helt igenkletade med gammal glasfiberväv. Af hade lovat mig anställning där om jag skötte mig. Men, efter tre dagar sa arbetsgivaren att min lön skulle bli 14000. Jag sa det är ju för lite, och i min ålder. Han ryckte på axlarna. Jag gick inte dit mer. Af hotade med indragen ersättning, jag kontrade med att de får inte godkänna praktik som leder till underlön, samt praktik med rökare bredvid hela tiden. Det godkändes inte. Jag fick då hitta på att jag var allergisk mot glasfiberkleten. Jag ombads skaffa läkarintyg. Glöm det sa jag.
I nästa veva fick jag praktik på ett ställe, som återigen inte ett dugg låg i linje med vad jag sökt för jobb. Jag frågade om det var ett ställe som utnyttjat eller haft praktikanter. Två ggr frågade jag minst. Svaret var svävande nej. Men, väl på plats sen fann jag snabbt att de hade gratis praktikanter där från immigrationsverket, 5-6 stycken. Jag invände då till AF, men hallå.. det här talade ni inte om... ni förstår väl att jag inte blir anställd där. Svar: Men jobba på du så kanske du har en chans. Det blev inget, jag var där några månader och bidrog till en stilistisk uppgradering av hela verksamheten (sant) där alla kunder välordade detta. Mot slutet försökte jag få kontakt med af för att diskutera hur det kunde bli. Ingen svarade eller hörde av sig, förrän efter jag slutat, då jag blev i det närmaste utskälld av en annan af-handläggare för att jag inte blivit anställd. Chefen där hade ju dragit till med nåt skäl. Gratis arbetskraft hade han fått.

Anonym sa...

Senare, i fas 3, jag hittade eget ställe. Jag kom att arbeta där, med ordinarie uppgifter, dela schema med anställda, ta deras jobb om nån blev sjuk osv. Olika arbetsuppgifter, en del ofta förekommande mycket tunga, tekniska, varuinventering rekonditionering, kundbemötande mm mm. Jag fick ett stort ansvar och arbetade med vitt skilda uppgifter under egna områden samt inpå andras. Och dessutom, samtidigt. För detta fick de ca 25000:- under den tid jag var där. Jag fick 223:-/dag och gå till försörjningsstöd.
Af visste om det då, och nu, men brydde sig inte.

I mitt personakt på af står att jag haft sysselsättning med handledare. I verkligheten jobbade jag med ordinarie arbete som jag iofs förbättrade än vad som var menat dessutom, och självgående med stort ansvar, jag blev t o m ofta tillfrågad på företaget om min hjälp och vid tillfälle fick jag även ansvar för att lära in en "praktikant" dvs då var det jag som skulle vara handledare där.

Senare har jag varit i fas 3 igen, men då på ställe där inget vettigt alls kom att hända, det var som att gå dit och vänta på att få gå.

Nu är jag inte där längre och jag ska försöka klara mig själv ett tag. Har sålunda ingen ersättning nånstans ifrån. Har ringt en massa företag om utrymme finns för småjobb etc och detta är en av de saker jag måste fortsätta med. Kan det bli napp efter 1000 tro?

Anders sa...

SR Nyheter P4 Kalmar:
"Arbetsförmedlingen bemöter nu fackets kritik mot fas 3-jobbarna som i vissa fall används flitigt av arbetsgivare. Facket ska också informeras bättre i framtiden.

-- Fas 3 är en bra sysselsättning för vi har nu tillgång till hela arbetsmarknaden inklusive den privata sidan, säger Jane Röse som är chef för Arbetsförmedlingen i Kalmar.
Hon säger också att facket ska få information om alla placeringar av fas 3-jobbare.
Fackförbundet kommunal är kritiskt till att man inte har något inflytande över vilka arbetsgivare som får ta emot fas 3-stöd.
Pengar till handledning
Åtgärden kritiseras bland annat för att den innebär att arbetsgivaren får betalt för att ta emot fas 3-jobbaren. Pengarna, 5 000 kronor per månad för varje fas 3-jobbare, ska egentligen gå till omkostnader för handledningen – men det görs ingen kontroll i efterhand."

JAG: Vad chefen af i Kalmar, Jane Röse, inte reflekterar över alls är att placeringen av gratis+5000:- arbetskraft även i den privata sektorn tränger undan riktiga jobb. se första kommentaren ovan.

Anonym sa...

Vittnesmål:

Min handläggare på AF kontaktar mig inte alls. Jag tror att det är för att jag ger henne ångest. Så kan det också fungera. Jag kom in i FAS 3 i maj förra året. Sedan dess har jag bara träffat min handläggare en enda gång och det var i septmeber förra året. Mötet varade ca 2 timmar. Vi "klickade" direkt och det blev ett bra snack. Hon hade själv varit arbetslös en period (fast bara i två år och sa att det varit en fruktansvärd upplevelse. Varje gång hon försökte styra in samtalet på en fas3-placering bröt jag bara ihop. Jag grät och hon var uppenbart förtvivlad, fast hon försökte hålla masken.
Sedna i september har jag träffat arbetsförmedlingens psykolog vid två tillfällen och jag har haft svår ånegst och själmordstankar.
Nu har det varit helt tyst från arbetsföremdlingens sida sedan i januari. det är å ena sidan en lätttnad men å andra sidan känns det som om jag hela tiden går på glas... Varje gång jag går in på mailen, eller det ringer, eller posten kommer, så drar det ihop sig i magen och i strupen av panik för att det ska vara från af.
Det är som att leva i ett besynnerlig vakuumtillstånd av lika delar fruktan och lättnad.
Jag undrar hur min handläggare har det där på andra sidan..och om hennes klump i magen är lika stor och att det är därför hon inte kontaktar mig...

"En annan Fas3:are"

Anders sa...

Och så länken till SR P4 Kalmar ovan

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4440354

Anders sa...

@ En annan FAS3:are.
Jag ryser när jag läser. Jag har också varit "där", dvs hellre velat dö än att svara i telefon i risk att det skulle vara min af:are som alltid skrekpratade i falsett till mig, för hon kunde inte hålla rösten riktigt i styr...

vi mådde båda dåligt av varandra eftersom vi båda inners inne visste att jag hade rätt som oponerade mig mot alla hennes regelriktiga förslag att sakta men säkert föra mig bort från riktig produktion tex i mitt författarskap in i något som bara smulade sönder mig och dessutom kostade skattebetalarna pengar.

Anonym sa...

Jag började min Fas3 bland de första i april 2009. Blev jag placerad på Jobbfabriken. Begärde omplacering och slogs om sysselsättning närmare min bostad. Jag pendlade 60 km varje dag för att sitta av tid i Jobbfabrikens lokaler...
I min kommun först skulle jag syssla med att "jaga" praktikplatser , sedan CV -hjälpare och när anordnaren begärde att jag skulle anmäla smitarna sade jag stopp. Jag är ingen angivare. Blev omplacerad till SFI. På SFI (handledning) jobbade jag 1,5 år. När jag skulle hämta mitt nya schema fick jag besked att jag inte var välkommen längre. Fick gå hem med det samma.

Väntar på en ny placering. Flyttad på landet för två veckor sedan pga ekonomiska skäll, har ingen bil el körkort. Ingen på af har gjort någon uppföljning trots att jag varit två år i fas3.

Anders sa...

Läs Jusektidningen:

"Regeringens miljard-satsning ger inga jobb.

Det kallas gratisjobb, slavkontrakt eller Fasan. Regeringens program för långtidsarbetslösa ska höja deras kompetens och ge jobb genom praktik. Problemet är bara att nästan ingen får jobb. Och att människor känner sig kränkta eftersom de måste jobba gratis."

Länk:
http://www.jusektidningen.se/Jusektidningen/Nyheter/Tema1/Obetalt-arbete-pa-obestamd-tid/

Anonym sa...

Tack Anders, för att du bryr dig och för allt arbete du gör.

Till de båda anonyma här ovan vill jag bara säga att jag känner igen mig enormt.

Jag har också deltagit på gruppmöten under Fas1 på arbetsförmedlingen under ett halvår.
Vi såg på owerhead-projektioner på en vägg av staplar och diagram och ordpunker. Vi skrev om våra cv:n för tusende gången. Vi rapporterade vilka jobb vi sökt sen sist inför varandra. Några grät.
Handledarna piskade upp oss rejält om vi inte sökt tillräckligt många utlysta jobb på "den heliga platsbanken" (precis som du påpekar blir det så att arbetsgivarna drabbas av spam-arbetsansökningar i massantal). Deltagarna i min grupp bestod av tre invandrarkvinnor med dåliga språkkunskaper som sökte städ och butiksjobb, en biologisk kemist som sökte jobb inom sitt område och på dagis och skolor, en f.d byggnadsarbetare med två cancerbehandlingar bakom sig som sökte inom byggvaruhandel, skolvaktmästeri och fastighetsskötsel, det var en ung tjej med en faslig massa kulturakademiska poäng precis som jag, samt en kvinna som skulle tarta eget inom konsultbranschen och var eld och lågor, och en del andra som jag inte minns.

Våra möten liknade verkligen rena rama Monty Python i en Kafkaversion.

Precis som skrivits här ovan använde handledarna sig av sektliknande metoder, egenhändigt ihopsnickrade "du kan om du vill"-terapier kombinerat med skuldbeläggande och bannlysning av kritik.
De som grät och protesterade försvann ut ur gruppen och kom aldrig mer tillbaka.

Arbetsförmedlingen kan helt enkelt inte handskas med massarbetslösheten.

Handläggarna är bara vanliga människor och inte utbildade psykologen som kan bemöta svårt pressade människor i kris.

Hur länge ska staten tillåta en myndighet som isensätter "lekstuge-liknande" aktiviteter med mobbing som ett stående inslag och knäcker människor?

Finns det verkligen inte någonstans i vårt långa land en enda arbetsförmedling som inte är moderatstyrd och som därför kan "Lex-Maria" anmäla sig själv?


Frågor du kanske kan ställa till AF om de vågar närvara på mötet på lördag(kunde jag komma skulle jag göra det men det är helvetes långt mellan södra Skåne och Östersund...)

"En annan Fas3:are"

Anders sa...

@ Anonym kl 1034 och 1035.
Jag har nu lagt in delar av din berättelse i den powerpoint jag förbereder för morgondagen.

Det gäller er andra också här!

Jag tackar ödmjukast.
Det här gör att vi kan fajtas tillsammans!

Anders sa...

Via Facebook fick jag denna information från E:

"Nu ska AF sätta igång och kolla samtliga ställen (170 där jag bor) som är anordnare för Fas 3. Det är bara för att kritiken mot Fas 3 varit så hård och nu ska AF visa sig handlingskraftiga. Så skall det kontrolleras, och då kollar man framförallt de små anordnarna, som föreningar och dylikt.
De stora anordnarna som Prio 1 och Jobbfabriken lämnas därhän. Eller man frågar tre-fyra stycken som säger att de är nöjda och därefter lämnas det. En ordentlig koll, och det faktum att OM du blir egenföretagare vill Jobbfabrikens vd, Ivan Daza, ha viss del av eventuell vinst från det företag du startat upp under tiden du var på Jobbfabriken. Det kontrolleras inte.
Jag är på en liten förening. Trivs jättebra och har haft sysslor som passar mig. Digitaliserar samt korrekturläser. Jobbar vissa dagar hemifrån mest beroende av att jag länge haft en inflammerad häl, men också för att jag upptäckt att jag får mer gjort i lugn och ro. Nu får jag inte göra så längre, jag måste gå hemifrån vara på arbetsplatsen. Strunt i samma att jag får mindre gjort där, tycker AF, jag ska ju ändå inte göra något som kan räknas som arbetsuppgifter.
Detta enbart för att AF vill in och peta i småsaker, i stället för att ta hand om de stora problemen. Det är väl lättare så för dem, givetvis!"

Anders sa...

Via Mail fick jag denna berättelse.
Jag har valt att redigera bort namn på en arbetsförmedlare i texten.
Det är den enda ändring jag gjort.

___________________

Hej!
Jag har/blir uttnjyttjad på min fas 3 plats och har protesterat, i somras när jag skulle ha täckt upp för de som skulle ha semester försökte jag få kontakt med min handläggare på af men han bara skrattade åt mig och sa att nåt sånt känner han inte till. Jag vände då mig till af kundrelationer som kollade upp saken och plötsligt var min praktikplats uppsagd enligt af men inte enligt arbetsgivaren. Detta finns dokumenterat i af egna daganteckningar och allt har framkommit vid ett möte som kommunal anordnade. Alltså af hotade mig och det är ju inte det enda hotet som finns uttalat. Blev inkallad i september av min handläggare på af xxxx där han säger att om jag forsätter att kämpa för min sak kommer allt att börja rulla emot mig vidare säger han att han och min praktikplats är garderade mot mig och min hot. Allt detta finns inspelat.
Jag skickar en länk
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5855552
Vet inte om du vill ta det i din blogg men det är fritt att göra det.

Ha det bra!
Thomas Wennberg

Anonym sa...

Det viktiga tycker jag är att beledsaga vittnesmålen, som helst ska vara så många som möjligt med konkreta fakta och konkreta politiska krav.

Fakta: Det finns cirka 400 000 arbetslösa men bara 7000 utannonserade jobb.
Därför måste man slå hål på myten att det handlar om "svårplacerade" och underkvalificerade människor, en myt som särskilt arbetsmarknadsminister Hillevi Engström omhuldar varmt. Hon framhåller gärna och ofta att det handlar om människor som "står långt från arbetsmarknaden" och räknar sedan upp att det handlar om människor med låga eller obefintliga kvalifikationer och utbildningar.
När det istället handlar om vanlig arbetslöshet, som den här regeringen tillåtit växa ohämmat ungefär som att politik inte hade med saken att göra.
Den höga långtidsarbetslösheten är en följd av den förda politiken med hårt nedbantade organisationer inom statlig och kommunal sektor. Till varje pris ska så få som möjligt anställas vilket går ut över verksamheten. Även inom privat är det likadant. Istället tvingar man anställda att jobba obetald övertid och anlitar gratisarbetare som regeringen tillhandahåller.

Nu när statens finanser beräknas gå med ett enormt överskott tycker jag därför att alla arbetslösa tillsammans med facket ska kräva att regeringen återskapar de jobb i offentlig sektor som man skurit ner under 90-talskrisen, det handlar om 30 000 jobb bara det.

Sedan behövs en politik för jobb, som regeringen påstår sig föra, men detta är inte med sanningen överensstämmande, eftersom regeringens politik bara lett till spekulationsdriven ekonomi där tillväxt inte handlar om produktiva investeringar utan just om spekulation och vinster från spekulation, samt vinster som härstammar från enorma vinstkrav med så lite personal som möjligt.

Med andra ord en politik som leder till så få anställningar som möjligt.

Medan Vattenfalls chefer avgår efter sex månader med avgångsvederlag enligt "avtal" (slöseri med skattepengar) på 10-20 miljoner för varje chef som sjappar med pengarna.

Anonym sa...

70 000 jobb tappade bort en nolla, men det är ändå alldeles för få jobb. Om 400 000 arbetssökande ska dela på 70 000 jobb så blir det ändå 330 000 arbetslösa kvar som inte får något jobb.

Anders sa...

@ Anonym kl 12:20 (00:20)
Det du skriver beskriver tämligen exakt vad jag hoppas att detta kan hamna i.
Jag kan - och vill inte - styra vittnesmålen.
Däremot kan vi sedan med gemensamma krafter tillfoga relevant statistik och konkreta fakta, även redigera fram konkreta fakta ur de berättelser som kommer in.

____
En annan sak du nämner är chefers arvoden, bonusar och därefter fallskärmar. Visst är det märkligt att de fåtalet människor som får ynnesten att ha det enda riktigt roliga och intressanta jobbet på en fabrik eller "produktionsenhet" måste stimuleras extra mycket med väldigt många $$$$$ för att göra ett bra arbete. Allt medan vi andra förväntas göra ett gott dagsverke helt utan lön, samtidigt som vår arbetsgivare får betalt för att ha oss arbetande hos dem....

Anders sa...

@ Anonym kl 12:26 (oo:26)
Exakt.
Men att en del av oss envisas med att vara arbetslösa beror naturligtvis på att vi är lata fuskare.... eller hur de tänker...

Dinnie Schmidt sa...

Hej
Är i FAS 3 nu och jobbar som skolstödjare och undrar när skolan har sina lov exempel: sommarlovet och skolan är stängd. Vad gör man då? 4veckor tar jag ledig och sen?

Anders sa...

@ Dinnie. Jag vet inte vad som gäller då.

Frågar du inget kan det säkert bli så att du kan gå och drälla resten av sommaren, allt medan skolan/kommunen får 5000:-/månaden för att du inte är där.
Samtidigt som du får din lilla peng.

(som det är nu verkar min arbetsgivare få betalt 225:-/dag även när jag VAB-ar mina barn. Även tid då jag är sjukskriven får min arbetsgivare sina pengar. Jättekonstigt).

Ett alternativ är att du frågar din arbetsförmedlare vad som gäller. Men spela gärna in det samtalet, för det skulle verkligen vara kul att få svart på vitt vad vedebörande säger.
för tanken är väl att du ska vara sysselsatt på något vis för att må bättre och även i framtiden få bättre chans på arbetsmarknaden. Men kommer din arbetsförmedlare att mörka att du inte behöver göra något under den del av sommaren du inte är ledig och skolan stängd, så är det ju jätteintressant. Då visar det återigen hur af på order av regeringen sätter fusk i system.
Arbetsgivare får pengar, men vi som är i FAS3 får inga verktyg alls att skapa oss en bättre framtid.

Hoppas du förstår min tankegång här även om jag skrivit fort o slarvigt. (hinner knappt med att föra denna kamp o ha familj samtidigt! nu vrålar kidsen att strumpor o allt är dyngsurt!)

Anonym sa...

Jag är uppgiven och förbannad. Jag visste att det fanns mycket som inte fungerar i sverige.Men att sätta i system att hålla kvar folk som vill jobba i arbetslöshet!Vem fan tjänar på det. Inte skattebetalarna, inte sammhället inte de arbetslösa.Däremot får ett antal mer eller mindre suspekta aktörer gratis arbetskraft+5000 extra i månaden.Min historia: Är påväg in i Fas 3.Har utbildning, är hyfsat attraktiv på arbetsmarknaden,då jag under fas2 gjort praktik på eget initiativ. Har varit på10 intervjuer senaste 2 månaderna.Oftast har det fallit på att jag saknat arbetserfarenhet.Min plan var att under sommaren,då nyrekryteringarna går ner,få en praktik,som kunde ge mig den erfarenheten som efterfrågas.plus ta en kurs i bokföring. DETTA FÅR JAG INTE GÖRA!eftersom jag går in i fas 3.Och ska sysselsätta med något meningslöst göromål.Detta MINSKAR mina möjligheter till jobb.Då jag vill ringa och besöka potentiella arbetsgivare på arbetstid!Jag har utbildning, är relativt ung vill inget hellre än att komma ut på arbetsmarknaden!I och med fas 3 grusas allt detta. min framtid, min möjlighet att bygga en framtid,skaffa familj och ge barnen en ekonomisk trygghet grusas totalt.Blir förtvivlad varje gång jag tänker på det.Är det det fas 3 är till för?ta knäcken på människor,bryta ner dom få dem att känna sig värdelösa.Och hindra dom från att någonsin komma in på arbetsmarknaden igen??Då har dom lyckats!måsta finnas fler som är lika frustrerade som jag...Det här är helt galet.Tänker söka jobb dag som natt innan fas 3 träder i kraft.VAD SOM HELST UTEOM DET!

Anonym sa...

När jag var i FAS2 tvingades jag till utbildning på LERNIA. Redan efter 2 mån ville jag sluta men det fick jag inte. Då skulle jag bli utan ersättning. efter 9 mån skulle jag på praktik i 12 v. På praktiken utförde jag ordinarie jobb o ersatte en som var sjuk. Efter 9 v skadade jag ryggen o tvingades vara sjukskriven. Jag har fortfarande ont i ryggen och det är nu 3 år sen. Eftersom jag inte slutförde praktiken fick jag inget intyg på att jag slutfört utbildningen, alltså bortkastade pengar. Utbildningen var till maskinställare inom plastindustrin, formsprutning. Eftersom jag efter 10 v sjukskrivning gick in i fas3 så hade jag ingen rätt till rehabilitering. Så förmodligen kommer jag aldrig bli bättre i min rygg. Föreslog för AF att jag skulle göra fas3 på ett plastföretag i kommunen där jag bor i 2 tim per dag för att se om min rygg klarade det. Det fick jag inte. Åtta timmar eller inget var svaret jag fick och att AF bestämmer var jag ska vara

Anders sa...

@Anonym 9:22fm.
Tack för ditt vittnesmål.
Även om det var länge sedan jag skrev detta inlägg är det bra att vi samlar ihop vittnesmål.
Kampen mot detta avskyvärda system går vidare