fredag, november 21, 2008

All sörja som kastas över oss

Vi lever i en kusligt tid. Frihet och demokrati håller med FRA, Ipred, tillägg och telekompaket flyga helt åt fanders. Ibland vet jag inte hur jag ska attackera denna sörja av dålig politisk smak. Eller kanske rättare; okunskap.
Ska jag sätta mig ned och skriva bra texter? Jag gjorde det en gång, lade 14 timmar på en text, som jag hoppades skulle få plats i ett lite större forum än min blogg. Jag skickade debattartikeln till 6 tidningar, fyra har inte ens svarat, SvD och DN sade att de inte hade plats. Jag kallar inlägget: "Riksdagen, vårt största hot mot demokratin".
Texten håller god kvalitet. Ämnet är viktigt. Alltså är det något annat som gör att tidningarna väljer bort den.

Livet är så konstigt. När jag just debuterat med "Månskensligisten" ringde tidningarna upp mig. Jag var het. Man skrek i luren att man ville ha mina texter. Även SVT TV3 och TV4 ringde och drog i mig och ville få mig att sitta i morgonsoffor och fan vet vad.
Jag satt i två tre sådana där soffor, sen sa jag: Nu får det fan vara nog! Jag vill hoppa fallskärm!

...

Jag inser nu att min totala kallsinnighet då för 14 år sen var den dummaste attityd jag kunde ha anlagt. Jag missade mitt fönster att kliva in i kändisvärlden.
Å andra sidan hade jag inte stått ut med att vara där under dessa år, men nu har jag och mina nya vänner viktiga saker att framföra.
Nu hade jag haft nytta av att vara en av dem som med automatik får in sina grejer i gammelmedia.
Det är bedrövligt vilka dåliga och intetsägande texter en del av mina kollegor ibland rapar ur sig.
Jag hittar mycket bättre texter på en rad bloggar, bara för att nämna några och helt utan ordning Scabernestor Enligt min humla Erik Laakso Lars-erick som jag hellre läser än exempelvis Jan G. På sitt sätt är det en gåta att han får så mycket spaltutrymme numer, men för 35 år sen, den 3 maj 1973, var han vass. Riktigt vass.

För att blicka ut lite över Europa läs Scaber Nestor: Sverige håller på att säljas ut.

Jag vill skriva om telekompaketet, som liksom FRA på sitt sätt har en koppling till det Janne G skrev om då för 35 år sen, men har inte tid. Josef tar upp det och länkar till lämpliga källor på ett bra sätt, varför jag slarvar idag - och ägnar mer tid till barnen istället -

Och nu över till något helt annat, men minst lika tragikomiskt
Den sk krisen i våra banker. Hur den kan komma sig.




1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för omnämnandet.