onsdag, april 06, 2011

FAS3 kampen börjar, samling Folkets Hus

Vi startar här och nu. Vi har inte en dag att förlora. Regeringens vilja är att skjuta folk i sank med lönedumpningssystem som FAS3. Detta för att även lyckas sänka lönerna i sektorer som Kommunal som redan har låga löner.
Förutom det vältrar de nu över enorma kostnader på kommunerna genom att folk blir utförsäkrade och hamnar på socialen. Allt medan regeringen kan säga: "Kolla, vi är Europas Tigerekonomi och vi har sänkt skatterna och vi har skitbra ekonomi i vår stat.

Sanningen är att du och jag betalar. Och kommunerna. Därmed alla kommuninnvånare.
Alla betalat priset för den här regeringens lågintensiva inferno.

Nu kör vi. Tillsammans knuffar vi den här skitregeringen i sjön. Det finns ingen annan väg.

______________________________
Flygblad:


FAS3 och arbetsmarknadspolitiken - en tickande samhällskatastrof
Är du fast anställd, för alltid? Riskerar du aldrig att bli arbetslös?

Om inte så bör du veta att arbetslöshet är kriminaliserat i Sverige. Straffet för "arbetslöshet" överstiger i Fas 3 en grov rattfylleridom;
-personutredning
-inkomstbortfall
-samhällsnyttig tjänst i 2 år, med förlängning utan bortre gräns.



Till hösten beräknas över 40.000 personer vara i FAS3.
Vi tänker inte tiga längre.
Vi möts och börjar kampen;

Tid: Fredag den 8 april kl 13.00 
Plats: Folkets Hus, Östersund 

Arrangörer: LO-facken i Jämtland
Medverkar: Gunnar Sandberg, Riksdagsledamot
Anders Widén FAS3, fackliga organisationer och personer i placerade i FAS3. 



Här länk till flygbladet.

________________________________________________

Pressmeddelande, utkast:


FAS3 och arbetsmarknadspolitiken, en exploderande samhällskatastrof

Tid: Fredag den 8 april kl 13.00
Plats: Folkets Hus, Östersund
Arrangörer: LO,-facken Jämtland
Medverkar: Gunnar Sandberg Riksdagsledamot
Anders Wide’n FAS3
fackliga organisationer  och Personer som befinner sig i Fas3

Till hösten beräknas över 40.000 personer vara i FAS3.

Frågeställningar:
* Har det blivit en offentlig hemlighet att FAS3:are på de flesta arbetsplatser utför riktigt jobb, trots att regelverket förbjuder det?
Alla inblandade parter vet att FAS3:are arbetar, af, arbetsgivare, samt FAS3-personen själv. 

* Vid samtal med FAS3-are säger de saker som: "Jag vill ta ansvar. Jag vill arbeta. Vad är det för en förnedrande idé att jag bara skulle få göra idiotiska och meningslösa "sysslor"?

* En trolig slutsats man kan dra av FAS3 är att det är utformat som ett verktyg att på sikt sänka lägstalönerna för en rad yrkesgrupper.

* Lokala fack har börjat reagera mot detta, bla Kommunal i Västerås. De har sett hur FAS3 tränger ut riktigt arbete. Det går helt enkelt inte som arbetssökande att konkurrera mot FAS3. Nu förbjuder Kommunal i Västerås vidare FAS3 i kommunen. 


FAKTA
* FAS3 har inte gett ett enda jobb i Jämtland.

* FAS3:are känner sig ytterst kränkta av att följa regeln att inte göra riktigt jobb utan bara "Syssla".

* De flesta Arbetsplateser har INTE några vägledare så som stipuleras enligt regelverket.

* Arbetsgivarna redovisar INTE vad de gör av de 5000:- i månaden de får av skattebetalarna per person i FAS3.

"De här förnedringssystemen måste granskas och förvandlas till grus. För det är förnedring och underkastelse det handlar om och i stället för att tala klarspråk så talar man om dåliga system. Dåliga system kan förbättras, de här förnedringssystemen kan bara avskaffas."

Regeringen har tagit bort all utbildning. Detta trots att alla rapporter visar att vi inom några år kommer att ha otroligt stor brist på rätt utbildad och väl utbildad personal inom alla sektorer, också inom vård, skola och omsorg.



Välkommen att lyssna och ställa frågor till de medverkande !!!

8 kommentarer:

Anders sa...

Tack till V, som hjälpte mig att korta korra osv.
Tack
/Anders

PS. V som är arbetslös journalist anmälde sig via mejl till mig att hon vill göra saker i kampen.
Snacka att jag blev glad, och stärkt.

Anonym sa...

Härligt - vi nätverkar så mycket vi kan nu, och utnyttjar ALLA kontakter efter bästa förmåga - de ska inte kunna köra över oss utan kamp!

//"Praktiktanten"

Anonym sa...

Underbart initiativ!! Kört hårt! Jag är inte i FAS 3 själv men är stor motståndare till detta dårskap ändå.

Lycka till!!

/Gunnell Forsén på Facebook

Anonym sa...

Kommer detta att sprida sig'? tex till Sundsvall?

Nele sa...

WOW!!! UNDERBART :-), äntligen börjar det röra på sig!!

Anonym sa...

Jag slapp tackolov att komma till Fas 3. Fick sjukersättning beviljad alldeles nyligen. Är en 60 plussare som blev arbetslös under/genom min sjukdom. Många års kamp har så småningom resulterat i sjukpension. Att hamna i fas3 hade varit döden...Lider med alla utförsäkrade...har själv erfarenheten...Kämpa på mot det orättfärdiga systemfelet i vår socialförs.

V sa...

Hoppas dagens möte blev välbesökt, bar frukt el åtminstone väckte det "sovande folket" (fack, partier och div etablissemang) ang Fas 3-katastrofen.

Önskar er alla en välförtjänt, skön, återhämtande och vilsam helg så länge!

På återskrivande

Anders sa...

@Praktikanten. Tack för nätverkande! vet inte säkert men det kom sådär 40-50 pers1

@ Gunnel, japp, vi kör hårt nu! ska berätta imorgon, hoppas jag, i ett blogginlägg hur det hela förlöpte.

@Anonym. Jag snackade med LO.ordf i regionen, Karin N. Hon vill definitivt köra även i Sundsval.
Det kan rent av hända att LO engagerar mig att åka ned. Men inget är klart ännu. Det handlar lite om vad som rent taktiskt och praktiskt är smartarst att göra i vilken ordning.
Men nog tusan ska vi sätta fart på hela regionen!

@Nele: You Bet!!!

@Skönt att höra att du slapp jävlas mer när du är sjuk, men också tråkigt att höra att du är sjuk.
Vet du, jag höll till alldeles nyss på att bli riktigt sjuk av FAS3... riktigt sjuk.
Nu inser jag att det inte jag som är sjuk, utan systemet som är sjukt.
Det finns bara en väg kvar, att fajtas eller dö.

@ V:
Mötet blev riktigt, riktigt bra och jag är dig stort tack skyldig för det "kriminella inslaget;)"
En facklig representant från mötet har redan mejlat mig men jag vet inte om jag orkar ta tag i mer just nu. Det är freda kväll och rätt sent.... Så jag tar nog helg nu!