fredag, januari 02, 2009

Idédebatt

Från CC CopyCat byrån


Bilden ovan från min påhittade reklambyrå CC CopyCatbyrån är än så länge den mest spridda. Till min glädje är det sossar som kopierar bilden och sprider den vidare.

De gräsrotssossar som på detta sätt sprider bilden är helt på det klara med att vårt partis ledning och riksdagsgrupp har gått helt ideologiskt vilse i en rad frågor på senare tid.

På detta sätt börjar vi nu samla oss till en intern debatt om våra grundläggande värderingar.
Arvid Falk skriver Erik Laakso:

"Idéutvecklingen inom vänstern pågår hela tiden. Inte nödvändigtvis i de olika partiernas innersta kretsar men väl ute bland medlemmar och sympatisörer. På många sätt verkar det som om de tunga partiföreträdarna är nöjda med det mesta, förvaltning och pragmatism präglar beslut och förslag..."


I en kommentar skriver den från SAP avhoppade Jörgen L:
"Socialdemokratin är i sitt idearv ett frihetligt parti, men det gäller att det också blir det i sin praktik, och det kan bara ske genom en diskussion om idefrågor."

Jörgen skrev för en vecka sen ett inlägg på sin blogg som jag burit med mig i hjärtat. Jag förstår till fullo hans val att hoppa till det enda parti som på allvar i denna stund står upp för de demokratiska värden mitt eget parti SAP, borde vara det första att stå upp för.

Jörgen skrev:
"...plötsligt kändes det meningslöst att ifrågasätta marknadens makt, och politiken drog sig tillbaka från visionerna om ett annorlunda samhälle, och förvaltningsekonomerna fick ta över ruljansen. Man lät marknaden bli samhällets herre istället för dess tjänare.

Det som skulle behövas är nya entusiasmerande visioner om hur samhället skulle kunna fungera ANNORLUNDA, inte bara "bättre" i strikt "teknisk" mening.

Det behövs en diskussion om grundvärderingar. En diskussion om frihet, inte bara som individuellt projekt, utan som strukturellt, med en diskussion inte bara om rätten till frihet utan också om möjligheten.

Det behövs en diskussion om marknaden; vad den är bra på och vad den är dålig på.

Det behövs diskussion om hur vi vill att samhället ska se ut om 50 år, vi behöver de provisoriska utopierna, våra föreställningar om i vilken riktning vi vill gå.

Det behövs nåt som kan ge inspiration och patos, något att brinna för. En tro på politikens möjligheter att förändra.

Då kanske i alla fall såna som jag kan få tillbaka viljan att delta i det socialdemokratiska partiet igen..."


Jag kan bara säga att Jörgen, även om han gått över till piratpartiet, behövs i debatten. Jag håller med Jörgen i allt, men drar en annan slutsats. Jag måste stanna i SAP och oavsett vad det kostar i svett måste vi tillsammans få partiet att hitta igen sin verkliga identitet, sin verkliga ideologi.

Därför blir jag så glad - och hoppfull - att det just är de mest självkritiska "valaffischerna" från CC CopyCat andra sossar helt spontant börjat sprida. (Även andra än sossar sprider dem, vilket jag givetvis inte har något emot:) Det visar ju att viljan till debatt är stor. Det visar också att man förstått mig, att jag inte vill jävlas med partiet utan väcka idédebatt.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Till min glädje ser jag att en idé debatt är i full gång. Detta tackar jag för. Jag är ju en liten gräsrot som efterfrågat just detta länge. Jag vet vad jag tycker och tänker och varför, i många frågor, men känner att jag ganska ofta tappar bort partiet.
Vad har vi för provisoriska utopier?
Var är våra visioner?

Anders sa...

Hanna: Jag skäms nästan. I valrörelsen 1994 halkade jag in i partiet som "anarkistisk författare"
och man blev vilda av glädje i SAP över att någon ville komma och hålla föredrag/seminarier i värdegrundsfrågor och idédebatt/ideologi.

Jag gjorde det då rätt mycket under valrörelsen för 14 år sen, sedan gled jag ut, mest av praktiska skäl för att hålla liv i mitt författarföretag.

Det som slår mig nu är att törsten att diskutera ideologi är lika stor fortfarande - och att det inte verkar hänt något i partiet på den fronten.

Det här måste vi ta tag i!

Anonym sa...

Det märkliga är att jag, som f.d moderat, kan ta i stort sett allt som Jörgen och du skriver och föra över det på "mitt" gamla parti.

De nya moderaterna är numera långt ifrån den idepolitiska plattform som lades under 70-80 talen vad gäller synen på individen contra staten.
Pragmatism pratar partisekreterare Schlingman om istället och det kanske är just där som S och M möts idag.

Har man inga tankar, ideer och visioner om framtiden utan enbart inriktar sig på att lösa dagens problem rent tekniskt, så blir partierna till slut förvillande lika.

Anders sa...

@Mikael. Det är intressant att höra det från dig som fd moderat. På sitt sätt är frågor som FRA och IPRED väckarklockor. Vi ser att vi kan mötas över blockgränserna, åtminstone vi som har en positiv människosyn.

Frågan är ju hur man på bästa möjliga sätt kan befria människan. Sossar säger att de vill få människan att växa.
Det tycker jag är rätt.

Jag tror även du som "sann moderat" vill att människor ska få växa och att de repressiva lagarna sak vara så få som möjligt i ett samhälle.

Så långt är vi troligen helt eniga.

Sen omfattas jag av en solidaritetstanke i grunden. Jag kan inte bli fri om inte min "kompis" är fri.
Jag vill alltså inte blir fri eller tjäna pengar eller få det bättre ställt på någon annans bekostnad.

Det är detta jag vill att socialdemokratin ska försöka formulera. Och där är jag inte helt säker på att du och jag ser saken lika. Men det är heller inte nödvändigt. Vitsen med idéer och demokrati är ju att vi ställer dem mot varandra och prövar dem!