onsdag, oktober 15, 2008

Hon gav mig 3 timmar istället för 3 minuter

Berit Andnor (s) konst.utsk.ordf.

Vi "samurajer", dvs medborgare, som bearbetar samtliga riksdagsmän har haft det tuffast att få svar från borgarna - och socialdemokraterna.

På olika vägar snirklade jag mig fram till Berit Andnor, Konstitutionsutskottets ordförande. Hon svarade i ett mejl via ett ombud:

"Hej 
Jag tänker inte svara. Dels därför att jag aldrig svarar på enkäter. Dels därför att vi socialdemokrater röstat nej till FRA-förslaget. Och kommer att göra det igen eftersom vi vill ha en ny parlamentatisk utredning. 
Det är också förklaringen till att all mailbombning som förekommit och alla frågor i denna fråga i regel bara skickas till de borgerliga ledamöterna. Helt enkelt därför att det är de som äger frågan och vägrar lyssna på våra förslag. 

Detta kan du skicka vidare till Anders eller förklara för honom. 

Hälsningar 
Berit"


Inte en så bra start på vårt samtal alltså. Och det är ju dialog vi vill.

Döm om min förvåning. I morse ringde Berit till mig. Efter lite artighetsfraser sade hon: "Vet du att jag jobbat med FRA i ett och ett halvt år, bland annat som konsitutionsutskottets ordförande? Vi har försökt stoppa det i mitt utskott eftersom det kan eller faktiskt strider mot grundlagen. När vi inte kunde stoppa det ville vi ha lagförslaget vilande, vilket går när det rör sig om förslag som kan inkräkta på grundlagen."

Vi kom att prata i över 40 minuter. Jag bad enträget att hon skulle svara på vår "enkät". Av vårt samtal förstod jag ju att det skulle ta henne max 3 minuter att svara och mejla tillbaka enkäten. 

Hon vägrade. Istället bad hon mig lyssna. Och jag lyssnade. Och ställde stickfrågor. Sen bad hon mig helt enkelt att kolla fakta i de dokument hon skulle sända mig. 

"Varför vill du inte svara på våra frågor?" sade jag.

Hon skrattade till och sade:

"Du tycker säkert att jag är fånig men jag vill inte."

Nu har hon skickat dokumenten. Jag vill redovisa dem vettigt med länkar, helst hinna göra bra sammanfattningar, men totalt rör det sig om 5 Mb pdf-filer. 

Tills vidare är detta Berit Andnors svar. Hon avslutade samtalet: "Så här har vi arbetat med FRA-frågan. Vi har med alla medel försökt stoppa den. Jag har jobbat med det i över ett och ett halvt år."

Det som slår mig är att hon väljer att ge mig mer än tre timmar av sin tid att leta upp dokument och prata i telefon, istället för att rafsa ned svaret som skulle tagit henne 3 minuter. 

Hur vi ska "behandla" detta hennes svar på riksdagssvar.se får jag återkomma till.



Motion tillsammans med mp att FRA-lagen ska rivas upp. 


Det rör sig främst om: 
* Försvarsutskottets betänkande 2006/07:FöU10

* Försvarsutskottets betänkande 2007/08:FöU15 Lag om signalspaning m.m. (förnyad behandling)

* Motion till riksdagen 2008/09:Fö269 Upphävande av FRA-lagen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Här:

2006/07:FöU10

2007/08:FöU15

och

2008/09:Fö269

Anders sa...

Tack Mikael!
Så himla svårt att navigera med tvååringen i knät som vill, tja använda musen till annat. Tangentbordet med för den delen!

Anonym sa...

Men du jag förstårhenne nog.
En enkät är så svart eller vit. Det ger ingen bakgrund och inga nyanser. Hon vill nog kunna visa att det finns tankar och substans bakom och inte "bara" ord.
Därför känns det bättre att låta dig ta del av en analys ist för en enkät.

Anders sa...

Suss: JApp, det är en sida av saken. En annan sida är att vi valde att strypa ned flödet av frågor som fanns i bloggosfären, från hundratals, till bara 5 som ändå täckte in den stora frågan: Är detta en demokratisk lag? eller är det en lag som liknar Orwells 1984?

Strider den rent av mot grundlagen? Som Berit A anser....

Här en länk till en gedigen rapport som visar att FRA inte funkar till det som den är avsedd för...
Rapportern är 300 sidor. Vi vill gärna att riksdagsmännen läser den, men det kan vi ju kanske inte begära:

http://news.cnet.com/8301-13578_3-10059987-38.html?part=rss&subj=news&tag=2547-1_3-0-20

Lars-Erick Forsgren sa...

svart-vita frågor? Kanske det, men jag tycker nog att ni lyckats bra med att konstruera frågor som bara kan besvaras som svart eller vitt.

Det borde främst vara ett problem för FRA-kramarna.

men Berit A då. Jag får ett intryck att hon , trots att hon säger sig ha jobbat med frågan länge, inte alls verkar insatt i problematiken. Tyvärr tyder hennes svar (som jag läser det) som att hon främst ser en partipolitisk poäng i att säga nej, inte att hon egentligen är emot lagen.
Hon är emot att Alliansen lägger lagen.
Trist.

Men kanske samtalet med dig Anders ändå gav henne en del att tänka på. Man vill ju hoppas...

Anders sa...

Lars-erick, tack! vi har slipat länge på frågorna och fick också hjälp och förslag från förbipasserande, främst på "opassande:s" blogg där allt startade.

Jag håller med om detta med Berit.
Kruxet är att hon o jag har upparbetat ett visst förtroende för varandra, vilket jag inte vill slå sönder.
En gång i tiden sågade jag henne vid fotknölarna i vår lokala tidning... säg tio år sen.
Så att hon ringde nu tycker jag var starkt.
Hon vill inget kontrollsamhälle, jag känner att hon och jag har en gemensam värdegrund, precis som jag känner med dig.
Lik förbannat hade det varit mycket bättre om hon också svarat!
Så vi säkert visste!!!
Men samtidigt är den här värdegrundskänslan ytterst viktig.
Jag känner mig övertygad att hon står ungefär där du och jag står i FRA.
Alltså gisslar jag henne inte mer nu. Men s som parti måste bearbetas vidare!