söndag, november 09, 2008

Nya moderaterna




Det här är en hardprint av moderaternas websida söndagen den 9 november. Jag vet ärligt talat inte i vilket tonläge jag ska skriva. Vi vanliga medborgare som drivna av oro driverrikdsdagssvar.se har sedan den 8 oktober skickat 97 x 3 mejl till de moderata riksdagmännen, plus flera enskilda uppföljningsbrev, telefonsamtal och ytterligare mejl till deras partiexpedition samt till regeringskansliet.

I över en månad har vi försökt kontakta moderaterna 314 gånger. Vi får inga svar. Eller rättare, vi har fått svar av 7 %, de flesta avvikande och arroganta; "Vi svarar inte på enkäter".

När vi förklarar att det inte är en enkät utan frågor från oroliga medborgare som röstat på moderaterna hjälper inte det. Moderaterna väljer att inte svara.

Nu gör de så kallade nya moderaterna en mediedrive att de är på nätet. På sin hemsida skriver de som första rubrik eller nyhet: "Styrkan är att vi lyssnar till många". Strax till höger om den nyheten syns glada demonstreande människor.

Jag frågar med ärligt undran; sen när började moderater att lyssna på demonstranter? För mig känns det som nyspråk att man i moderata partiet gillar eller tar hänsyn till demonstrationer.

Fast det är klart, det är inte vilka demonstrationer som helst som har avbildats, utan det är glada supporters som hejar på moderaterna man stilistiskt avbildat.

Under de jublande moderatsupporterna ser vi den stora grejen, det moderaterna verklgen vill med sin hemsida. Man kan surfa dit för att skriva in att man vill ha Schlingmanns nyhetsbrev hem till sin mejlbox.

Det är exakt vad moderaterna visar både i handling och med sin hemsida: Vi kör stuprörsmegafon här. Vi skickar budskap till dig vad vi vill. Du som medborgare lyssnar.

Men, det är på plats att vara ärlig. Det finns möjlighet att chatta, faktiskt. Någon gång var 14:e dag, under en lunchtimme, kan man chatta med moderata riksdagsledamöter på deras sida. De bestämmer med vem och vilken tid.
Alltid något. Ändå blir den samlade bilden ryslig.


* * *
Ska man skratta eller gråta? Menar moderaterna allvar med pratet om demokrati och att de lyssnar?
I sådana fall är deras bemötande av de samurajer som försökt att kontakta dem 314 gånger en stor olycka i arbetet som de genast måste rätta till.
För vi har gjort så i samurajgänget att jag som är sosse kontaktar sossar och de som är moderater kontaktar moderater.

Från samurajhåll ser det alltså ut som om moderata partiet och deras riksdagsmän inte ens vill lyssna på sina moderata väljare. I vart fall inte i fråga om FRA. Men moderaterna kan väl ändå inte mena att FRA är en fråga som inte behöver diskuteras? Moderaterna lyssnar ju till allt, entligt egen utsago.

De måste också ha beställt webdesajn från någon kommunisk webbyrå som inte vill dem väl. För moderaternas websida är ett under av icke-kommunitation.

Är nya moderatarna offer för olyckor och hemska omständigheter? Eller är nya moderaterna bara korkade som inte fattar att de slagit in på en väg som är raka motsatsen till demokrati?
Eller vill nya moderaterna bara makt för att genomföra, jag vet inte vad.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Klart Fredrik R lyssnar, jag har fått bevis.

Jag skrev ett SURT emailbrev till honom via riksdagen.se
Dröjde inte länge så kallades jag till förhör hos SÄPO, med hot om åtal.

"Jag lyssnar säger nye STASIchefen"

I all hast /Bo Bengtsson/Johanneshov

Lars-Erick Forsgren sa...

Anders. Oftast skriver o skriver vi, vi bloggare alltså. Skriver så fingrarna blöder o tangenterna slits ner. I ngt slags behärskat raseri över sakernas tillstånd. Men med hopp om att kunna påverka. Vi tror ju på demokratin. Att den i någon mån fortfarande existerar.

När vi så tar en andningspaus, då kommer dessa tankar. Då förstår vi, fastän vi inte vill tro det, att vi bara dunkar huvudet i väggen.
Att de = riksdagspartierna driver med oss. Inte lyssnar, bara spelar teater. De låtsas att det är en interaktiv teater. Men icke.
Och som partier är de lika i detta. Från höger till vänster. I den mån dessa beskrivningar är tillämpliga idag.

Vart tog de vägen, de partier som ändå en gång byggde demokratin? Varför märkte vi det inte mycket tidigare?
Var det därför att det varit en sakta pågående process? Men när började den?
Var det därför att vi under i stort sett hela tiden sedan 50-talet ändå levt invaggade i en slags trygghet, bestående av höjd levnadsstandard och ständigt förbättrade ekonomiska skyddsnät?

Visst blev många av oss lite oroade när just skyddsnäten blev mera grovmaskiga med början för sådär femton är sedan. Och har försämrats hela tiden därefter oavsett regeringskonstellation.

Men det andra, att friheten naggats alltmer i kanten. Och att "våra" politiker slutade att lyssna för att i stället diktera, när började det? Varför reagerade vi inte med kraft då?

cnab sa...

@lars-erick:
Även om fingrarna blöder så skriver du tankeväckande! Jag har inte svaren på dina högst berättigade frågor om vad som hänt med partierna som byggde demokratin. Men antagligen har de skattefinansierade partistöden korrumperat organisationerna så till din milda grad att de inte förstår det själva.

Beträffande de allt glesare maskorna i skyddsnäten står dessa i skarp kontrast till vad det politiska adelskapet själva förser sig med i form av löner, förmåner och pensioner. Skam är bara förnamnet!

F.ö. anser jag att FRA-lagarna ska rivas upp. Omedelbart!

Anonym sa...

Regeringen tänker ju avlyssna hela Sveriges befolkning och massor av utlänningar därtill. Är inte det att lyssna till många kanske? Och eftersom de väntar sig att kunna stärka sin makt på det viset så är det väl klart att de kallar det en styrka.

Anders sa...

Bo Bengtsson: Ett tag för rätt länge sen skrev jag ilsknare på den här bloggen. Om regeringen. Då hängde regeringskansliet ofta på min blogg och läste...
Så visst lyssnar de...

Anders sa...

Lars-erick: Jag funderar på, vid tillfälle, att börja nysta i den där portaltanken ändå.
Jag tänker mig mer än sida som har lägre tempo.
Tex skulle jag på en snygg plats vilja länka till 3 av de texter på din blogg som du anser är viktigast, eller sammanfattar, detta vi nu avhandlar: demokratins erodering.
Jag skulle också vilja länka till Hans inlägg...
Jag hittar i hastigheten varken eller just nu. Du får gärna mejla mig länkar till 3 sådana inlägg på din blogg. SAmt länken till Hans inlägg.

SEn hoppas jag att jag får tid att åtminstone börja den där samlingplatsen....

Anders sa...

cnab. Det du tar upp är även det ett intressant spår att forska i.

MEd Internet som verktyg, med Open Source som bottenidelogi, skulle vi kunna skapa en sån nära och ärlig demokrati att världen aldrig sett maken...

JAg vet inte riktigt hur detta skulle se ut, men vi bör börja tänka i sådana banor, samla sådana idéer.


För det ligger knappast i de etablerade partiernas intresse att kämpa för något sådant... Eller hur!

Anders sa...

Bo Bengtsson: Ja! Den tanken har också slagit mig och man skulle egentligen kunna göra ett riktigt bra satirinlägg om det!

Anonym sa...

Det är bra Anders att du fortsätter kämpa! Jag har så att säga börjar bli sur i motorn nu. Det betyder inte att jag slutat, bara att jag behöver samla kraft.

Anders sa...

Olof: Man behöver pausa ibland. Sen på´t igen!

Ska själv försöka ta paus snart för att bygga på mitt företag som författare.... Ganska eftersatt måste jag erkänna

Anonym sa...

har mailat både stadsministern och arbetsmarknadsministern med frågor och INGEN av dem har besvarat mina mail... jag gjorde detta via Riksdagens hemsida... men de har väl inte tid ens att låta en underhuggare svara? Eller så lyssnar de inte på oss som inte står bakom deras politik... ;(