söndag, mars 19, 2006

Absurditet




Mina vänbloggar har tagit upp Anitra Steens pension som ett problem. Vi talar om 25 miljoner.
Abobabo inordnar henne under girighetens fack medan Spacelounge mer kan sägas vara indignerad.

Jag förvånas att någon vill ta jobbet. Ett mer schizofrent uppdrag finns inte. Tänk att vara ytterst ansvarig för den största och bästa spritbutikskedjan i världen. Vare sig i London, New York eller Paris finns motsvarigheten till det vinsortiment, ölsortiment eller spritsortiment, som vi hittar hos Systembolaget i lilla Östersund, Borlänge eller Karlsborg. Men Anitra Steens uppgift är inte att kränga sprit. Istället är hon ålagd att göra allt hon kan för att sänka försäljningen i sina fina butiker. Helst till noll.Samtidigt är det underförstått bra om hon lyckas hålla försäljningen uppe, så att svenska folket slutar att pendla till Tyskland med släpvagnar, för då tycker uppdragsgivaren, regeringen, att den förlorar all kontroll. Om jag erbjöds uppdraget skulle jag överväga följande: Hur översätta till ett värde i pengar den oerhörda psykiska plåga det måste vara att bara ta sig ur sängen för att gå till ett sådant arbete varje morgon?Jag kan inte tänka ut en tillräckligt stor summa som skulle få mig att nappa.

Om jag tycker att Anitra Steen är värd sina pengar?

Jag väljer att citera Strindberg: ”Det är synd om människorna.”

Särskilt när de drivs av girighet.

Inga kommentarer: