torsdag, november 26, 2009

Allt man inte hinner

Det kom in en del kommentarer till mitt förra inlägg, men jag har tvingats lämna dem mer eller mindre obesvarade. Jag har haft en hektisk turné med besök på flera skolor.

När jag kommer ikapp mig tidsmässigt ska jag försöka att utveckla mina tankar, nu bara några minnesbilder för att jag bättre ska komma ihåg turnén.

Nu lägga barn.

Birka FHS

Från Föredrag


Hola FHS

Från Föredrag



Strömsund högstadium
Från Föredrag


Och Grevåkerskolan i Hammerdal (som jag tyvärr inte har bild på).

Jag trött och sliten, men jag älskar det här jobbet, alla jag träffar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser din blogg med ojämna mellanrum och håller i mångt o mycket med dig i dina åsikter även om jag anser mig stå på höger planhalva i den svenska politiken, men det är lite svårt att ta dig på riktigt allvar i politiska frågor om du själv anser dig stå politiskt där din "politiska kompass" anger. Extremister är alltid svåra att lita på.

Anonym sa...

Vad bryr sig Mona Sahlin om detta?
.
Och så har vi det här senaste knaseriet att regera med C (fackets bästa vänner som står till höger om M) och Fp (som skäller ut sossarnas skolpolitik efter noter), och varför? Jo, BARA för att stoppa Sverigedemokraterna. Det är alltså Mona Sahlins mycket enkla uppfattning om svensk politik. Den går bara ut på att stoppa Sverigedemokraterna. Vård skola, omsorg, rättsväsende, försvar, skatter, allt det betyder ingenting; här gäller det att stoppa Sverigedemokraterna. Därmed blir ju jimmie Åkesson i praktiken sossarnas uppochnervända partiledare! Det är överhuvud taget inte vettigt, och de berörda partierna är mycket riktigt inte heller trakterade,
.
Hur ska vi ha det nu. Sossarna är ju alldeles redlösa, de har inget initiativ alls, inget eget program, de bara kantrar hit och dit i överreaktion på den ena eller andra tillfälliga störningen. Det liknar ju bara ingenting.
.
Och så samtidigt den totala självgodhet, den frånvaro av självkritik, denna övermåttan "entusiastiska" Uppslutning Bakom Ledaren. Vilket amatörmässigt regisserat skådespel, vilken banalitet! Det hela gör ett absurt intryck, ungefär som de mekaniskt applåderande potentaterna med stendöda ansikten på det plenarium kort före revolutionen där Ceaucescu fick Marskalkstaven. En kort tid senare fanns det ingenting kvar av honom alls.

Anders sa...

@ Anonym: Intressant att du håller med mig i mycket, när du anser dig stå till höger i politiken!

Jag förstår inte att det skulle vara svårt att lita på extremister?!

Tvärt om skulle jag vilja säga: Där jag hamnade i den sk politiska kompassen när jag svarade på dess frågeformulär gör det väl lätt att 'lita' på mig.

Jag är emot allt auktoritärt styre. Det kanske är det främsta.
Ur min synvinkel hamnar en sådan som exv Jan Björklund i rakt motsatt hörn; han är visserligen ordförande i ett parti som kallar sig liberalt, men i mina ögon är han ultrahöger, konservativ och har ett otroligt auktoritärt kontrollbehov... Jan Björklund kallar sig liberal, men skulle jag efter hans politiska vilja och det han säger placera in honom i den politiska kompassen måste jag sättar honom längst upp i det blå auktoritära hörnet.


Så ur min synvinkel tycker jag väldigt illa om Jan Björklund, men jag vet var jag har honom! På ett plan 'litarä jag alltså på honom, jag räknar med att vad han än kommer att säga så kommer det att ha sin rot i något auktoritärt som jag instinktivt kommer att ta avstånd ifrån.

* * *
Jag har alltså valt att publicera min politiska kompass, även försökt att skriva en kortare förklaring på min hemsida vad jag har för Värdegund

Jag gör det inte för att folk ska hålla med mig. Jag gör det för att jag tydligt vill deklarera ur vilken synvinkel mina inlägg kommer ifrån.

Intressant är dock att medan jag lever ändras och utvecklas både jag och min omgivning.

En sak, jag kommer aldrig att kunna hamna på höger sida. Jag är djupt rotad i tanken att människan är en social varelse och att solidaritet är grundläggande nödvändighet för att bygga ett anständigt samhälle. Borgerligheten, eller högerkanten, är fiende till solidaritetstanken.