tisdag, oktober 14, 2008

Samurajerna och riksdagen

Kidnappad riksdagsman som ännu inte begripit allvaret”

Vi är tio medborgare som av nöden transformerats till  samurajer. Det finns 349 riksdagsmän. Bara det gör att vi har ett styvt jobb att jaga fatt i alla för att få svar på våra 5 frågor.

Ynka fem frågor, kan tyckas, men vi ska vara medvetna om att riksdagsmän får 300 mejl om dagen. Med frågor och enkäter. Våra fem frågor löper stor risk att hamna i manuella eller elektroniska ”spamkorgen”.

Det är svårt att passa in i en upptagen riksdagasmans ”attentionspan”, eller på svenska – uppmärksamhetsförmåga. Nå. Vi har vaskat fram dessa fem frågor ur en stor frågebank och många timmars tankearbete. Vi ger oss inte. Det handlar om demokrati.

Och detta visar sig allt mer ju mer vi hamrar oss in i leden bland riksdagsmän. Jag blir allt mer benägen att ställa mig frågan; vem eller vilka företräder de?

Det är därför några av oss medborgarna har tvingats ikläda sig rollen av samuraj. Ett modernare ordval vore väl ”pain in the ass”, men samuraj sammanfattar bättre det faktum att vi tjänar andra mål och syften än oss själva. Vi tjänar framtiden från det hot vår regering och riksdag utgör mot demokratin.

Så här långt verkar vare sig regering eller riksdag ha förstått signalspaningslagarnas magnitud. Vi ser det på svaren. Vi ser det på avhoppen av borgare som inte längre vill vara med i sina partier. Vi ser det på det sätt frågan bereddes i regeringen och sedan knuffades över de folkvalda i riksdagagen med order om att det skulle röstas JA.

När vare sig regering eller riksdag vill lyssna måste några bli extra jobbiga och som tur är har vi precis fått den nya pennan, boken, tidningen, tryckpressen i våra händer - Internet.

Så här långt är det bara vänsterpartiet som förstått att på ett demokratiskt sätt svara upp mot oss alla medborgare. De ser att vi ”samurajer” inte är en pina i arslet för att det är kul att lägga hundratals fritidstimmar på det här, utan för att det behövs.

Själv har jag de senaste dagarna bankat och bankat på det största partiet av alla. Socialdemokraterna.

Det går inte bra. De vill inte svara på enkäter, säger de. Ibland via ombud. Ibland direkt.

Ändå har jag valt en högst gängse och demokratisk tågordning. Jag mejlar alla riksdagsmän. Sen ringer jag och pratar med de riksdagsmän som kommer från mitt län.

Ändå får jag inga svar.

Jag ringer och mejlar kansliet.

Jag får inga svar.

Det finns folk inne bland sossarna som försöker hjälpa mig, men jag får inga svar av dem det gäller; riksdagsledamöterna.

Jag har haft två mycket trevliga samtal med Marie Nordén (s) och Gunnar Sandberg (s). Båda riksdagsmän från mitt län som jag också träffat i verkliga livet i andra sammanhang.

Marie lovade att återkomma. Gunnar likaså. Genom dem hoppas jag nu äntligen få lite fart på sossarna.

Hur lång tid kan vi medborgare ge dem?

Vad finns att tänka på?

FRA röstades igenom av regeringspartierna för länge sen. Sossarna röstade nej.

Varför vill de inte svara på medborgarnas frågor nu?

En annan samuraj: Farmog Gun, har i dagarna bearbetat moderaterna. Vänligt men bestämt säger de att de inte svarar på enkäter. Men som ”farmor” uttrycker saken; ”... att vi är en grupp medborgare som på ett systematiskt sätt vill undersöka var folket har sina folkvalda i en specifik fråga förefaller att ha gått dem totalt förbi. Det är inte en fråga om deras inställning till en tjänst eller en vara som vi ägnar oss åt - utan i vilken utsträckning de vill medverka till att föra en dialog med oss...”

Alltså; i vilken utsträckning vill de folkvalda tala med, inte till folket?

Frågan handlar om demokrati

Är det demokratiskt att ge ”staten” eller en av staten underställd myndighet eller organ, FRA, rätt att massavlyssna hela folket hela tiden?

Vi ställer fem enkla raka frågor om detta massavlyssnande kommer att innebära att alla kan åsiktsregistreras, om uppgifter om sexuell läggning och ras kommer att få överföras till främmande land, om Europakonventionen likställer elektroniska och vanliga brev, och till sist frågar vi om hotbilden och om denna lagstiftning kommer att ta bort hotet?

Av de glidningar vi mött från icke svarande partier börjar jag förstå att de svarar arrogant och undvikande i livliga försök att avfärda oss.

En del borgerliga politiker har till och med påstått att våra frågor är löjliga.

Jag tror något helt annat. Rättare sagt, jag vet att frågorna är intelligenta och högst adekvata.

Riksdagsmännen har bara inte begripit. De har inte hunnit sätta sig in i en verklig ödesfråga för demokratin.

Vare sig de som röstade JA eller NEJ har begripit.

Så ser min teori ut just nu.

Jag hoppas jag får äta upp en hatt. Jag hoppas jag får ta tillbaka detta påstående.

Frågorna finns på http://riksdagssvar.se/

P.S. Ju mer jag tänker på det, ju sannare blir bilden jag valt. Vi samurajer, det vill säga, vi medborgare, har äntligen fått några ynka gram mer makt. Tack vare Internet. En mycket fånig fråga (anser tydligen en del politiker) inställer sig; är det därför man till varje pris vill strypa det nya mediet?... D.S.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Javisst vill man strypa!
Ingen vill ha motsägare eller ifrågasättare. Pellnäs var i Uppsala igår och där snackades om Rysslands nymönstring inom krigsindustrin och den rustning som sker...gör nåt åt det när Ni ändå är igång.UiU.

Anders sa...

UiU: Fjärde gången gillt försöker jag klämma in en kommentar till svar.
Ibland är blogger hopplöst...

Nå man blir arg, men vi kör just nu det vattenkammade och artiga stilen mot våra ärade politiker...

får vi inte som vi vill den vägen, snäpper vi givetvis upp tonen något;)

Lars-Erick Forsgren sa...

Får de bara 300 mail om dan? Oj då, Eva Flyborg sa ju att frågorna kom en halv MILJON mail för sent. Och så många dagar har det inte gått.

Och nog är det lustigt att det ändå förekommer att enstaka riksdagsledamöter förmår att öppna en del mail. Även om de inte "orkar" svara på dem på ett vettigt sätt. Men det är ju att begära för mycket förstås.

Anders sa...

Lars-erick, mängden mejl som rlm får är numer ett hett debattämne i bla grönköping. Eva Flyborg har sagt att det rör sig om, just det en halv miljon, medan en partigängare inom s med bestämdhet hävdade att han fick bara 300 om dan.
Eva å sin sida hävdade att hon inte kunde regera med alla dessa mejl omkring sig så hon har valt att strunta i att läsa dem, allt medan oppositionen hänger läpp för de får mycket färre mejl och säger att det blir svårt att vara i opposition då och det är därför de inte läser ordentligt.

Allt enligt grönköpings veckoblad, efter vad jag har hört!