fredag, oktober 10, 2008

NSA och FRA och Riksdagsmän





Idag,se skriver om hur NSA avlyssnar militär personal och hjälparbetare i Irak som ringer hem.

Bush har sagt att det ska krävas att någon av parterna som avlyssnas är terroristmisstänkt. Enligt CNN och de uppgifter man fått in struntar man blankt i det. Man avlyssnar ändå.

Svenska FRA ska som bekant massavlyssna oss alla. Hela tiden. Därför har ett gäng medborgare ställt samman 5 enkla frågor till våra riksdagsmän.

Merparten av medborgarna jobbar med datorer och är väl insatta i tekniken.

Vi har fått in svar som är vettiga.

Vi har också fått in svar som är arroganta. Eller milt sagt undflyende. (Vi gjorde det enkelt, JA, NEJ, VET EJ, men så svarar inte riksdagledamöter.)

Vi tio som jobbar med det här ser oss som medborgare som är oroliga för vad lagstiftarna är i färd med att göra över våra huvuden. Vi har tänkt igenom våra frågor noga och under lång tid.

Då är det tråkigt att få sådana svar som Eva Flyborg (fp) avgett. Hon tillhör ett liberalt parti som tror på frihet och sedan urminnes tider, i vart fall på sådana papper som partiprogram, alltid värnat människans integritet.

Jag kämpar med mig själv nu. För jag vet inte riktigt hur jag ska tolka Eva Flyborgs svar.

Hon är en lagstiftare. Ändå har hon inte kunnat eller velat svara på en enda fråga. Istället har hon valt att skriva en märklig kommentar.

4 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Jag förstår ditt dilemma för det ligger i ryggmärgen att tycka att en liberal är en velig typ, men egentligen säger hon -å ena sidan och å andra sidan där för hon ser saken från olika håll.

Anders sa...

Nja, jag kan också tolka hennes "icke svar" som att hon upplever frågorna som obehagliga, att hon röstat mot sitt eget hjärta.

Och hennes, i mina ögon, lite arroganta ton i kommentaren kan också bero på det.

Att hon i FRA-frågan inte är riktigt ärlig mot sitt eget jag och sitt inre.

Är det så, visar det sig vara så, ska jag be min vän prästen Putte att be förbön för henne. Då mår ju inte Eva bra.

Då har partiet tvingat in henne i en position hon inte vill vara i.

Anonym sa...

Det här var mycket märkligt, Tina Acketoft (fp)

– Jag är starkt skeptisk till den nya lagen. Under tisdagen bestämmer jag mig för hur jag ska rösta, säger Acketoft till Sydsvenskan.
– Jag är jättebekymrad. Det är med stor vånda jag ser fram mot omröstningen. Min princip är att jag är extremt skeptisk till buggning, avlyssning och andra hemliga tvångsmedel, säger hon.

"Eftersom frågorna rör något som nu är helt hypotetiskt ..."

nu helt hypotetiskt?

Hon lever uppenbarligen i villfarelsen att FRA-lagen är uppriven!

Anders sa...

bengt:
Mycket märkligt, men ge mig gärna länk i sydsvenskan. Jag var just in o kollade, men hittade inte artikeln.
MvH
Anders W