lördag, oktober 25, 2008

Bestulen

Det är bara att erkänna. Det här är den bok jag slitit mest med och jag är stoltast över. 
Nu är den stulen. Pallvis med böcker borta. Varken jag eller förlaget har tjänat en spänn.

Mitt författarföretag var redan back. Stölden gjorde inte situationen precis bättre. 

Så här skriver nätbokhandeln Ord & Bok om mina visdomsord: 


Tankar och visdomsord
På ytan ser det först ut som om boken handlar om dråp och krig på 1200-talet. Så är det inte. Den handlar om att vara människa - och härskare. Att ta makten över sitt eget liv, men även att med framgång leda andra. All civiliserad polityr tycks borta. Ändå är budskapet högst moraliskt, även om det här kallas dygd. Fram träder hur vi människor i alla tider möter motgångar och väljer strider. Både på det personliga planet - och hur stater utövar makt. Författaren lär oss att se sanningen ur ett något brutalare perspektiv än vanligt. Inte utan humor. Det är hela tiden tänkvärt, ibland med en så halsbrytande logik att det stegrar njutningen än mer. Det här är allvarlig visdom förpackad på ett för intellektet förbluffande trevligt sätt


Jag förklarar lite mer här>

Janis Joplin: "Freedom is just another word for nothing left to lose"

6 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Helt förfärligt - vad sjutton kan du och förlaget göra åt detta?

Anders sa...

Det finns inte så mycket att göra. Jag har som ordförande i min fallskärmsklubb haft med konkursbon att göra tidigare. Finns det tillgångar kvar står bankerna först i kö, sen kommer möjligtvis övriga fordringsägare i datumordning, alltså vem som sände in sin fordran/faktura först.

Det här företaget ägde inget annat än ett lager böcker, men det hade han redan reat bort...
mobiltelefon, lite krafs fanns väl skrivet på firman också...

Anonym sa...

Ja egentligen är det din förläggare som skall beskyllas för dåliga affärer. Han kollade ju inte upp köparen vilket är brukligt om man är det minsta osäker på att få betalt...annars får du ge ut den på nytt för du har väl dina rättigheter kvar?
UiU

Anders sa...

UiU: Alldeles förläggaren som gjort fel.
Han påstår att han gjorde kreditcheck på karln, men jag undrar jag...

Hur som helst, det kan bli ny utgivning, men i sådana fall väntar jag tills jag klumpat ihop alla böcker och byter förlag på hela raskte.

Anonym sa...

Skall Up-north så jag tar med mig den bok jag har...UiU.

Anders sa...

Ok!
Och jag är glad för Förläggaren hade sparat 14ex?! så de exen är hemma hos mig nu.

Av någon anledning håller jag i dem hårt. Vet inte varför! Jag behöver ju bara 1 ex....

Men faktiskt, det händer ibland att "viktigare" personer behöver exemplar. folk som sitter på beslutande plats i stipendienämnder... sådana...
De lovar alltid att lämna tillbaka böcker, men det händer aldrig att de gör det. De snor författares böcker, sen ser man inte röken av några stipendier:-)