fredag, april 03, 2009
Ett uppdrag till Handelskammaren?
Ett gäng bloggare bjöds in till Stockholms Handelskammare. Peter Wallenberg junior var ditbjuden som någon form av gästföreläsare, men mest som dragplåster, antar jag.
En kväll där människor minglar och möts blir alltid mångfasetterad. Erik Laakso uppfattade Wallenberg som en god kapitalist, genom hans och framför allt hans familjs långsiktighet i sina affärer. Allt medan HBT-sossen spetsade in sig på frågan: "Är verkligen handel till varje pris bra, när fortsatt handel med Maroco gjort att förtryck och krig mot västsahara kan fortgå decenium efter decenium?
Av naturliga skäl hade vi även en längre diskussion om bonusar, inte helt oväntat var handelskammaren för.
Själv satt jag tyst mest hela kvällen. Jag lyssnade. Jag hörde att moderater som var där, även Wallenberg, tyckte illa om girighet, tyckte illa om dåliga eller felaktiga spelregler på marknaden.
Det slog mig med våldsam kraft att mina motståndare politiskt, främst moderaterna, brinner lika mycket som jag, eller som min partikamrat Josefin, som också var där.
Handelskammaren, och i viss mån Peter, bjöd in oss för att öppna en dialog. Vi vill alla förbättra samhället, men vi har väldigt olika syn på hur det ska gå till.
Det är ingen hemlighet att handelskammaren tror på handel och fria affärer. Handelskammaren och Peter stack inte under stol med att de gärna ville påverka politiker, i för dem rätt riktning.
Så långt delar jag vision och intresse med både Wallenberg och Handelskammaren. Detta delade intresse bör vi ta till vara, så långt vi har det gemensamt.
Kanske kan Stockholms Handelskammare hjälpa oss alla i kampen att få politikerna att förstå att Internet inte ska regleras sönder med integritetskränkande lagar, eller lagar som ger vissa bransceher och företag monopollik ställning.
Det häftiga med Internet är att det öppnar för helt nya affärsmöjligheter. Tillväxtpotentialen är enorm. När varor och tjänster blir digitala kan man reducera deras lagerkostnad till noll.
Jag som författare ser gärna att jag slipper ha med ett förlag att göra. Ett förlag som tar merparten av vinsten.
Redan idag kan man tänka sig att skriva böcker genom att endast skapa en fil som läggs på en server någonstans i världen. Man skapar inte något fysiskt enda exemplar. När kunden via en nätbokhandel beställer boken, trycks den. Nätbokhandeln distribuerar och tar betalt.
Denna modell är under utveckling i USA. Amazon har kommit långt. Det som står ivägen är, just IPRED1, och alla stridigheter kring upphovsrätten .
Vi måste lösa denna strid - och den inslagna väg underhållsbranschen med branschorganisationer slagit in på leder fel.
At få lagstiftaren att stifta ett sorts priviliegiemonopol som sträcker sig enda till polisiära befogenheter hör inte hemma vare sig i en fri demokrati eller in en fri handel.
Det finns tusentals, ja miljontals nya affärsidéer och nischer att utveckla bara lagstiftaren ställer lagarna kring Internet till rätta.
Med den nya tekniken blir det lönsamt att hålla lager om flera miljoner boktitlar, allt medan en vanlig bokhandel på stan som måste betala personal, lagerutrymme, skatter endast kan hålla något tusental titlar.
Som Chris Anderson på tidningen Wired har uttryckt det:
"Framtidens ekonomi handlar om att sälja mindre av mer".
Med hjälp av Internet kan vi skapa en aldrig tidigare skådad mångfald - och den blir ekonomiskt bärkraftig.
Att hantera en oändlig mängd nischböcker eller nischmusik eller nischdataprogram skapar i sin förlängning sammantagna volymer som kan slå dagens vanskliga hitlisteförsäljning.
En annan ekonomisk poäng - Genom att skapa nischprodukter, hellre än megahits, ger mindre riskexponering. Man behöver helt enkelt inte riskera lika mycket kapital.
Det är redan bevisat att detta fungerar. Chris Anderson på tidningen Wired har redan fört det i bevis. Det är så Amazon fungerar. Det är så Google fungerar och andra "agregatorer" på nätet som kan skapa helt nya kontaktytor mellan kreatör och kund, mellan säljare och köpare.
Vi har oändligt stora och härliga affärer att göra i framtiden - bara vi skapar rätt sorts frihetlig lagstiftning kring Internet.
Jag ser Stockholms handelskammare som en otroligt viktig och kunnig part i att få våra politiker att förstå att det är av yttersta vikt att de skapar rimliga spelregler och lagar i detta fantastiska media för handel som tar bort all friktion i form av lager- och distributionskostnader.
Gör vi detta på ett vettigt sätt får vi också efterhand möjlighet att börja tala om fördelning av allt överskott i form av vinst som affärerna skapar.
Nu håller vi istället på att förstöra Internet innan vi ens på allvar har börjat pröva, än mindre utnyttja dess fantastiska och enastående egenskaper för fri handel.
* * *
Några som var där, (Enligt E. Laakso) Johan Ingerö, Per Gudmundsson, Merit Wager, Edvin Alam, Josefin Deiving, Per Ankarsjö, Rosemari Södergren, Paul Lindqvist, Andreas Krohn (som jobbar på handelskammaren, Fredrik Westerlund (som inte bloggar på denna adress längre men som återkommer på annan plats snart enligt uppgift), Jesper Svensson och Henrik “Flute”.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Hej Anders-San! Sverige blir ordförandeland i EU i sommar. Sveriges regering har i dagarna skrivit till EU och bett dem inte vara så hemlighetsfulla om ACTA, handelsavtalet som EU förhandlar med andra länder utanför EU om. Och vars konsekvenser man inte vet annat om än att tullen kanske får gå igenom din telefon, mp3-spelare eller dator för att kolla om du har sparat piratfiler, d.v.s. bedrivit "hets mot upphovsman." Det här borde verkligen vara på agendan för Stockholms Handelskammare. Mer om detta här:
http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/artikel_2686299.svd
Ps/ Såg f.ö. att Thomas Tvivlaren i en kommentar hos Josh tyckte att dina böcker om Djingis Kahn var de snyggaste han sett. Håller med!
Nästa bloggarkväll, den 12 maj, blir om just IT-frågor. Låt oss utveckla detta då.
En tjänst som den du efterfrågar, d.v.s. där du laddar upp din bok som sedan trycks och säljs on-demand finns redan. HAX använder http://www.lulu.com/ för att sälja sin bok. Sen är givetvis det svåraste att marknadsföra boken, på ett sätt som ger en god intäkt.
@ Erik Hultin.
Japp, vad kul!
Jag har sett att Hax gett ut en bok, men inte gjort iakttagelsen att det var lulu.com.
Däremot håller jag på att gräver i spåren kring den bok om den logaritmiska grafen som Chris Anderson (Wired) skrivit och som han kallar "Longtail".
Han nämner just lulu.com.
Jag har precis börjat tänka i sådana termer för min nästa bok i serien om Djingis Khan.
Jag skulle vilja samla duktiga människor virtuellt, sådana som kan agera redaktör, illustratör osv.
Jag tror inte vi ska dra på oss kapitalkostnaden för en print on-demand maskin, men däremot producera djävligt snofsiga digitala filer som exv sådana som lulu.com kan trycka.
I takt med att dessa on-demand-maskiner blir bättre kommer priset att pressas och närma sig vanligt tryck, i vart fall i mindre serier.
@ Andreas. Jag hoppas kunna komma loss då, men jag bor 64 mil från Handelskammaren!
Men ett möte om just IT och Internet känns både angeläget och spännande.
Skicka en kommentar