söndag, november 16, 2008

FRA - en miljardindustri


Regegeringar vill ha FRA-liknande teknologi. Egypten. Kina, Pakistan, Saudiarabien,  Libyen...
Och så Sverige naturligtvis.

Alltså finns det pengar att tjäna. Smarta tekniktunga företag skjuter nu fram sina positioner. 
Jag jobbade en gång i tiden på Ericsson som datakonsult och kom i samtal med en säljare/installatör av AXE-stationer. Han hade just varit i Saudi och kört igång nya stationer där. Jag frågade:

"Eftersom AXE är en datorstyrd telefonväxel kan du säkert få ur den mer än automatiska faktureringsunderlag. Vad vill de egentligen ha, dina kunder i Saudi och Chile? Varför säljer vi så många enheter just dit? Vill de veta vem som ringer ofta till kända regeringskritiker?"
Min vän bara log och sa: "No comments".

Företag som Siemens, Ericsson och för mig okända som jag måste kolla upp mer med namn som Verint och Narus håller på med affärer i miljardklassen för att vadå? Jo just det - skapa inskränkningar i de mänskliga rättigheterna. 

Bara Siemens har redan sålt sitt system till fler än 60 länder redan. 
Ericsson är på gång att skapa ett system som kan hantera långt mer och större datamängder än någonsin FRA-ivrarna någonsin kunnat drömma om. 

Jag har börjat samla tidningsklipp i ämnet här>
Fortsättning lär följa.


Inga kommentarer: