torsdag, september 14, 2006

Livets villkor


Barnen sov bra inatt. Det vill säga, de störde inte sina föräldrar.
När de vaknade satte de genast igång med att vara idylliska. De kivades inte, eller drog varandra i håret, eller tog varandras saker eftersom den andras sak alltid är roligare än den sak man håller i själv. De lekte idyll i vaggan.

Helt otroligt.

Naturligtvis förleddes jag att tro att det skulle bli en bra dag. I glatt mod bytte jag blöjor och klädde dem och fixade frukost.

Hux flux tog hustrun över och installerade sig själv och alla barnen i bilen. Så åkte de iväg till dagis och förskolor och vad de nu skulle iväg till.

Tystnaden sänkte sig över vårt lilla hus.
Också våra sexton hektar skog och mark stod blick stilla och tyst.

I vissa stunder drabbas man. När jag inte längre hörde bildäckens knaster mot grusvägen kände jag mig ödsligt ensam.

Jag försökte tänka i positiv anda att jag hade minst sex timmars arbetsro framför mig. Det var så nästa fasa grep mig. Allt arbete jag gör har ett enda syfte; det ska leda till att skapa ekonomiskt utrymme och tid att skriva en bok till.

Att ens tänka att påbörja en bok är inte alltid angenämt. Det är också överväldigande, som att gå upp i en boxningsring för att möta en snabbare, mer vältränad, tyngre och helt övermäktig motståndare.

Matchen gäller ens liv och ekonomiska existens och man har att möta Tyson. Man känner sig allt annat än övertygad att man kommer ur det hela med livet eller förståndet i behåll.

Ett hjärnspöke av den kalibern tampas jag med idag medan jag skyfflar mig igenom all obegriplig administration som landat på mitt bord.

I huvudet ekar mitt heligaste mantra, underligt nog på engelska:

You must not hesitate

Det finns ingen tröst.
Det finns ingen genväg.
Det finns bara kamp.

7 kommentarer:

M sa...

Ett sånt bra mantra! Mitt är
"gråt inte, forska!" (ja, det är hämtat från sjuttiotalsfeminitmen, men man kan ju göra vad man vill av det...)

Anonym sa...

Vad vore livet utan skaparångest? En värld utan böcker :)
Kämpa på, ordet kaos betyder möjlighet!

Anonym sa...

skomakare bliv vid din läst, hovslagare bliv vid din häst, skapare bliv vid din skapare...

Anders sa...

matilda: "gråt inte, forska!"
Är bra - och som du säger, man kan använda det hur man vill.

Jag har en bra sida, att jag är eftertänksam. Men i vissa fall är det ett hinder. Då är det bra att påminna sig själv att eftertänksamheten inte får övergå i tvekan.

Kristin: Inte direkt kaos, möjligen med tvätt o barn, men inte i skapandet. Inte direkt ångest inför skapandet heller. Däremot hatar jag att förlora. I det här fallet förlorar jag i runda slängar ett helt års slit om boken blir så dålig att den hamnar i papperskorgen...
Förra boken tog 1900 timmar att skriva. Det är mer än de flesta knegar på ett vanligt jobb under ett år...

Hovslagaren: Ska försöka bli vid min läst att skapa, eller hur det nu ska uttryckas!

Peter Madison sa...

Hmm...med tanke på hur många "timmar-av-ditt-liv" som du "förlorar" när du sitter å bloggar så vet jag inte...!...:-)

Anders sa...

peter: Både rätt och fel.
Att sy ihop en bok "kostar" mer sammanhängande ansträngning.
Jag kan INTE skriva bok mitt ibland barnen.
Jag kan blogga mitt i röran. Bloggen är bara att släppa - och börja skriva igen.
Texterna är så korta och okomplexa.

bloggandet ger mig faktiskt något. Det ger mig en liten illussion av att jag skriver!

Anonym sa...

Hellre Dö än Tveka!

Det har jag lärt mig av en kille jag jobbar med. Vi höll på att gå under när en massa saker trasslade och vi desperat försökte rädda ett projekt. När vi äntligen hade bestämt oss peppade vi oss genom att tjoa:

Nu Jädrans!

Det fungerar också bra!