tisdag, oktober 28, 2008

Hur kom alliansen till makten - egentligen

Efter alla lögner kring FRA.

Efter alla lögner, som Jan Björklund nu erkänt, men viftar bort 

Efter alla lögner om att det skulle bli lättare att vara företagare - det har blivit både dyrare och krångligare enligt mina branchorganisationer:

- Hur kom alliansen till makten?

 Ett citat från Ottos första år som furste, 1871, får bli dagens svar på frågan:

Människor ljuger aldrig så mycket som efter en jakt, ett krig eller före ett val.
Otto von Bismarck

4 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Vill man vara välvillig, så kan man konstatera att detta yttrande gjordes innan demokratins (= den allmänna rösträttens) genombrott.

Med i vart fall formell demokrati borde inte citatet ha fortsatt aktualitet.

"borde inte" - alltså.

Se f.ö. Tolgfors svar till mig.
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/10/tv-brevsvar.html

Vill man - återigen - vara snäll kan man säga att Tolgfors orkade svara Goddag, yxskaft.

Anders sa...

Nej, det borde verkligen inte ha aktualitet.
Ska kolla in tolgfors ovan.
Vet du, vi tio som håller på med det riksdagssar.se
har inte tappat fart på något sätt, däremot går mycket energi åt att mejla/chatta för att vi ska se vilka mål vi egentligen har.

Vi vill ta in fler att vara i gruppen, men just nu klarar vi knappt av att administrera oss själva.
Fast vi fortsätter och ska väl hitta logistiska lösningar med tiden.
Du ska ha stort tack för de mejl du skickat!

Jonas Rask Samuelsson sa...

Hej Anders!

Sett till moderaternas ministerskandaler, S-budskapet att ni slår på de som redan ligger, FRA kan man verkligen ha sina funderingar. Mina egen analys är att Svenska folket ville ha något annat än den klassiska politiken där snack var så långt politiken kom. Ta ett hjärtebarn för Göran Persson tandvårdsreform. Han hade 12 år n är den genomförd på 2 år. Alliansen suger på att marknadsföra sig, det är med ögon från insidan sett, till stor del för de faktiskt händer saker i svenska politik. Den förflyttning av människor mellan systemen som var Persson-regeringens stora nummer har upphört. En nästan vetenskaplig erkänd trend att "arbetslöshet kan inte minskas utan att fler förtidspensioneras" har nu brutits. I torsdags bestämdes att förtidspensionerade får börja prov jobba utan att mista sin ersättning och slipper även omprövning om det inte själva vill ha det för att gå ut i arbetslivet igen. Det är ju en jättebra möjlighet, vi hinner inte marknadsföra oss tillräckligt för att vända opinionen.

När det kommer till FRA så har jag lite av samma känsla och älskade filmen från Döda Poeters Sällskap med nya texter.

Det har ändrats stora delar i förslaget och rent politiskt är det enormt det som skett i riksdagen, trots att så var det David och Goliat - där visade bloggosfären sina nya roll.

Jag känner också som så att jag vill ha en militär underättelse tjänst som har verktyg, och jag vill att de finns under laglig reglering. Antingen så är man för totalt förbud av spaning i både eter/kabel eller så är man för spaning under lagreglerade former.

För en som sitter på insidan är det väldigt skänt att se den handlingskraft som visats i departement och statsrådsberedningen. Iaf vad jag sett av mitt parti.

Anders sa...

Jonas: Nog ville man ha något annat alltid!
Det är synd bara att jag som varande lite vänster bara får nya kompisar från höger, förtvivlade människor som anser att samtliga partier i alliansen sålt bort alla sina ideal om frihet och integritet.

Jag kan inte annat än hålla med.
Särskilt anser jag att c och fp har svikit ideal som tidigare gjort att jag nästan, som social-liberalt sinnad vänsterkille skulle kunna samarbeta långt och länge med c och fp...

På den lokala nivån där du tydligen jobbar är jag väldigt dåligt insatt, tyvärr!