måndag, december 01, 2008

Den verkliga världen och tja, regeringens


Jag brukar inte göra reklam men jag har sett bilden ovan, som stillbild - och video.
Gränserna suddas ut och det är fantastiskt vad man kan skapa och göra med vanliga konsumentelektronik idag. Ok, kameran som tog ovan bild/video är fortfarande lite dyr, det är en Canon EOS 5D MARK II.
Men ändå. Priset är inte oöverkomligt och man får grejer med bra broadcastkvalitet i handen utan att ruinera sig.  

Tänk vad vi människor i glädje kan ladda upp och ladda ned på nätet, för att dela med varandra. Kolla gärna in videoklippet på den inspirerande bloggen av Vincent Laforet 

Kolla också gärna in var sittande regering hellre vill att vi medborgare ska lägga pengarna. I en rubrik idag skriver Expressen att vi alla kommer att få betala tusenlappar för FRA-lagen. Expressen väljer lite lustigt att citera DN istället för att göra ett eget reportage, varför jag utan skam nu citerar dem: 

Både hushållen och branschen får betala dyrt för FRA-lagen, hävdar branschorganisationen IT&Telekomföretagen. 
Enligt en rapport från organisationerna kommer lagen att kosta konsumenterna 2 500 till 3 700 kronor, skriver Dagens Nyheter.

Senare i texten gör IT- och telekomföretagen en rätt rolig jämförelse:
- Det är som om staten skulle begära att Volvo skulle stå för alla polisbilar. De är ju också medel i brottsbekämpningen, precis som trafikdata från teleoperatörerna, säger Ann-Marie Fransson, förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen.

Märklig tid vi lever i. 
Medan vi har råd, kan och har tillstånd för staten njuter jag gärna av sådana grejer som Vincent Laforet lägger ut på nätet. En avigsida är ju att vi i framtiden kommer att tvingas att betala för det. FRA och andra ska ju dubbellagra och dubbelkolla allt alla ettor och nollor som passerar. 
Om jag bara kunde begripa varför. 

Och till sist, en länk till DN som skriver redigare i saken än tabloiden jag nämnde tidigare.


Inga kommentarer: