fredag, november 28, 2008

Veckans dialog med riksdagen...


Magdalena Streijffert (s) har just avgivit sitt svar. Det finns att läsa här> och varje gång en sosse svarar ritar jag numer ett litet kors i taket...

Eftersom det varit så få sossar som svarat, fast de i opposition faktiskt skulle kunna tjäna en del politiska poäng genom att vara på hugget skrev jag genast ett mejl tillbaka till Magdalena för att helt enkelt tala om för henne att vi gärna ser att hon framför frågan till sina kolleger. 

Mitt mejl till henne:
Hej Magdalena och tack för dina svar! 
Du anar inte hur de gläder mig efter alla telefonsamtal jag ringt lokalt till min partiexp i Jämtland, men även till partiexpen på Sveav. Och du anar inte hur många extra mejl jag och flera andra har skickat just till SAP för att få svar... 

Jag har precis lagt in dina svar på riksdagssvar.se där du kan se dem. 
Du är en av få riksdagsledamöter som vågat eller velat erkänna att du inte vet svaret på en av frågorna. Det kanske låter konstigt, men vi i gruppen som ställer frågorna hyllar modet hos dem som vågar svara att de inte vet. 

Det har visat sig att vi i gruppen har röstat på olika partier i valet. Just jag röstade på SAP, samt är numer även medlem. Jag är det bland annat för att bättre kunna påverka i frihets- och integritetsfrågor. Det smärtar mig att jag vare sig som medborgare eller som medlem i ett parti tycks kunna ställa frågor till mina partikamrater som råkar vara riksdagsledamöter och få svar. 

Magdalena, du hör alltså till en minoritet i partiet som svarar på medborgarnas frågor. 
Varje vecka bloggar vi om våra frågor och då sammanställer vi statistiken över svaren från de olika partierna. 
86% av vänsterpartiets ledamöter har svarat. 
5% av SAP:s 
Det är bara moderaterna som är sämre en sossarna vad gäller att svara i kanske en av de viktigare frågorna i modern tid. 
Med hopp om att du pratar med dina kolleger inom partiet om detta så att vi kan få fler svar. 

Med vänlig hälsning Anders Widén, författare. 

Magdalena svarade inom några minuter:

Hej Anders! 
Det var tråkigt att höra att det var så få som svarat från oss, och även om vi har fått väldigt många mail så är det viktigt att ta sig den tiden. Men det var glädjande att höra att du är med i vårt parti och de frågor som du driver och tycker är viktiga hoppas och tror jag kommer att komma mer upp på den politiska dagordningen. 
men jag ska vara på mina partikamrater i riksdagen, så det också börjar svara. 
Trevlig helg! 
/Magdalena 
Nu får vi hoppas att Magdalenas utlovade puffande på sina partikamrater kan sätta lite fart på dem!

(Jag mejlade denna vecka 25 st riksdagsledamöter och fick detta enda svar. Jag vet inte hur många övriga samurajer har mejlat, vi kör lite asymmetriskt, men sammanställer sedan vad var och en har gjort). 

Inga kommentarer: