tisdag, september 19, 2006

Påven och det heliga kriget

Vi frågar oss: Varför blir muslimer så upprörda?
Påven citerade ju bara en kristen kejsare från 1300-talet som påstod att islam är krigiskt.

Nu har påven gjort avbön efter det att han yrvaket sett sig omkring i världen och förstått att stora krafter är i rörelse.
Ja. Sent omsider insåg påven att hans tal kom fruktansvärt olägligt.
I sitt tal satte han likhetstecken mellan västvärlden och kristendomen.
Han påstod att vår värdegrund är fredlig.

Jag har för mig att Jesus sade något i stil med att vi är snara att se grandet i nästans öga, men inte ser bjälken i det egna*:

Vad gör egentligen vi i väst?
Gör vi någonsin något annat än bekrigar islam?

Amerikansktillverkade flygplan och vapensystem användes av Israel i kriget mot Hizbollah, vilket drabbade en helt annan och oskyldig part; Libanons folk.


Avfyrning av kryssningsrobot mot Irak 1991.

Fina neutrala ickevåldssverige mutade Indien för att de skulle köpa Haubitz77. Indien beskjuter nu och då muslimer.




Irak. Nu.




Irakiskt barn träffat av amerikansk brandbomb våren 2006.



Amerikanska krigspräster sprider västvärldens evangelium i detta nu i den muslimska värden. Bilden från Irak.

Påven inser nu i efterhand sitt misstag.
Frågan är: Inser du och jag västvärldens sedan decennier fortgående och permanentiserade misstag mot arabvärlden och islam?
Eller är vi helt oförmögna att se bjälken i det egna ögat?

* Jesus sade bland annat: "Den som är utan skuld, kasta första stenen". Ingen kastade någon sten. Alla kände skuld.

8 kommentarer:

Peter Madison sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anders sa...

Kära Kagemusha:
Du är på min blogg. Jag har bjudit in dig dill diskussion, trots att du håller dig anonym.
Jag ber dig vänligen att hålla ett hövligt tonfall, så kan vi fortsätta att diskutera.

Du har rätt. Listan kan göras lång över förbrytelser som muslimer gjort.
Lika lång kan nog listan göras över förbrytelser som begåtts av väst.
(För övrigt befann jag mig i Sudan 1983 när inbördeskriget bröt ut på allvar).

Du verkar dessutom tillräckligt insatt i olika historiska konflikter för att förstå att jag inte målar i svart och vitt utan skäl. Det här inlägget, som jag har kallat: ”Påven och det heliga kriget” är givetvis retoriskt.
Det är ett försök att belysa problembilden i världen, den att konflikterna tycks eskalera mellan olika kulturer.

Jag är pacifist. Mitt ställningstagande är att jag försöker förstå båda sidor.

Vi i väst blev chockade den 11 september. Flygplan kapades och flögs rakt in ibland annat WTC.
Många människor dog.
Det finns inget som rättfärdigar de våldsdåden.

Vi i hela västvärlden kände oss attackerade. Jag minns mycket väl hur det högg till i hjärtat på mig själv. Världen tycktes med ens osäkrare.

Med mitt inlägg här försöker jag inte alls måla i svart/vitt utan nyansera bilden. Hur känns det att vara muslim i Indonesien när USA anfaller Irak?
Hur osäker blir världen för en muslim i Pakistan när USA hotar Iran med embargon?

Det enda jag försöker föra till tals är att vi i väst kanske, mot vår vilja och bättre vetande, provocerar fram rädsla i hela den muslimska världen. Även för de muslimer som bor i exempelvis USA.

En rädd människa är mer snar att begå dåligheter än en trygg människa.

Min fråga kan också ställas: Vilket tryck utsätter vi i väst den muslimska världen för?

Eller: Finns det möjligen någon annan väg som leder till en tryggare, säkrare och därmed fredligare värld?


(Och tja, här har jag tydligen suttit och svarat delvsi på en kommentar som du just valt att ta bort...) Jag tackar för din visade hänsyn!

Peter Madison sa...

Häpp, det var lillebror som tog bort en post!! Cencuren grep in och självkritikern inom mig valde att ta bort en kommentar som inte kändes rätt i ett inlägg viktigt som detta.... Så var det med det.

Anders sa...

Kagemusha/Peter: Då verkar saken utagerad.

Du har alltså inte gjort något dumt eller fel, Kagemusha.

För övrigt gör vi i väst rätt mycket balla och bra saker. Den övervägande aktiviteten i hela världen är trots allt av fredlig och trevlig art.
Både i väst och den muslimska världen.

Anonym sa...

Islam har ändå sedan dess tillkomst bekrigat resten av världen. Araberna vid Poitiers 732 och osmanerna vid Konstantinople 1453 var ANGRIPARE. Vad ska vi göra annat än att försvara oss?
Världen vore bättre utan islam, kristendom och all jä-a religion

Anders sa...

I grunden är det inte fel på någon religion, vare sig judendom, kristendom, hindu, eller islam.
Det är en del människor som uttolkar religionerna på vansinnigt sätt som skapar problem och konflikter.

Anonym sa...

Que?

En liten synpunkt så här spontant. Börja med att sätta dig in i frågan om kriget i Irak och Vatikanens hållning i frågan innan du beskyller påven (nuvarande som föregående) för att ha premierat ett krig.

Den förre påven var en av de mest framträdande motståndarna mot planerna inför kriget i Irak. På youtube kan du kanske hitta klippet där han i media gick ut hårt mot krigsplanerna, han var rent utav ilsken. Svaret från republikanerna var att släppa på information om pedofila grupperingar inom kyrkan i USA, information som man suttit på i ett ca 20 år(!!) som en krok för att utöva utpressning mot Vatikanen.

Citatet som dånade ut i media för några månader sedan är i för övrigt en felaktig översättning av det som påven Benedict sa, och i övrigt presenterat helt utanför dess kontext. Men det finns sällskap inom media-aristokratin som brinner för att elda upp konflikt mellan kristendomen och islam. De utnyttjar allt de kan hitta och blåsa upp.

Ett tips är att börja studera detta ämne. Och faktiskt följa upp sensationella nyhetsreportage - studera gärna orginalkällorna i sin helhet.

Anders sa...

Hej Anonym som börjar sin kommentar med Que:

Jag brukar inte savara anonyma. Detta eftersom det varit ett gäng anonyma på bloggen som enbart förstört.
Jag gör ett undantag här, för det du skriver är vettigt.

MEN. Du har valt att kommentera ett inlägg på min blogg som gjordes i september 2006.
Om du går tillbaka i min blogg till den tiden så ser du att detta är ett i raden av inlägg.
Vad som hände 2006 var att påven i Tyskland höll ett långt tal i vid ett besök vid sitt gamla universitet.
I detta tal råkade han, enligt min meing, utrycka sig lite klumpigt om Islam.

Det är det jag refererar till. Men som sagt, detta ser du om du går in i min blogg www.djingis.blogspot.com och söker under september 2006 i arkivet. Minns jag rätt bör det även finnas någon länk till det då aktuella talet som påven höll.

mvh
Anders W

(PS. Tur att jag fick signal från blogger att någon varit in och kommenterat i ett så gammalt inlägg.)