tisdag, februari 24, 2009

Sprid giftet om IPRED vidare


Från början tänkte jag blogga om mitt skrivande och ha bloggen som kontaktyta till mina (bok-)läsare. Så har det inte blivit.

Istället kämpar jag här för att upprätthålla det vi tagit som så självklart, men som visat sig vara allt annat än just självklart; demokratin.

FRA, IPRED, Datalagringsdirektivet, ACTA och så vidare i en aldrig sinande ström av repressiva integritetskränkande lagar spänner sin hane längre än sin egen gräns och det de påstås ska skydda.

Jag tycker om idrott och att tävla, men det finns former av tävlingar jag tycker sämre om, som att lista bästa bloggen eller bästa boken, till exempel.

Ta vilka bloggar som helst i min bloggrulle och försök jämföra eller rangordna. Jag finner det helt meningslöst, för att inte säga idiotiskt, både som sysselsättning betraktat och som värdemätare.

Jag är emot sådana konstlade rangordningar ändå blev jag själaglad när Opassande vann!

Jag är inte konsekvent, men jag blygs inte att erkänna att jag kan vara emot en tävlingsform för att sedan genast bli löjligt glad när en viss vinner!

Jag har i flera veckor tagit beslutet att inte vara med i den tävling över "Bästa författarblogg" som tidningen VI har startat. Jag blev sur när jag upptäckte att jag var med. Ingen frågade!

I alla andra tävlingar jag varit med, SM i fallskärmshoppning och sådant, har jag av egen kraft och vilja anmält mig. Här var jag bara med, upptäckte jag. En dag droppade det in besökare länkade från VI som var här och snokade, och sen har en del rent av mage att rösta på mig.

Jag surnade allt mer. För varje röst jag upptäckte att jag fick blev jag helt bakvänt ännu surare. Men jag kunde inte låta bli att titta. Det hör helt enkelt till min inkonsekventa hållning i ämnet bloggtävling, har jag märkt.

Men framför allt är jag trögtänkt. Först idag slog det mig. Den kamp vi alla bedriver är viktig. Jag tror det är för sent att klättra till toppen, men för varje snäpp uppåt på listan vi som driver dessa frågor kommer, desto bättre.
Det är bra för demokratin och integritetsfrågorna.

Då hittar fler läsare utanför vår krets inte bara min blogg, utan de ser även länkar och bloggrullar och börjar läsa.

Därför informerar jag nu om att det går att rösta på ett gäng författares bloggar "Hos en Blogg för alla ".

Fri röstning gäller naturligtvis, men kanske man ska fråga var de står i IPRED-frågan först?
Det kunde ju vara en sak god som någon, för att sprida kunskap om hotbilden vidare.

* * *
bilden överst från ISHR jag har beskurit och manipulerat den

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket lurigt rösthorande :)

Du fick min röst.

Anders sa...

Där ser man!
Tack!

Kampen går vidare

Gun Svensson sa...

Kolla in inslaget i Kulturnyheterna kl 19.00 - som om det inte funnits lagar om upphovsrätt tidigare.

Anders sa...

Farmor, vad synd!
Jag är ensam hemma med barnen, de somnade precis just nu, kl 20.09...
jag har hållit på sedan kl 18.15...

Gun Svensson sa...

Programmet kan väl kollas på nätet? Jag förstår att du är utpumpad - du har hållit högt tempo den senaste tiden. När jag såg Kulturnyheterna och vilka krafter vi har emot oss förstod jag att när denna kulturelit tågar till riksdagen då darrar politikerna. Vi kan bara trösta oss med att - hur var det nu - inget kan stoppa den idé vars tid har kommit?!

Anders sa...

farmor.
nej, ingen kan stoppa idén.
Har man uppfunnit tryckpressen har man.
Har man uppfunnit grammofonen har man.
osv.
Det hela får egentligen ett löjes skimmer över sig. eller hade haft om det inte var så förtvivlat allvarligt.

jag har letat lite sporadiskt på svt hemsida men ej hittat inslaget.

Gun Svensson sa...

Har en länk på min blogg, men du har en här också - väl bekomme:
http://svtplay.se/v/1458123/kulturnyheterna/25_2