onsdag, februari 25, 2009

IFPI, att inte förväxlas med IFPI

clic to enlarge

De senaste veckorna har jag pratat med flera personer som arbetar på tidningen ÖP i Östersund.
Jag har sänt in pressmeddelanden, debattartiklar, andra texter, motionen.

Jag har försökt säga att de skulle kunna göra saker intelligent. Lägga en debattartikel, eller annan text bredvid ett av deras reportage om hur ungdomar delar kultur och lägger upp det de gör på nätet.

Idag var en artikel i tidningen om en tjej som spelat klassisk cello, men har bytt musikstil. Hon går sina egna vägar, har även startat en radiokanal som hon kallar "mummelradion" där det inte är så rappt och korkat som i vanliga radion, utan mer eftertänksamt. Hon beskriver rent av sin egen radio som en protest mot det innehållslösa skval vi lever i.

Läs om tjejen i ÖP (litet på nätet, större, i papperstidningen). Hela hon är ett politiskt statement mot IPRED, men hon säger det aldrig i reportaget. Hon är och lever istället protesten.

Man kan lugnt säga att regering och riksdag lirar i en annan värld och SvD rapporterar att IPRED klubbas.

Tjejen jag läste om i tidningen vill något helt annat än den maffialika innehållsindustrin som just fått igenom sin alldeles egen indrivarlag.

Ändå orkade eller ville inte tidningen förstå vad jag menade med att de kunde lägga en av mina debattartiklar bredvid något av dessa reportage de kör. Eller åtminstone i samma nummer.

Tidningen hade inte behövt koppla ihop företeelserna. Det hade ändå förhöjt innebörden av deras artikelserie om artister som väljer sina egna vägar.

LT har publicerat en av mina debattartiklar och den hade reportern framför sig när han senare genomförde en trevlig intervju med mig i telefon. Men resultatet i tidningen blev väl sådär. Vad är till exempel en politikerstat? Jag vet inte och har aldrig tagit ordet i mun. Men det skriver LT att jag sagt.

Jag får skylla mig själv. Jag borde ha begärt att få motläsa. Jag struntade i det eftersom killen lät pålitlig och redlig i telefon.

Glädjande nog lyckas man bättre på annat håll och på Newsmill skriver ett gäng på skarpen, mot det egna partiets trista hållning.

Även om det känns trögt. Stenen är i rullning.

* * *
Den som vill rösta på en författare och upphovsman som hatar IPRED, läs föregående inlägg.

Inga kommentarer: