onsdag, september 20, 2006

Ords vikt och pilars böjlighet

Mongolisk krigare sent 1800-tal (Klicka för större bild)

Idag fick jag ett uppdrag av min förläggare. Han ville ha ett förord till boken.
Jag trodde det skulle bli svårt att växla om. Det var mer än ett år sedan jag blev klar med boken och vart efter suddas som bekant ens minnesbild ut och blir väldigt vag. Men konstigt nog gick det över förväntan. Under dagen har jag producerat mer än tre sidor text. De närmaste dagarna ska jag banta ned det till omkring en sida.

Under tiden fördjupar jag mig i detta med bågskytte och pilbågar. Förutom att det är väldigt meditativt att skjuta pilbåge är det mer av empirisk forskning än man vid första påseende tror. Att bara hitta rätt pil till sin båge är en grannlaga uppgift. Särskilt som jag just har skaffat en kort recurvebåge av ryttartyp. Den är ganska lik den pilbåge som de mongoliske krigarna i mina böcker använde sig av. En för styv pil – och den sprätter iväg åt vänster. En för vek pil böjer sig för mycket. Man måste helt enkelt hitta rätt avvägning på det som kallas pilens ”spine”, dess böjlighet i förhållande till pilens vikt och pilbågens dragstyrka.

Det är ungefär lika grannlaga att utforska pilens spine som det är att väga och byta ut ord i en text. Åtminstone om man vill få till rätt träffbild.

4 kommentarer:

Peter Madison sa...

Du glömmer väl inte bort familjen mitt i all din "empiriska forskning"...hehe...

Unknown sa...

Roligt att ha hittat hit (tack, Bloggportalen). Blir ju lite nyfiken på vad det är för böcker du skriver, även om kanske inte nyckelorden "pilbåge" eller "mongolisk krigare" får mig att ticka i första taget ;-)

Vänligen,
Louise

Anders sa...

Peter: Den empiriska forskningen är strängt reglerad i Hushållsförordningen, paragraf 3, vilken berör nytto- och andra sysslor i och runt hemmet.

För övrigt lekte jag och Naya en hel dag med att bygga om hennes koja till pilfång! Den är nu fylld av kassar med tidningar, säckar med fårull, och säckar med sågspån.

Naya tog uppgiften på stort allvar och sade sedan "Klara färdiga gå", när jag sköt...

Anders sa...

loura: Jag skriver företrädesvis om Djingis Khan.
Återkom gärna och fråga, men att börja med kan jag tipsa om länken www.djingiskhan.com
Den finns också längst upp på min blogg under "IRL VÄNNER OCH BLOGGVÄNNER", och heter där kort och gott "Djingis Khan".

Jag har även skrivit en bok som heter "Månskensligisten", men den berör inte alls pilbågar...

MvH
Anders