onsdag, januari 13, 2010

Statlig porr del III (Sadism)




Vad är demokrati för dig, Fredrik?








Jag är, eller snarare, var en gång spontan som barn. Innan skolan.

Strax lärde jag mig att det jag sade, gjorde, eller gav världen, var fel.

Då bestämde jag mig: Jag måste låta varje tanke, varje ord, gå genom alla de tre sfärerna; lycka, leda och sorg, innan jag säger det jag tänker till människorna.

Så jag blev försagd och sade inte ett knyst.

Utom när jag i rusiga ögonblick av livet inte kunde vara tyst.
(Vilket alltid ledde till kvarsittning, straff)
________

Var är jag nu, 42 år efter beslutet att vara tyst?

Varje dag är en en kamp att återerövra livet. Jag befarar att de är så för oss alla.

Vi måste ständigt påminna oss att inte bli rädda. Inte skapa fasa istället för tillit och glädje.

Den gyllene regeln, att ge andra vad du själv vill ha.





(Fri fortsättning på de två närmaste inläggen i tiden.

1 kommentar:

Karl sa...

Demokrati : När det är moraliskt ok för en majoritet individer inom ett geografiskt område att med VÅLD påtvinga sina preferenser och livsval på en minoritet.