tisdag, maj 03, 2011

Ett gäng kompisar i kamp mot en pervers regering

CUF i Östersund tågade med denna fana genom staden första maj 2009.
de anförde vid tillfället att ungdomar bör vara helt rättslösa på
arbetsmarknaden, då får lättare att få skitjobb var den bärande tanken
(SvD skrev om reglerna)
Det är inte bara moderaterna som har krollsplint i skallen.

Väljer att publicera några urklipp ur min mejlkorrespondens. (Hinner inte blogga bla för att det ju händer så mycket, klippen är saxade ur liknande mejl som gått från mig till både unionen och LO)

På detta sätt hoppas jag att jag i all enkelhet kan avdramatisera hur kampen ser ut. Vi pratar inte något konstigt språk. Vi är ett gäng polare som vill något liknande; vi vill se en bättre värld, en av detaljerna i världen som är skit och måste fixas är FAS3. Alltså försöker vi samarbeta och samla oss så vi kan göra smarta drag som i det korta perspektivet kan få till stånd en förbättring i arbetsmarknadspolitiken, och i det längre skicka den här perverterade regeringen åt helvete.

Den vill oss inte gott. Den vill lönedumpning. Annars skapar man inte, för att sedan klamra sig fast vid, vidriga system som FASerna i arbetsmarknadspolitiken. (även kopplat till utförsäkringarna i Försäkringssystemet).

Notera gärna hur osäkra vi alla är i hur vi bör agera. Från mig upp till dom som just nu är förtroendevalda ombud i LO-borgen i Stockholm, dit mitt mejl nu har nått.
Fråteställningarna vi har att lösa är rätt komplexa.
Vi måste tillsammans bena ut dem och komma på något smart.
Vi måste tillsammans agera för att nå en bättre värld.

Nedan mitt mejl till LO-distriktets ordförande

Hej!
prata med kommunals ombud på Jamtli idag, Krister.
Vi hade möte för nåra veckor sen. Vi ansåg att vi borde inventera vad FAS3:are gör.
Hann inte fullständig avrapportering, men;

Han nämnde 2 som arbetar i FAS3, en tapetserar och målar i nybyggnation på jamtli, en sandar grusgångar osv. alltså ren vaktmästeritjänst.
båda gör alltså arbete som undantränger riktiga jobb.

Krister, kommunalarombudet vill agera, men  vet inte hur. han känner sig osäker, vill gärna att LO centralt drar upp riktlinjer.

Dem ombudet pratat med trivs med arbetet, vill arbeta, men känner sig samtidigt grymt utnyttjade....

jag prata även med ordförande för styrelsen Jamtli, en kvinna som är S, minns inte namnet. jag bara sa att vi från fackligt håll snart måste agera. Hon var lika upprörd som du och jag över FAS3, men jag påtalade alltså att hon har ansvar som arbetsgivare/uppdragsgivare.
Jag vet inte hur arbetsgivare bör agera om de ogillar en reform, de följer ju bara reglementet från sitt håll, tycker de, men egentligen gör de ju inte det...

Prata även med Personalchefen Märta idag. Mycket trevligt, o hon är mänsklig men rätt som det är blir
hon skitosäker inför mig när hon berättar hur bra jamtli är på att ta hand om folk, ta socialt ansvar osv.
Det är Jamtlis självbild, med rätta tror jag, att de är duktiga på att, som de säger "inkludera" människor.

47 är fast anställda på jamtli. 19 är projektanställda med riktiga löner.
Just nu jobbar ca 170 på jamtli. CA 100st är alltså någon form av praktikant, lönebidrag eller fas3....

Det som komplicerar bilden på Jamtli är att de som länsmuseum i decennier bedrivit rehabilitering av bla lönebidragare. Detta är riktigt och bra, Jamtli har upparbetat en fantastisk förmåga att som organisation rehabilitera människor. Ändå:  I mina ögon hamnar de nu i och med att regeringen påtvingar dem FAS3-reformen på ett sluttande plan.
    En av mina chefer säger exv när hen föreslår arbetsuppgifter till mig; att hen vill "inkludera mig"...
Jättekul att bli inkluderad och bli ianspråktagen och göra riktiga arbetsuppgifter.. MEN Jag bryter då mot mitt fackliga löfte... Jag utför riktigt jobb till en bråkdel av den lön som är satt för att utföra jobbet.

Jag står varje gång och darrar som ett asplöv inombords. Två önskningar uppfyller mig samtidigt inombords:Jag vill kasta mig över arbetet för att det är kul. Jag vill INTE utföra arbetet eftersom jag då vet att jag sabbar en kamp som pågått i 113 år sedan LO bildades år 1898.

kommunal i Västerås blockerar vad jag förstår exv FAS3 som vårdbiträden.
Att blockera arbetstillfällena för dem som jobbar på jamtli skulle bli fel mot personerna.
Men hur tusan för man då kampen????
På en arbetsplats som så länge på ett bra sätt rehabiliterat människor men nu genom FAS3 tillsammans med många andra hamnat på ett sluttande plan.


MvH

/Anders


_________________________________________
Så går mitt Mail vidare till LO centralt via distriktsordföranden i mellannorrland.
_________________________________________


Hej Oscar!
Läs mailet ovan, detta bekräftar hur även de fackliga ombuden på en arbetsplats är osäkra hur de ska agera när de tycker att Fas 3 tränger undan riktiga jobb.
Och dilemmat med att den som är i Fas 3 självklart vill göra ett riktigt jobb.
Och dilemmat med en arbetsgivare som faktiskt kanske gör ett bra jobb med att på ett bra sätt ta hand om människor som behöver en väg tillbaka till arbetslivet.

Anders är killen som vi hade på mötet i Östersund och senare på vårt årsmöte, och som du fått mail om tidigare med hänvisning till hans film och blogg mm.

Hör gärna av dig med en kommentar

Mvh
Karin Näsmark
ordförande
LO-distriktet i Mellersta Norrland

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, vi kämpar på efter förmåga på många sätt - skam den som ger sig!
Tack för vad du gör, Anders!

/"Praktiktanten"