söndag, mars 11, 2007

Hem till mig finns snart 2 enkelriktade och 1 dubbelriktad motorväg

Uppfart för dubbelriktad motorväg

Det heter att konkurrens är bra. Kanske är det så, men ibland undrar jag. Särskilt när det gäller infrastruktur.
Ingen, absolut ingen skulle få för sig att bygga 3 motorvägar hem till min by med fyra hus spridda med 200 meters avstånd. Ändå är det precis vad man håller på med.

Länge har en enkelriktad motorväg funnits på himlen ovanför oss. Satelliter däruppe bombarderar oss med hundratals teve- och radiokanaler, bland annat SVT i digital form.

Om 25 dagar släcker man det analoga TV-nätet här jag bor. Istället bygger man ett digitalt markbundet nät som kostar miljarder, fast satelliterna redan finns och kan prestera exakt samma sak – ge oss statstelevision…

Som lök på laxen trängs nu TV-distributörerna nere i min skog, där Jämtkraft låtit resa en transformatorstation. I stationen kommer inte enbart stormsäkrade elkablar upp ur jorden, utan även bredbandsfiber.

Fick jag välja byggdes endast denna sista infrastruktur ut, den dubbelriktade fibern. För mig är det en gåta varför vi alla via skattsedel och licenser ska betala digital marksänd TV som bara kan gå ena vägen. Satelliterna sprutar redan ur sig tevekanaler – och visst hade det blivit billigare att bara dra fiber - som ett dubbelriktat komplement till det satelliterna redan klarar av i form av TV-kanaler.

Hur som. Nu är det bara 200 meter kvar till mitt hus. Tjälen ska ur marken, en entreprenör ska få tummen ur och gräva, sen har jag bredband. Så jag gnäller inte, men är ändå irriterad över dumheten, att man bygger alla dessa onödiga och svindyra motorvägar hem till mig. Jag kommer bara att använda en av dem i vilket fall; den dubbelriktade.

Inga kommentarer: