onsdag, mars 15, 2006

Laxermedel mot modstulenhet

När Bibeln inte räcker till för att förklara allt får man ta till Douglas Adams.
Utan hans ”Liftarens guide till galaxen” vore livet några snäpp mer ofattbart än vad det är.
Ta det här med skapelsen till exempel. Det är en rätt komplex grej som tål att kollas in från alla upptänkliga vinklar. Douglas benar ut begreppen:

”Det finns en teori som säger att om någon någonsin upptäcker vad Universum är till för och varför det existerar kommer det omedelbart att försvinna och ersättas av någonting ännu mer bisarrt och obegripligt. Enligt en annan teori har detta redan inträffat.”

Hur det riktigt går till vet jag inte men det känns precis som om personer som Douglas Adams räddar mitt förnuft från att sugas in i de permanenta svarta hål som omger en del trista typer som spankulerar runt mitt ibland oss hederliga helyllemänniskor här på jorden.

3 kommentarer:

Anders sa...

Vad bra! Då slipper jag undra mer över om jag skulle gå och se filmen ändå.
Men visst är han lite kul, Douglas:)

Patrik Pettersson sa...

Hmm...

Med tillgängliga data om vår värld så är det svårt att inte hålla med Douglas om att det där skiftet redan ägt rum, kanske inte bara en gång...?

Har förskt lära mig flyga genom att ramla och glömma bort att jag ramlar. Hittills ingen framgång...

Stor kram!

/patrik

Anders sa...

Jag försökte också det där. 2864 gånger, närmare bestämt, ser jag när jag tittar efter i hopploggboken. Men jag var så feg att jag hade fallskärm på mig varje gång!!!
Ännu större kram, fast det är svårt att leverera eftersom du enligt hustrun är den största kramaren av alla.