torsdag, april 30, 2009

Den uteblivna politiska analysen

Läste gårdagens DN som vanligt igår morse. En text fick mig att må lite illa, men jag lät saken bero och försökte få illamåendet att försvinna av sig själv: För jag brukar inte ta upp enskilda skribenter för att ge mig in på hur de skriver.

Jag anser att det bara kan ge dålig karma i nästa liv, om något sådant finns, och redan här i jordelivet kan jag tycka att pajkastning är ganska trist.

Men igår passerade Hanne Kjöller på ledarplats i DN alla tänkbara nivåer och sjönk till en botten som är så mörk att den inte går att beskriva.

I mitt stilla kontemplativa sinne har jag nu i ett dygn försökt att försvara henne. Kanske hade hon en olycklig dag, en sådan där när tankarna är som sirap och texten inte vill rinna till, vilket kan vara nog så olyckligt för en skribent. Som bloggare har jag det enklare. Jag struntar i att skriva sådana dagar, men ska man som Hanne motivera att någon betalar ut en lön, så tja, man kanske tvingar sig.

Men visst hade det varit klädsamt om Hanne i sitt betalda värv inte bara helt viljelöst hängett sig åt första slappa tråd av fria associationer som hon lät sväva ut ur sinnet och ned till tangentbordet utan att på något sätt filtrera det som kom ut.

Idag läste jag hennes text igen och hur jag än försöker vara välvillig kokar den ned till två möjliga tolkningar: Antingen är Hanne Kjöller i den givna texten medvetet och totalt intellektuellt ohederlig, eller så är människan enfaldig.

Jag vet inte vilket som är värst med tanke på att att hon är anställd av en ledarredaktion för att utföra politiskt vettiga analyser. Åtminstone levde jag fram till igår i tron att det var därför tidningar som DN har ledarredaktioner.

Numer är jag osäker även på det.

Bedöm själva

16 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, beklämmande av Hanne K i DN.
Men det är väl så som smutskastningen emot pp kommer att bedrivas nu.

Vi kan bara hoppas det är kontraproduktivt.

Anonym sa...

Bravo Anders!
Utan att nämna ett enda sakligt argument försvarar du olaglig verksamhet.

David sa...

Anonym:

Argumenten har förts in absurdum. Men den artikeln skiter i argumenten och likställer en hel folkrörelse med några få individers uttalanden. För vissa av oss handlade det aldrig om att få ladda ner film och musik gratis. För de flesta av oss var det länge sen det gjorde det. Att DN och andra alltjämt väljer att föra nedladdningsfrågan i fokus tyder på att de inte har någon hållbar argumentation mot frågorna om integritet, rättssäkerhet och demokratins bevarande som vi ideligen ställer.

Anders Nilsson sa...

Jag är övertygad om att debatten tjänar om att föra den på Davids nivå. När du Anders gör det till en fråga om HK´s eventuella förståndsgåvor så mister debatten tempo, fokus och rättfärdighet.
Ytterst handlar det om hur vu kan ge det socialdemokratiska begreppet frihet en innebörd och övertygande storhet för ett 2000-tal som ropar efter en vision om framtiden. Varken mer eller mindre.

Anders sa...

@ Lars-Erick: Smutskastning kan ha en kortsiktig effekt och fungera.
Den mer långsiktiga effekten är osäkrare, framför allt kan man egentligen inte kontrollera hur smutskastning slår så det är ett farligt vapen.

Personligen är jag ledsen för att jag i mitt inlägg som ju svarar på hennes låghet, också det blir lågt.
jag förklenar hennes förståndsgåvor, vilket egentligen är helt onödigt...


Men jag blev arg.

Anders sa...

@ Anonym.
@ David.

Tack David. Du som följt min blogg förstår vad jag försöker både säga och åstadkomma med det här inlägget.

Jag är inte pirat. Jag har aldrig fildelat. Jag är för upphovsrätt, dock måste den revideras kraftigt för att harmoniera med den nya tekniken och tiden.

Att Hanne medvetet uraktlåter att göra en journalistisk ordentlig granskning av hur det kan komma sig att de gamla partierna går kräftgång medan Piratparitet växer så det knakar är oförlåtligt.

Det är sådana analyser hon och hennes ledarredaktion ska syssla med, inte smutskastningskampanjer av det snabbast växande partiet i Sverige, som nu ser ut att komma in i EP.

Anders sa...

@ Anders: Tack för dina ord; du skrev:
"Ytterst handlar det om hur vi kan ge det socialdemokratiska begreppet frihet en innebörd och övertygande storhet för ett 2000-tal som ropar efter en vision om framtiden. Varken mer eller mindre."

Det är verkligen exakt vad det handlar om. Det är bland annat det jag kämpar för att belysa inåt i partiet.

Jag hoppas nu att vi inte förlorar så mycket tempo för att jag i ren ilska råkade förklena Hannes förstånd.

Men jag kan verkligen inte låta bli att tycka att det är både oansvarigt och oförlåtligt av DN:s ledarredaktion att underlåta att göra en journalistisk ordentlig granskning av Piratpartiets exempellösa tillväxttakt, allt medan övriga partier står still eller långsamt förtvinar.

Det är sådana analyser en ledarredaktion ska syssla med, inte smutskastningskampanjer av den snabbast växande medborgarrättsrörelsen i landet, som nu ser ut att komma in i EP.

Jens O sa...

Det som gäller nu, är att få Citizens' Rights Amendments och 138 / 166, att gå igenom plenum den 5 maj i EU-parlaamentet.
Det får våra meborgeliga fri- och rättigheter, att även ingå globalt.
Vänsterpartiet är för och Miljöpartiet är för, så vad väntar SAP på?

Anders Nilsson sa...

Anders, vi kämpar mot en konservativ strömmning, hämtar sin näring ur ett noistalgiskt föhållande till tiden före krisen, i socialdemokratins fall till tiden föer krieserna, vänstern söker framtidens nycklar i 70-talet och Keynes, Östros och Sahlin hävdar på full allvar at den avgörande frågan i svensk politik är statsfinanseillet ansvaratagande. Och innerst inne tror jag att de flesta av oss anar att det är helt andra frågor som är viktiga, frågor som ställs av en värld och en världsordning som befinner sig i total upplösning. En värld sopm roppar efter just frihet, jämlikhet och solidaritet.

Michael Gajditza sa...

Var inte ledsen om du råkat förklena hennes ev. förståndsgåvor. Den detaljen sköter hon själv alldeles förträffligt med vad hon skriver.

Det enda jag ger henne rätt i är att det, ursäkta franskan, är för jävligt med de hot och trakasserier som förekommer. Vad hon dock, med nyttjandet av ett minimum av förståndsgåvor, borde inse att det är samma typ av svans som t.ex följer fotboll enbart för att slåss, som på detta sätt nu gör bort sig som pirater.

Annars är det nog som Lars-Erick säger att det är dags för de hätska angreppens tid nu. Tänk då på vad Gandhi sa en gång;

"First they ignore you,

then they laugh at you,

then they fight you,

then you win."

Tredje stadiet inlett. Den 7/6 gäller det att nå fjärde stadiet!!

Beelzebjörn sa...

Hannes förståndsgåvor vet jag inget om, men jag kan ju läsa...

...Och jag vet inte riktigt vad jag ska tro om ledarsidornas syfte heller, längre. Tidningar som DN drivs inte av folk som inte är noga med att få precis vad de betalar för från sina skribenter, vilket i sin tur leder mig till att anta att det inte är dumhet som ligger bakom innehållet i artikeln.

Det där med ledare är intressant. Höll på med en debattartikel för en tid sedan, och fann av en slump att två lokaltidningar i vårt avlånga land hade identiska (i det närmaste) artiklar i sina ledare. Lite lurande, och det framkom att båda hade köpt sin artikel av Liberala Nyhetsbyrån i Stockholm...

Inte för att det framgick någonstans i de respektive tidningarna.

Man köper väl en lokaltidning för ett lokalt perspektiv, inte färdigpaketerade åsikter från en tankesmedja i Stockholm? Okej för att utrikesnyheter kommer från en byrå som TT, men ledaren???

Märkliga tider, eller så har jag bara varit naiv innan.

Låt oss f ö hoppas att MG och Gandhi har rätt.

Michael Gajditza sa...

Hej! Hittade en föregångare till oss engagerade bloggare här http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_2823195.svd

och kommenterade artikeln i bloggen.

@beelzebjörn, Hej! Gandhi hade ju iaf rätt så då hänger det väl på mig nu då......? *S*

Beelzebjörn sa...

@MG

Oss, Micke.

Det hänger på oss.

;)

Anders sa...

@ Alla.
Förlåt mig. Jag har varit off några dagar.
Jag kämpar för att överleva som företagare...
vilket nog inte kommer att funka.

Lars-Erick Forsgren sa...

Anders. Alla kan känna sig off.
Av olika orsaker.
Men nu är det ju vår, det ger nya krafter.
Även om vi inte hinner eller vill tillbringa varje ledig (ledig?) timme vid datorn.

Beelzebjörn sa...

@Anders:
Chill mannen... ;)
Vi lever rövare i ditt kommentarsfält så länge.

Hoppas det ljusnar med företagandet.

Började just läsa första delen av din triologi, förresten. Ser riktigt lovande ut.