onsdag, januari 20, 2010

Den stora val- och civilisationsfrågan

Jag brukar tycka att Göran Greider blivit förutsägbar. Att det var länge sedan han tillförde något i debatten. Idag tar jag tillbaka.

Den analys han gör på ledarplats i Dalademokraten om att de rödgröna måste tänka längre i sjukförsäkringsfrågan är lysande. Att borgarna redan kört rejält i diket, står utom allt tvivel.

Greider: "Sjukförsäkringen är inte vilken fråga som helst. Den utgör, tillsammans med sjukvården, välfärdstatens centrala nervsystem. Sjukförsäkringsfrågor är civilisationsfrågor."

Han skriver också: "När den på allvar brakade loss mot slutet av förra året och cancersjuka människor i TV-rutan vädjade till ministrar om empati, ja, då var det som om svensk politik återfann något av sin kärna. Plötsligt gick det inte längre för borgerligheten att komma undan kritik, vilket också berodde på att den nya sjukförsäkringen slår blint och grymt inte bara mot arbetarklassen utan högt upp i tjänstemannaleden. Det föraktfulla talet om ”bidragssamhälle” fick en annan innebörd. Många människor insåg att ”bidragssamhälle” bara är en nedsättande omskrivning av begreppet generella sociala rättigheter"


Det är denna fråga som kommer att avgöra valet. Jag skriver detta eftersom jag vet att flertalet av mina läsare är Pirater.

Jag skriver som privatperson, inte som representant för något parti. Jag anser våra socialförsäkringssystem ovärdiga. Jag anser att Greider har rätt. Alla borde läsa hans snabba och lättfattliga analys.

Att skapa lagar och regler kring våra socialförsäkringar handlar i högsta grad om reell och direkt kännbar frihet och rättvisa. Det är en djup demokratifråga.

Precis som i integritetsfrågorna är borgerligheten på en helt annan planet och helt oförstående att en majoritet av folket är upprörda. De rödgröna har ett bättre förslag, men är ännu inte riktigt i mål.

Finns det andra politiska spelare som kan ta upp bollen? Jag tolkar läget som att det är av yttersta vikt att det lila laget tar tag i frågan, på ett eller annat sätt. Om inte får vi se till att de rödgröna vinner valet samtidigt som vi puffar dem ett litet steg till i rätt riktning.


Edit: Även "Mitt i Steget" på sjukförsäkring och hur DN feltolkar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte Du har Piratpartiets libertarianer, nyliberaler och alla andra människor med empatistörningar med Dig i den här frågan.

Lars-Erick Forsgren sa...

Anonym. Och ev pirater dessutom.

Är inte en respektfull behandling av sjuka en integritetsfråga?
Att behandlas utan att ens värdighet blir trampad på vare sig av fk-tjänstemän eller av politiker, med ett helt eget regelverk.

Om pp inser att även detta är en integritetsfråga kanske inte valet är förlorar än för pp.

Anders sa...

Lars-Erick: Mitt i prick L-E!

Det är den viktigaste poäng jag här försöker ge uttryck för.

det finns fler och jag hoppas snart hinna posta, men jag måste helt enkelt vara mer afk numer :)

Lars-Erick Forsgren sa...

Jag tänkte väl det, Anders, att du och jag ser lika även på detta.
Och ser att du utvecklat det mera i nästa bloggpost.

Sen har du ju tyvärr rätt i att verkligheten kräver att man är borta från tangentbordet, kanske mer än man vill.