söndag, november 29, 2009

Nu kopplas snart kablarna in

Den 23 november skrev jag ett inlägg som rätt många vägrade att förstå. Sist in kom signaturen Samface och skrev bland annat följande:

"Riksdagen är inte på något sätt det enda sättet att påverka och verkligen inte något självändamål för PP. PP är bara en del av piratrörelsen som funnits bra mycket längre än partiet. Piratbyrån, Svart måndag, StoppaFRALagen.nu, motståndsrörelsen till mjukvarupatent, WeRebuildEU och Juliagruppen är exempel på några andra organisationer och nätverk som jobbar för våra frågor men helt utomparlamentariskt.

Sen kan man fundera på vilken syn du har på våra medlemmar när du kommer med idéer som att försöka få alla 50 000 PP-medlemmar att gå med i SAP. Anledningen till att vi lyckats samla så många människor bakom våra ställningstaganden har ju med att göra att vi inte tar ställning i andra frågor. Min bedömning är att vi i runda slängar har drygt lika många vänstersympatisörer som högersympatisörer bland våra medlemmar. Men bland de frågor man ändå är helt överens är en väldigt misstänksam inställning till alla former av auktoriteter. Med det sagt vill jag bara tillägga ett lycka till med att tala om för dem att de ska gå med i bodströmspartiet! :)"


Först blev jag bara trött, eftersom jag verkligen uppfattade saken som att man inte ville förstå. Men så tänkte jag; har de verkligen inte förstått så är det väl bäst att jag försöker förklara en gång till:


Jag är väl medveten om de grupperingar Samface nämner som arbetar i något vi kan kalla Pirat anda, men vad jag försökte säga i mitt inägg är att det är synd att politikst drivna gått ur sina vanliga partier i förmån för PP.

De borde stannat. Eller hellre, fler borde gå in. PP inte bara tolererar, utan uppmuntrar ju dubbel partitillhörighet.

Om Samface läst min blogg, min hemsida, så hade han sett att jag har mina rötter i anarkismen. Jag är antiauktoritär. Efter att ha insinuerat att jag verkar lite auktoritär skriver Samface:

"lycka till med att tala om för dem att de ska gå med i bodströmspartiet!"

Jag själv utgör ett exempel på en sådan som har gjort det. Jag gick med i Bodströmspartiet.
För att jag vill bekämpa honom. Jag gör det bättre inne i partiet än utanför.

Karln måste bort från poster där han kan påverka integritetsfrågor och sådan lagstifting. Men jag har svårt att få bort honom ensam. Det skulle vara mycket enklare om några hundra 'sossepirater' gick med i den arbetarekommun som Bodström tillhör och sade: "Vi har inte förtroende för Bodström i integritetsfrågorna. Vi vill inte ha honom som justitieminister. Däremot ser vi honom gärna som arbetsskapande minister, eftersom Thomas är så energisk skulle han säkert få fart på Sveriges ekonomi i ett nafs."

Min tes är att några hundra 'sossevridna pirater' i rätt arbetarekommun skulle kunna göra stor skillnad, för att inte säga underverk.
En sådan som Bodström bygger sin politiska grund i sin 'hemma-arbetarekommun'. Om tillräckligt många röstar emot honom där har han snart ingen grund att stå på.

På liknande sätt ser det ut i andra partier. Jag känner till en ytterst obehaglig minister vid namn Beatrice Ask. Jag kan själv inte med någon som helst trovärdighet gå in i moderaterna. Däremot skulle måhända 'moderatpirater' kunna göra det.
När dessa pirater väl äntrat det moderata skeppet gäller samma sak; man säger ifrån, man säger att man inte har förtroende för Beatrice i integritetsfrågorna.
Artigt och belevat föreslår man att hon med fördel kan bli ambasadör i Borneo eller Nya Guinea.
Om fler pirater gick in i befintliga partier skulle kampen kunna föras så mycket mer effektivt - och räcker inte det, tja då röstar piraterna givetvis på Piratpartiet - också.

Vi har ett gigantiskt demokratisk underskott i Sverige. Få är med i politiska partiet. Det gör det lätt att med få personer ändra riktning inom de befintliga partierna.

Ett bevis för det är att jag kan sitta i mitt lilla hus i ett norrländskt skogsbryn 64 mil från Stockholm och skriva saker i IPRED-frågan som tvingade Pagrotsky att backa en liten bit.

Men det blev för lite. Vi som värnar om dess frågor inom partiet är inte i majoriet, men vi börjar sakta men säkert vinna mark.
Några hundra pirater till, hade gjort markant skillnad.

Några hundra driftiga pirater till i varje parti skulle gjort än mer skillnad. Kanske hela skillnaden.

Om Piratpartiet redan gjort så, även fört denna kamp inifrån, hade man redan haft större inflytande i riksdagen.

Med detta vill jag ha sagt: Vi hade kommit längre. Nu kopplas snart kablarna in.

25 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Kanske, kanske inte. Med tanke på hur trögrörliga partierna brukar vara, om de inte tvingas agera på grund av yttre omständigheter, så tror jag du har fel i din slutsats.

Christian Engström som Piratpartist gör 100-falt mer nytta nere i Bryssel än ytterliga en Miljöpartist eller Centerpartist gjort, även om de jobbar för samma sak.

Det är så partierna och media funkar. Tyvärr.

grey sa...

Det är sant att som medlem av ett av de traditionella partierna får man ett visst inflytande över partiet. Man måste bara se till att arbeta sig upp i hierarkin en bit först, vilket kommer ta ganska många år och kosta en skaplig slant i form av medlemsavgifter och många resor.

Men nu var det inte det saken gällde, utan något helt annat. Du kan visserligen försöka påverka sossarna genom att vara medlem.

Men kom ihåg att en RÖST på dem är ett godkännande för allt de sysslar med. Du kan visserligen modifiera rösten genom att personrösta på någon vars åsikter stämmer bättre med dina, men rösten går i första hand till partiet, och inte till personen.

Överväg noga om S verkligen gjort sig förtjänta av din röst, eftersom den är en stor OK-stämpel på allt partiet gjort hittills, och en tydlig signal på att de kan fortsätta exakt som de gjort tidigare och strunta fullkomligt i de försök till förändringar som du och andra försöker driva igenom.

Anonym sa...

Ja, rösta på sossarna som la grunden för de repressiva nya lagarna och befogenheterna. Eller rösta moderat på de som drivit igenom dem till slut. SKITSMART.

Inse faktum. Höger och vänster "fighten" är en illusion. Det är som ett inbördeskrig inom samma elitfamilj. Mona kom farligt nära sanningen när hon övervägde samstyre med delar av högerblocket.

Det finns inga idealister i en partistyrelse. Däremot finns det gott om samma folk som dras till VD positioner. Psykopater (inte den massmördande, även om det är en tänkbar konsekvens, hollywood-typen)

Anonym sa...

Jag borde dock ha skrivit ETABLERADE partier. Nya partier kan vara fria från maktälskarna. De har helt enkelt inte hunnit korrumperas än. Tex. PP.

Hoppas bara PP kan undvika att domineras av dessa likar.

ulf_pirat sa...

Jag hoppas att du tror på det du skriver. Tyvärr tror jag att du kommer att bli besviken om du tror att du kan driva piratfrågor inom ditt parti. Du är välkommen att gå in i piratpartiet, vi har alltid dörren öppen här. Jag kommer också från vänster men jag har i piratpartiet mött så många fantastiska frihetsälskande människor från högerkanten så det har gjort mig mer ödmjuk än jag var innan. Det är de med frihetlig ådra från från höger och vänster som har samlats i piratpartiet. Du som säger dig ha rötterna inom anarkismen, vad säger du om socialdemokraternas och hela Europas svek mot Spanien i spanska inbördeskriget? Vad säger du om IB-affären? Socialdemokratin har en historia att sammarbeta med kapitalet mot syndikalisterna. Nu slår jag dig från vänster, fast jag egentligen har gått mer mot mitten på sistone. Jag har röstat på vänsterblocket förut, jag är någon som du skulle kunna hoppas på att få med, jag har till och med haft medlemskap i socialdemokraterna i min lilla kommun, men blev besviken när sossepamparna söp upp kommunens pengar. Jag har arbetat på fabriker där LO-pampen har lyxjobb och lånar företagets bil, en första dag på ett jobb blev jag utskälld av en fackpamp för han tyckte jag jobbade för långsamt.
Det kanske är varmt och skönt i ett etablerat parti, man kan vara ett radikalt alibi, ett parti med högt i tak, säger man, men vilken politik driver man i verkligheten? Lurar du dig själv?
Du vill splittra piratpartiet, vi pirater kommer att hålla ihop och splittra alla andra partier, vi kommer hålla ihop från vänster till höger, vi som kanske inte tidigare hade kunnat tala med varandra överhuvudtaget för att vi har olika höger och vänster språk, vi har sett varandra i ögonen och vi ser att samhället är på väg åt fel håll, vi vill ha ett fritt internet där vi vet att vi kan fortsätta att gräva ner oss i skyttegravar i debatterna, vi vet att vi har olika åsikter om mycket, men vi vill försvara vår frihet och integritet. Akta dig för köttgrytorna på sossarnas kursgårdar, även om det luktar gott, helt plötsligt sitter man där med fingrarna i syltburken ;-)

ulf_pirat sa...

Dessutom, piratpartiet kommer aldrig att sammarbeta med SD!

Anders sa...

Markus: Jag vet inte riktigt hur C fungerar.

Men i min lilla stad/Kommun med 100.000 invånare så är det inte så förskräckligt många som är med i S arbetarkommun.

Redan med 20 pirater skulle jag skulle jag/vi kunna starkt ifrågasätta till exempel val av en viss riksdagsman, en sådan som Bodström, om han kom från min kommun.

Med ytterligare 100 medlemmar som tyckte som jag skulle jag kunna få bort ett sådant namn från listan.

Sen blir det svårare på distriktsnivå, men inte helt omöjligt.

Ett sätt att påverka i samtliga partier vore alltså att få in fler som kunde ställa till ordentligt bråk kring nomineringar på listor till riksdagen i exv integritetsfrågorna.

Ännu enklare skulle man med fler "vettiga" medlemmar kunnat öka trycket på S-kongresser, landsmöten eller vad nu partierna håller.


Piratkampen skulle vinna terräng på fler fronter än vad vi gör idag.

Framför allt skulle vi kunna vinna i pedagogik.

För inom samtliga riksdagspartier finns det fortfarande rätt många som tycker att pirater är foliehattar som vill ha saker gratis...

så stort är kunskapsglappet.

Därför kommer PP inte ens inkomna i riksdagen kunna göra sig så hörda som PP borde vara eller bli.

Man har inte respekt för PP i den omfattning man borde.
Man fattar inte inom vare sig C, FP, M eller S att PP har en rad riktigt bra och genomtänkta idéer.

Min slutsats är alltså att integritetsfrågorna skulle kunna tjäna en hel del på att vi pirater spred mer kunskap.

* **
Jag kommer att försöka hinna fortsätta i denna tråd, eller göra nya inlägg. (eftersom jag blir så totalt missförstådd!)
Nu ska jag förbereda föredragningar!

Anders sa...

Grey, jag har för mig att jag skrev att min tes är att vi alla som kämpar för integritetsfrågorna skulle vinna på att jobba inom samtliga partier.
Jag skrev inget om vem eller vilka vi skulle rösta på!

Eller snarare, jag skrev att folk gärna fick rösta pirat om det nu inte hade hjälpt att sprida mer kunskap, påverka, eller försöka få bort folk från valbar plats inom befintliga riksdagspartier.

Anders sa...

Ulf_pirat: Tack för att du anser att PP aldrig kommer att samarbeta med SD.

I övrigt hänvisar jag dig i brådskan att läsa vad jag skrev till "Lake" ovanför, som ett försök till snabb förklaring till vad jag försöker säga.

Beelzebjörn sa...

Hej Anders.

Jag är djupt tacksam för att du och Lake och Mary och andra medlemmar i gammelpartierna finns.

PP har dock inte snott många aktiva från er, utan snarare aktiverat många politiskt ointresserade (eller 'oinspirerade' kanske är bättre).

Vänd på det, och fundera på hur mycket era partier lyssnat på er, om inte PP hade skrällt i parlamentsvalet.

Dagen då PP blir som gammelpartierna, kommer jag att lämna det, och sannolikt arbeta utomparlamentariskt.

För jag tror att egennyttan tar över partier - alla partier - förr eller senare, och S&M med satellitpartier har förfallit så lång tid att jag saknar hopp helt och hållet om att de går att rekonstruera.

Pragmatism ses som en dygd, snarare än ett nödvändigt ont, och idealism ses som naiv och farlig.

Ungdomsförbunden driver fram sina broilers och lär dem tänka på sig själva som en härskarklass.

Och ledarna står där, med sina PR-konsulter i öronsnäckan, och rapar upp löften de inte har en tanke på att hålla.

Jag vill INTE förringa ditt arbete, Anders, och är öppen för samarbete vid tillfälle, precis som med vilket parti som helst UTOM SD - som vi mycket riktigt aldrig kommer att bilda regering med.

Jag lägger mitt krut i PP, där jag når partitoppen på en skype-session på en halvtimma, oavsett var i 'hierarkin' jag står.

Anders sa...

Beelzebjörn. jag behöver inte vända på det, som du skriver, för att se eller veta nyttan av PP.

som du skriver tror jag inte heller ni har snott särskilt många aktiva i 'gammelpartierna'.

MEN. Vi skulle kunna göra mer.
Jag har partikamrater som resonerar så här:
1) Miljöpartiet adresserar ju alla PP-s frågor så PP behövs inte i riksdagen; och vi samarbetar ju redan med MP.

2) PP är bra på ett sätt, de kan suga upp en del av missnöjesrösterna så vi slipper SD.

*******

Förstå mig rätt alltså.
Just nu är PP fullkomligt ointressnat och marginaliserat i debatten.

Jag anser att ni behövs.

Ett sätt att väcka de etablerade partierna vore att faktiskt stärka upplysningen om PP inom dem.

Vad gäller samarbete, så har jag och Micke Nilsson mejlpratat lite om det.

PP kommer ju inte att få värst många mandat i riksdagen. Det räknar ni ju inte själva med heller.
Ju bättre och kunnigare övriga partier har blivit på integritetsfrågorna, ju bättre politisk framgång kan vi få.
PP kommer att få det mycket svårt i riksdagen om befintliga partier där fortsätter att betrakta er med felaktiga ögon.

Vad gäller att nå partitoppen så har det givet sina avigsidor inom S som ha 100.000 medlemmar.
Det går helt enkelt inte så lätt att arrangera.
Men så vitt jag själv orkar dyka upp på min arbetarkommuns möten här i Östersund så brukar jag alltid träffa någon av våra riksdagsmän.
Jag har dem också i FB

Accessen till makten är inte så långt bort ens i mitt stora parti.

Det handlar bara om att utnyttja den klokt.
Jag får alltså inte tjata hål i huvudet på folk med mina i deras öron ensidiga frågeställningar...

* * *
Du skriver:
"Pragmatism ses som en dygd, snarare än ett nödvändigt ont, och idealism ses som naiv och farlig."

Så såg jag också på det innan jag gick in i den stora jätten S.

Men väl inne häpnar jag.
Särskilt när jag träffar människor som tagit på sig det ofattbara ansvaret att ratta kommunens socialbudget. Det handlar om en miljard...

Killen har så att säga häcken full med det, närmast på fritidsbasis, men visst, han är arvoderad de där timmarna han sitter i möten osv...

Han är alltså fullt sysselsatt med kommunnens sociala budget om en miljard kronor.
Ändå brinner han. Och han är fullständigt insatt i integritetsfrågorna.
Jag fick sådant eldunderstöd för mina piratmotioner att du inte fattar.

Jag börjar se dessa så djävligt missaktade och bespottade politiker som hårt och otacksamt arbetande hjältar i det tysta.

Vårt samhälle skulle kollapsa utan dem.

Medan de arbetar på att hålla våra kommuner och landsting flytande engagerar de sig även i andra frågor med hull och hår.

De är värda all vår respekt, men de får bara skit.

(Det här måste jag när jag hinner göra ett blogginlägg om)

Markus "LAKE" Berglund sa...

"(Det här måste jag när jag hinner göra ett blogginlägg om)"

Gör det Anders! Här kommer ett lästips på samma ämne:

http://www.fokus.se/2009/04/alskade-langtrakiga-land/

(Jag mailar över en annan välformulerad sak. Men förbered din mailbox och FRA på lite illegal fildelning...)

Beelzebjörn sa...

Yay - fler blogginlägg ftw Anders :)

Låt mig förtydliga mig angående idealismen då, Anders.

Min skepsis baseras inte på en idé om att det saknas eldsjälar inom ditt parti eller andras, utan på vad som händer med idealen när det är dags att komma till skott i de etablerade partierna.

Lakes parti, t ex, hade i valrörelsen ett mycket starkt ställningstagande mot Bodströmssamhället. Man talade sig varm för integriteten och liberala värderingar.

Sedan vann de, och plötsligt gjorde man tvärtom.

Det tror jag inte betyder att allt det där snacket om integritet var skitsnack som saknade brett stöd inom partiet - en hel drös centerpartister blev ju fullkomligt rasande när Federley gjorde sin berömda tvärvändning ang FRA.

Du säger att miljöpartiet driver samma frågor som Piratpartiet och det har du ju helt rätt i, och jag är mycket glad över det, men sedan kommer dagen löftena ska infrias, och då kommer det där andra - dels insikten om att man ibland måste välja mellan att få igenom ett par frågor, och lämna de andra därhän tills vidare, och sedan det där med att fortsätta vara 'etablerad'.

Överst i samtliga partier (mitt också) finns ett elitskikt som ofta talar om 'realpolitik'. Jag ogillar det begreppet eftersom man genom att lägga till prefixet 'real' mer eller mindre hävdar att man säger sig ha något slags djupare insikt i verklighetens beskaffenhet, lite 'Verklighetens Politik'...

I samtliga gammelpartier är det lätt att se hur det här elitskiktet gång på gång kör över sina eldsjälar. Ett exempel är när Reinfeldt tvingade med sig moderaterna i FRA-omröstningen med argumentet 'röstar ni efter övertygelse, riskerar ni regeringsdugligheten'... och det FUNKADE! Det har funkat inom alla de sju stora partierna, och det kommer sannolikt att fortsätta funka även i framtiden, tyvärr.

Jag litar mariginellt mer på min egent partielit, men i och med principprogrammets fokus finns det just inget utrymme för Rick & co att kompromissa bort integritetspolitiken till förmån för LAS eller kärnkraften - DÄRFÖR stannar jag i Piratpartiet, trots att det finns fler frågor jag intresserar mig för privat.

Självklart hoppas jag att min skepsis kommer på skam, och att du och dina likar i övriga gammelpartier kör över partieliten istället, och ser till att Piratpartiet inte behövs, men jag ser inte att jag har råd att hoppas på det.

Vad gäller mariginalisering i debatten och opinionssiffror...

... tycker jag mig känna igen läget från ungefär ett år innan parlamentsvalet. It ain't over 'til the fat lady sings, MEN...

... fortsätt pusha oss och kritisera oss. Vi behöver det för att bli bättre.

Stay gold, Anders (och Lake) ;)

ulf_pirat sa...

Ok om vi ska vara pragmatiska. Om piratpartiet kommer in i riksdagen den här gången eller inte beror mycket på yttre händelser, hur mycket mediaindustrin jagar kopierare, piratebayrättegången kanske.(trots detta ska jag dela ut broschyrer i trappupgångar) Om piratpartiet inte kommer in den här gången så kommer mediaindustrin ha glada dagar och skicka ut räkningar till barnfamiljer för att någon i familjen påstås ha fildelat, mediabolagen har massor advokater och de som inte betalar direkt kan få betala mer efter rättegång, vi kan få avstängningar av folk från internet och en massa andra saker, detta kan få folk att vakna ordentligt. piratpartiet är här för att stanna, de här frågorna kommer inte att försvinna. Det är som med miljörelsen, den började någonstans, den var kanske marginell en gång i tiden.Dessutom vi fick 7 % i Europavalet. Någonstans hörde jag att 22% kan tänka sig rösta på piratpartiet. Piratpartiet kommer att finnas kvar, vill du skrika dig hes på en gammal dinosaur som socialdemokraterna eller vill du vara med och jobba i en växande folkrörelse som piratpartiet?

ulf_pirat sa...

här är länken till att 22 procent kan tänka sig att rösta på pp:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/28/piratpartiet-inte-i-fas-med-sina-sympatisorer

"Fler än var femte väljare (22 procent) uppger att de kan tänka sig att rösta på Piratpartiet i riksdagsvalet 2010. Samtidigt uppnår partiet bara någon enstaka procent i opinionsmätningarna. Här finns med andra ord en stor grupp potentiella piratpartister som ännu inte tagit steget. Visst kan man förstå att detta ömsom skrämmer, ömsom lockar, de etablerade partierna."

Anders sa...

Lake: Suveränt lästips! Det borde alla läsa!!

Det är bland annat det här lite gråa tråkiga vardagsslitet som håller demokratin levande - och som vi gärna i hastigheten glömmer när vi försöker greppa de stora principiella frågorna, exv de demokratiska värden som sätts på spel genom FRA...

Från den lila vägsamfällighetens årsmöte och val av ordförande till FRA.

Anders sa...

Beelzebjörn: Härligt! Jag känner bara kärlek och inget behov alls att argumentera.

Vi väljer olika kampvägar och strategier, du och jag. Vi vill i stort sett samma vision. Det känner jag!

En sak som får mig att fortsätta kampen inom S är att jag knyter an väldigt hårt till idén om solidaritet.

Man tror fortfarande väldigt starkt på solidaritet inom rörelsen.
Sen lyckas man inte särskilt väl att belysa den så att väljarkåren ser och förstår.

Jag är kvar för jag vill kämpa för ett anständigt samhälle där vi tar hand om varandra och hjälper varandra så att alla kan bli fria och få förverkliga det var och en vill.

Jag vill kämpa i det lilla, det jag mäktar med och hinner på min fritid, för att vi tillsammans gör vårt bästa för att bygga ett anständigt och varmt samhälle med plats för alla.

På det personliga planet har det ofta känts lockanade att hoppa över till PP, men nej.
Ur min synvinkel, från den utsiktpunkt jag har för just jag kampen bäst där jag är.

men det är givetvis fullt tillåtet att både heja på och försöka hjälpa den kamp jag i hjärtat äger gemensamt med er pirater!

Anders sa...

Ulf_pirat.
Du behöver inte övertyga mig om hur kass IPRED är! Med de advokater som nu kommer i dess släptåg!

Lilla jag som bor i ett skogsbryn i norrlands inland har trots allt lyckats få Pagrotsky att backa något litet steg genom mina motioner och skrivelser till S-kongressen.

Jag hoppas att antipiratbyrån fortsätter att klanta sig och gå på i ullstrumporna så att media får chans att belysa de "överraskande och häpnadsväckande" effekterna av den nya lagstiftningen.
För det skulle ge PP en skjuts framåt, men även få fler inom C, M och S att bättre fatta läget...

Ulf-Pirat. Jag är i grunden anarkist. Kan du förstå hur härligt underbart det vore för mig att växla och bli pirat?
Tror du inte jag lockats av tanken många gånger?

Det har jag. Ändå och samtidigt. Det händer fantastiska saker inuti den där dinoSaurien du pekar ut.

Få förstår vidden av de oerhörda förändringar som skett och sker.

I alla tider har S bildat minoritetsregering själv.

Mona är nu hatad internt (av rätt många) och externt för hon har ändrat den ordningen. Hon har bjudit in två andra partier att bilda regering tillsammans med.

Jag önskar också jag kunde ge eller fick lite mer tid över för att visa den dagliga kamp fritidspolitiker för för att hålla ihop våra kommuner...

Läs gärna Lakes länk ovan om en liten vägförening. Den har ingen politisk färg, men handlar om den grundläggande demokrati som våra riksdagspartier trots allt dagligen förvaltar ute i kommunerna och landstingen. Vi glömmer gärna bort det.

Dessa människor jag träffar är hedervärda. Och jag vill inte att man kastar skit på dem och kallar dem vid namn. De utför ett otroligt arbete - och en del av dem vill exakt samma sak som du och jag, dvs oss pirater. (Ja, för jag räknar mig dit).

De har bara inte alltid tid. De sitter i sina barn- och omsorgsnämnder, har familj, skral privatekonomi osv.

Därför blev min arbetarekommun så själaglad när jag kom som en främling utifrån och skrev några 'piratmotioner' som de kunde anta som sina egna och skicka till SAP's stora beslutande organ. S-kongressen.

Förstår du då varför jag skulle vilja ha in ytterligare någon pirat i det du kallar dinosaurien?

Beelzebjörn sa...

Yep.

'Nuff said.

Då tar vi och ror hem det här ^^

Anonym sa...

Jag blir bekymrad av det du säger om tex alla PP går inn i S för att på verka!
Grund tanken med allmän rösträtt, parlamentarism och partier är att folket ska få ett antal alternativ, små och stora partier, så att detta skall reflektera åsikter och strömmingar inom befolkningen. Det du föreslår är i mitt tycke bedrägeri mot väljarna. S väljare valde S för deras politik, M väljare valde M för deras politik. Om S går in i M och förändrar M:s politik till att likna S då har man tycker jag saboterat systemet. I förlängningen får vi enpartivälde eller fraktionering av partiväsendet.

Anders sa...

Anonym: Nja, det var då den vad jag måste ha uttryckt mig dåligt i de här två inläggen där jag föreslår att vi kanske borde bredda den politiska kampen lite...

Jag menar så här: Personer, liksom jag, ställer upp på SAP:s grundvärderingar men även faktiskt tycker att Piraterna har rätt i sak när det gäller integritetsfrågorna.
Dessa personer tycker jag borde gå in i SAP för att med delta i det demokratiska samtalet inom partiet.
De som är liberaler och Pirater, kunde gå tex gå in i C och föra demokratiskt samtal där.

Det är fullt tillåtet att som 'samtal' skriva motioner inom politiska partier.
Själv har jag inom SAP varit med att skriva 3 motioner som helt och fullt skulle få stöd även av PP.

Min egen arbetarkommun kunde ha slagit ned dessa motioner, men valde att med acklamation ställa sig bakom dem, så åkte de upp i distriktet och sen vidare till sossarnas stora partikongress.

Vad kan bli mer demokratiskt än detta?

Vad kan bli mer demokratiskt än att fler går in i våra politiska partier???

Jag tror inte ens 5% av Sveriges befolkning är medlem i ett parti.
Således är det alltså mindre än 5% av befolkningen som har någon form av inflytande och makt över politiken.

* * *
Förstår du inte att jag är ute efter att ytterligare bredda demokratin?

jag vill att fler ska bli delaktiga i politiken, för jag tror att den på så sätt blir både klokare och mer demokratisk.

* * *
Jag är tvärt om bekymrad att så få är engagerade inom våra partier.

ulf_pirat sa...

"Jag är tvärt om bekymrad att så få är engagerade inom våra partier"

piratpartiet har fått många ungdomar att bli intresserade av politik

Anders sa...

Ulf_Pirat: det är en stor sak.

Det behövs verkligen och minns jag rätt har Rick Falkvinge någon gång nämnt att PP:s framväxt och kamp faktiskt liknar arbetarpartiets framväxt och kamp för 120 år sen.

Förenklar man SAP:s historia kan man faktiskt säga att det från början var ett enfrågeparti, eller valde att vara det.

Då handlade det om att folket mer eller mindre var förslavat under skogspatroner och andra rika som verkligen sög ut arbetarna.

SAP gick till val på en enda grej: HÖGRE LÖN.

Så sammanfattade man det för 120 år sen. Högre lön handlade faktiskt om samma sak vi slåss för idag, det handlar om frihet.

Arbetaren var så uselt betald att lite högre lön faktiskt skulle ge ett litet mått av frihet.

Sen har man byggt på det där vart efter, efter högre lön, införde man krav på att fixa även utbildning till alla. Därpå Högre utbildning...

Till sist byggde vi upp en ganska fri och bra demokrati samt välfärdsstat.

Vad jag kan tycka är jävligt tråkigt är att det finns sossar som inte fattar att de slår sönder sina egna grundvärderingar med tvångslagar som FRA och IPRED...

Rent ideologiskt borde varje sosse se rött inför företeelser som FRA och IPRED.

Eftersom så nu inte sker är det tur att PP höjer sin fana!

Anonym sa...

Anders, jag tror mig förstå vad du är ute efter och jag uppskattar verkligen att du fortsätter att vara så oerhört kreativ, resultatinriktad och brett seende. Enbart ur det perspektivet så vore du en tillgång för PP. Du har ju dessutom en massa andra tankegångar som överenstämmer med våra så det är ingen tvekan om att du vore en tillgång även generellt för PP. Samtidigt så respekterar jag och hoppas på att din tro på att vara en större tillgång för Piratrörelsen (kontra "bara" PP) bäst sker genom att hänga kvar i S och verka inifrån.

Jag tycker din grundtanke, dvs att få in pirater inom de etablerade partierna varje pirat "normalt" anser sig tillhöra är god. Ju högre tryck, desto snarare sker en explosion som kan stoppa/bromsa den här vansinniga utvecklingen vi nu genomlider. Det är dessutom ett konkret och aktivt förslag vilket vi är alldeles för dåliga på inom piratrörelsen.

Den skepsis jag har bottnar i följande:

1) Total toppstyrning: Bland gräsrötterna så tror jag det redan finns partimedlemmar som har en piratådra (dock garanterat inte lika många eller med den intensitet som en aktivitet som den du här förespråkar har potential att åstadkomma). Det finns, precis som du själv antyder, många obetalda hjältar inom de etablerade partierna och mängder med människor som upplever frustration inte bara över de typiska Piratpartistiska frågorna utan även över sina partiers tummande på tidigare ideologier och principer.

Detta leder mig in på pudelns kärna. Det är toppstyrningen av den lilla elitklick som styr respektive etablerat parti som är huvudproblemet. Man har blivit så förälskade i den makt, de privilegier och de förmåner elitpositioner i regel innebär att man vid varje tillfälle prioriterar att rösta enligt illusionen om "partipiskan". Det finns ingen partipiska och nästa politiska reporter som använder ordet utan att definiera vad det egentligen är önskar jag per omgående få ge lite privat prygel. Långt innan Federley fegade ur och blev Fegerley med en stor del av svenska folket så stod det klart åtminstone för undertecknad att "partipiskan" är en konstruktion baserad på 98% egennytta och 2% förringande och skuldförlösande paketering. Det var inte Center- respektive Moderatledningarnas hårda ord, maktmissbruk, manipulationskonst, nyttjande av grupptryck och socialpsykologisk mobbning som fällde avgörandet när Federley, Johansson och Sigfrid svek under FRA-omröstningen. Det var den egennyttiga insikten om att dessas elitpositioner (med allt vad det innebär enligt det jag nyss dragit) var hotade. Hade det varit nästan vilken annan "vanlig" position som helst i samhället så hade jag inte förväntat mig så mycket mer. Det är tråkigt när det sker men människor är till sin biologiska konstitution rent fantastiskt egennyttiga. Politik (och egentligen alla former av verkligt ledarskap) måste dock till syvende och sidst främst handla om ideal och principer och långsiktighet. Det måste finnas värderingsmässiga grundpelare som backar upp en elitpolitikers ryggrad så pass mycket att de inte tummas på så lättvindigt som nu skett.

Så länge denna grund för allt vad demokrati, medbestämmande och gräsrotskoppling inte finns så tror jag det är fantastiskt svårt att påverka inifrån ett etablerat parti. En förutsättning för en dialog är att båda inblandade parter inte bara ha öron utan även använder dem och dessutom gör det förutsättningslöst.

Anonym sa...

2) Behovet av skuldacceptans för att möta framtiden: Tusen och åter tusen medborgare känner sig inte bara svikna utan kränkta, förbittrade och mer eller mindre spottade på efter det som hänt under senare år. Att de maktmänniskor som varit ytterst ansvariga (eller mer rätt: officiellt ansvariga...ty de ytterst ansvariga måste vi ge oss på med andra medel och i en delvis annan strid) för detta inte tar detta på allvar och erkänner sin skuld tror jag i det långa loppet är ohållbart. Dels så innebär det att de etablerade partierna (främst Allianzen men även S) "kommer undan" med denna gigantiska kränkning. De slipper därmed ta konsekvenserna för det de gjort vilket kanske främst är ett problem för den röta som då tillåts gro vidare inom respektive partier. Dagens storpolitik är genomrutten som den är och utan en rejäl genomgång inompartistiskt så tror jag inte vi har så mycket att hoppas på. Hela systemet borde omdanas med betoning på verklig demokrati...men det är en fråga som för sig själv kan fylla inte bara det här kommentarsfältet utan även många inlägg. Kort och gott, vi behöver ge Det Nya Arbetarepartiet m.fl. en rejäl näsbränna. I synnerhet för ledare måste det kosta när man begår fel som gränsar eller korsar bedräglighetens och falskhetens träskmarker.

3) Systemomdaning: Jag har redan varit inne på det ovan och hade tänkt släppa det men inser nu att det är troligtvis fundamentalt och berättigar en egen punkt. Det behövs en omdaning av rådande politiska systemet som bottnar i ett fokus på demokrati, medbestämmande och - faktiskt - samarbete. Jag tror det är otroligt skadligt om vi ytterligare "karriäriserar" politiska positioner ytterligare. Jag tror också det är makalöst destruktivt i förlängningen att partisystemet bygger på att framhäva sig själv och sitt parti istället för att jobba mot att förbättra samhället. Betraktar man kommunalpolitiken så är det inte helt ovanligt att man där lyckas samarbeta betydligt bättre över parti- och blockgränserna vilket jag tror hänger samman med att man är mindre fokuserade på att framhäva sig och sitt parti och sin framtida och fortsatta makt. Givetvis finns även detta där men kanske i blygsammare skala...och kanske stämmer denna min syn mer i vissa delar av landet än andra. Tänk själv om man i vardagslivet som främsta fokus hade att få sig själv att framstå som bättre och övriga familjemedlemmar som sämre och först därefter lade fokus på att nå resultat. Kaos! Och kaos är precis vad vi nu har i den nationella storpolitken. Det finns som sagt mängder att skriva om detta men jag stoppar här och prioriterar egennnyttan (magen kräver snar påfyllnad).